تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مرداد 1398 - 9:26
کد خبر : 43999

وحدت رویه نمایندگان گیلان برای انتخاب استاندار بومی

وحدت رویه نمایندگان گیلان برای انتخاب استاندار بومی

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت گفت: نمایندگان گیلان برای انتخاب استاندار بومی با هم وحدت رویه دارند

محمدصادق حسنی جوریابی در گفتگوی خبری ۲۰ شبکه باران با بیان اینکه در این دوره نمایندگان گیلان در خانه ملت برای انتخاب استاندار بومی با هم متحدند گفت: وزیر کشور هر چه سریعتر تکلیف گیلان را مشخص کند.
وی با اشاره به طولانی شدن روند انتخاب استاندار در وزارت کشور افزود: در برخی محافل و یا بین مردم خود استان مطرح می‌شود که، چون نمایندگان گیلان در خانه ملت با هم اختلاف دارند وزارت کشور استاندار غیر بومی را برای این استان انتخاب می‌کند.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به نزدیک بودن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و باقی ماندن فقط ۲ سال از عمر دولت دوازدهم ضروری است استاندار گیلان بومی باشد چرا که استاندار غیربومی باید زمان زیادی برای شناخت استان و مسئولان صرف کند.
محمد صادق حسنی جوریابی در بخش دیگری از گفتگوی خبری ساعت ۲۰ شبکه باران به موضوع واردات برنج نیز اشاره کرد و گفت: از ۳ سال پیش واردات برنج در ۴ ماه بعد از فصل برداشت این محصول ممنوع بود، اما امسال گمرک رفع ممنوعیت واردات برنج را ابلاغ کرد.
وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۴۰۰ تن از میزان مصرف ۲ میلیون و ۷۰۰ تنی برنج در کشور را شالیکاران داخل تولید می‌کنند افزود: با تلاش نمایندگان استان‌های شمالی در خانه ملت و دستور دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغیه گمرک و رفع ممنوعیت واردات برنج لغو شد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمار ۱۰ ساله میزان واردات سالانه برنج از یک میلیون و ۲۰۰ تن تا ۲ میلیون تن بود در حالیکه میزان نیاز سالانه کشور به واردات این محصول ۵۰۰ تن است.
محمد صادق حسنی جوریابی با انتقاد از اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وارد کنندگان برنج خاطر نشان کرد: دولت می‌تواند به جای تخصیص ارز یارانه‌ای به وارد کنندگان برنج برای جلوگیری از ضرر کشاورزان برنج را از آن‌ها گرانتر بخرد و به مصرف کنندگان ارزانتر بفروشد.
وی در ادامه به میزان بارش باران در گیلان اشاره کرد و گفت: سالانه در گیلان ۱۵ تا ۱۶ میلیارد مترمکعب باران می‌بارد که حدود ۶ تا ۷ میلیارد مترمکعب آن مستقیم وارد دریای خزر می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان تاکید کرد: با ساخت سد‌های لاستیکی و روش‌های نوین می‌توان این حجم زیاد آب بارندگی را که به دریا می‌ریزد را ذخیره کرد و در فصل کشاورزی از آن استفاده کرد.
محمد صادق حسنی جوریابی با اشاره به هزینه بالا و بازدهی کم ساخت گلخانه در گیلان در مقایسه با دیگر استان‌های گفت: با این وجود وزیر جهاد کشاورزی دستور واگذاری ۷۷۰ هکتار از شالیزار‌های سفیدرود رشت را که بهترین برنج گیلان در آن تولید می‌شود برای ساخت گلخانه به یک شرکت از تهران داده است که این کار غیرکارشناسانه ارتزاق ۳۰۰ خانوار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به تسطیح و تجهیز اراضی در ۳۶ درصد شالیزار‌های گیلان افزود: گیلان در بین استان‌های شمالی کشور رتبه نخست دارد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست خانه ملت به اختصاص یک و نیم میلیارد دلاری اعتبار از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری اشاره کرد و گفت: این اعتبار در قالب تسهیلات برای اشتغال روستایی اختصاص یافت که تا کنون ۸۰ درصد آن جذب شده است.
محمد صادق حسنی جوریابی رها سازی بچه ماهی در رودخانه‌ها را یکی از اقدامات مهم شیلات برای حفظ ذخایر ماهیان دریای خزر ارزیابی کرد و افزود: گیلان در زمینه تولید آبزیان مشکلی ندارد، اما در زمینه صادرات و بازاریابی مشکل وجود دارد که دولت در این زمینه اقدامات بازاریابی بیشتری انجام دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ساماندهی ۲ رودخانه گوهررود و زرجوب شهر رشت به یک سازمان و مسئول واحد نیاز دارد گفت: اولویت اول کاری نمایندگان گیلان در خانه ملت پس از انتخاب استاندار تعیین تکلیف این ۲ رودخانه است.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه رشت در ایام تعطیل پذیرای مسافران زیادی از استان‌های دیگر است حل معضل رودخانه‌های زرجوب و گوهررود نیازمند اختصاص اعتبارات ملی است.
محمد صادق حسنی جوریابی در پایان امکانات گردشگری برای پذیرایی از مسافران را زیر صفر اعلام کرد و گفت:: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در گیلان نیازمند اعتبارات ملی است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.