تاریخ انتشار : شنبه 25 خرداد 1398 - 10:12
کد خبر : 39918

مراقب دست های نامهربان دریا باشیم

مراقب دست های نامهربان دریا باشیم

جارستان : بالش امواجش وسوسه انگیز و برق نگاهش خیره کننده است اما طعمه خود را همچون قاتلی حرفه ای به غرقاب بیچارگی کشانده و به خوابی ابدی و دردناک فرو می برد. دست دریاها از صبح روز ازل تا شامگاه ابد به خون هزاران انسان آلوده خواهد شد و قصه پر غصه غرق شدن

جارستان : بالش امواجش وسوسه انگیز و برق نگاهش خیره کننده است اما طعمه خود را همچون قاتلی حرفه ای به غرقاب بیچارگی کشانده و به خوابی ابدی و دردناک فرو می برد.

دست دریاها از صبح روز ازل تا شامگاه ابد به خون هزاران انسان آلوده خواهد شد و قصه پر غصه غرق شدن در امواج خروشان، روح هر آدمی را می خراشد و متاسفانه گوش دریا بدهکار کسی نیست و با شکایت نامدارترین وکلا حتی در دادگاهی به اهمیت لاهه نیز، نمی توان آن را محاکمه کرد و تنها راه مصونیت از چنگال این غول آرام بی حیا، تکیه بر عقل و گریز از وسوسه های رویایی آن است.

جالب اینکه بسیاری افراد که از انجام اقداماتی که برای آدمی تهدید محسوب می شود همچون گرفتن سبقت بی جا و نزدیکی به قفس درندگان اجتناب می کنند؛ خفگی در دریا را جدی نمی گیرند و با احساس شوقی که از گردش و تفریح در ساحل به عمق وجود آنها می رسد، دل به دریا می زنند اما آن دور دست ها پایابی برای ایستادن و دستاویزی برای گرفتن نیست و تنها در عرض چند لحظه پیکر جوان، پیر، عروس، دانشجو یا هر کس دیگری در کام غول دریا فرو می رود و فریاد واویلای نزدیکانش در ساحل بلند می شود و دریا، دقایقی دیگر طعمه بی جان خود را به دست ناجیان غریق می سپارد تا برای هزاران بار، نخوت و تکبر خود را ثابت کند.

تابلوهای هشدار و اعلام خطر منطقه شنا ممنوع در ساحل دریاها، گویی به اندازه مترسک ها نیز تاثیر ندارند و افرادی که چند قدم آن طرف تر از همان تابلوها در آب خفه می شوند، شاید فلسفه علائم هشدار را زمانی در می یابند که دیر شده و عضلات دست و پایشان توان گشودن زنجیر امواج را ندارد.

مناطق خطر آفرین آب های ساحلی بندر آستارا در سال گذشته هشت نفر را در خود خفه کرده بود و به تازگی نیز جان یک نوعروس را گرفت و چندی پیش هم نوجوان ۱۷ ساله ای در یک نقطه خطرآفرین آب های ساحلی شهرستان تالش خفه شد و کرانه به کرانه از این وقایع دردناک، بسیار است اما کسی جدیت دریا و اهل شوخی نبودن این پهنه گسترده عمیق را باور نمی کند.

تابان هاشم نیا مربی شنا می گوید: دریا نه تنها برای افراد فاقد مهارت بلکه برای ماهرترین شناگران نیز خطر دارد و به محض یک لحظه غافلگیری و نفوذ ترس به دل شناگر، امواج بی رحم با دور کردن مهمان خود از ساحل، او را به چنگ و دندان گرفته و در جایی که فریادش به گوش کسی نرسد، کارش را تمام می کنند.

وی افزود: هول و هراس غرق شدن باعث دست و پا زدن بیجا و خستگی عضلات می شود و سپس با فرورفتن تدریجی بدن در آب و نبود امکان تنفس، شناگر به خطر می افتد و همه شناگران باسابقه نیز این لحظات سخت را تجربه کرده اند و گردشگران عادی و فاقد مهارت شنا، باید احتیاط بیشتری داشته باشند و هرگز از محدوده کم عمق طرح های سالمسازی دریا خارج نشوند.

معاون امور سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا نیز گفت: ستاد ساماندهی ساحل های این شهرستان از مدت ها قبل از آغاز فعالیت طرح های ساحلی، تابلوهای شنا ممنوع و مناطق خطرآفرین نوار ساحلی را در نقاط لازم نصب کرده اما باز هم برخی گردشگران بدون اعتنا به هشدارها، جان خود را به خطر می اندازند و با وجود نجات ده ها نفر توسط عوامل نجات غریق، متاسفانه دریا نیز قربانی می گیرد.

او از شهروندان و گردشگران خواست احتمال خفگی در دریا را جدی بگیرند و با به خطر انداختن جان خود، خاطره ای غمبار را برای خانواده ها و عزیزان خود تحمیل نکنند.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب، ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد.

در ۱۸ و نیم کیلومتر نوار ساحلی بندر آستارا سه طرح سالمسازی و حدود ۹۳ کیلومتر ساحل خزر در شهرستان تالش، هشت طرح سالمسازی دریا برای تفریحات سالم گردشگران ایجاد و فعال شده و دستگاه های عضو ستادهای ساماندهی ساحل ها بر آنها نظارت دارند و نیروهای زبده هیات های نجات غریق، در آن مناطق استقرار یافته اند اما اختیار جان و زندگی هر کسی در دست خود اوست و وقتی فردی، اینهمه تلاش مسئولان برای لذت سالم از ساحل را نادیده گرفته و در نقطه ای گنگ و مبهم، به کام دریا می رود؛ دست نامهربان دریا نیز دقایقی بعد پیکر مهمان ناخوانده خود را به ساحل پس می زند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و شهرستان گردشگرپذیر تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری مرکز این استان قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.