تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مرداد 1397 - 14:46
کد خبر : 35544

الزام به شفافیت، سلاح کاربردی مدیریت شهری در مقابله با فساد

الزام به شفافیت، سلاح کاربردی مدیریت شهری در مقابله با فساد

پنجاه و ششمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی مشترک با کمیسیون عمران و توسعه شهری برگزار گردید.

یکشنبه ۷ مرداد پنجاه و ششمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی مشترک با کمیسیون عمران و توسعه شهری با دستور:
– بررسی تعرفه بهای خدمات پیشنهادی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت در سال ۹۷
– شفاف سازی ساختاری و عملکردی مدیریت شهری
– معافیت هزینه های حفاری شهروند جانباز
– کمک مالی به حسینیه ابوالفضل آذری محله فخب رشت برگزار گردید.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تقدیر از عملکرد بجا رییس سازمان آتش نشانی در تغییر و کاهش تعرفه بهای خدمات این سازمان پیش از ابطال آن توسط دیوان به دلیل نارضایتی شهروندان اظهار داشت: تعرفه مصوب به دلیل تغییر میزان تعرفه در مناطق مختلف شهر قطعا در اجرا با مشکلاتی روبه رو میشد که موجبات نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت، لذا ضرایب ارزش معاملات منطقه ای حذف شده و جای خود را به اضافه بهای یکسان و مشخص برای همه مناطق شهر در راستای جلب رضایت شهروندان داده است.
فرهام زاهد با اشاره به ضرورت و لزوم شفاف سازی در عملکرد مجموعه شهرداری افزود: با توجه به برهه کنونی کسب رضایت شهروندان و حمایت آنها از مدیران و مسئولین شفاف سازی و طرح هایی همچون اتاق شیشه ای در مدیریت شهری میباشد که باعث کاهش نارضایتی شهروندان و ایجاد امید در جامعه خواهد شد.
عضو شورای شهر رشت با تاکید بر این موضوع که با توجه به ضرورت حفظ بیت المال باید فساد و رانت از همه سازمانهای دولتی و مجموعه شهرداری ریشه کن شود، ایجاد بستر مناسب جهت اجرای علمی و کارشناسی طرح شفاف سازی در حوزه شهرداری را علی الخصوص در زمینه مناقصه ها و قراردادهای پیمانی خواستار شد.
فرهام زاهد در ادامه افزود: نیل به این هدف در صورتی امکان پذیر است که با طبقه بندی اطلاعات و به اشتراک گذاری اطلاعاتی که قابلیت شفاف سازی دارند، مانع ایجاد رانت های اطلاعاتی و سو استفاده از بسترهای این چنینی شویم و از سازمان فاوا درخواست بررسی و ایجاد زیرساخت برای اجرای این طرح را داشت.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری نیز با تاکید بر این موضوع که موضوع شفافیت سازی از ادوار گذشته شورای شهر مورد پیگیری قرار گرفته است، اظهار داشت: لزوم ایجاد فضای شفاف در مدیریت شهری مطالبه ای سابقه مند از سوی شهروندان است که مختص به مجموعه شهرداری نمیشود.
رضا رسولی با اشاره به این مطلب که باید ساختار این شفافیت به صورت مشهود مشخص گردد، ادامه داد:تجربه نشان داده است، معمولا مرز خیلی باریکی مابین شفافیت و اقدامات پوپولیستی وجود دارد که در این زمینه باید توجه داشت، از اقدامات این چنینی پرهیز نمود.
عضو شورای شهر رشت ادامه داد: شفاف سازی قطعه ای از یک پازل است که اگر به شکل مناسب اجرا شود میتواند به شکلی سیستماتیک باعث خود پایشی پایدار عمل کند.
رسولی با بیان این مسئله که متاسفانه در حال حاضر مکانیزم شفاف سازی به صورتی مطلوب ندارد، اظهار داشت: گام اول در راستای ایجاد شفاف سازی تشکیل پایگاه اطلاعات مکانی در مورد پروژه های در دست اقدام میباشد.
رییس کمیسیون عمران شورای شهر نظارت صحیح و عملکرد شفاف در حوزه قراردادهای پیمانی و پروژه ها را از ابتدای ارائه پاکتهای مزایده تا مراحل اجرا را اقدامی مؤثر در راستای شفاف سازی دانست.
رضا رسولی با اشاره به ضرورت لزوم شفافیت در عملکردها خواستار عدم توقف این طرح و پیگیری مجدانه اعضای شورای شهر و حمایتهای لازم از اجرای این طرح شد.
فاطمه شیرزاد نیز با تقدیر از ارائه دهندگان طرح شفاف سازی این اقدام را گامی صحیح و بجا در راستای احقاق حقوق شهروندی دانست که میتواند توسط مدیریت شهری انجام گیرد.
سخنگوی شورای شهر با اشاره به این موضوع که در قالب مواقع قوانین مورد نیاز جهت اقدام لازم وجود دارد لیکن عدم اجرای صحیح قوانین است مشکل و معضل اصلی محسوب میگردد.
عضو شورای شهر شفافیت سازی در حوزه های مختلف مدیریت شهری را مطالبه اعم شهروندان دانسته خواستار ایجاد فضا وزیرساخت مورد نظر در این باره شد.
در خلال جلسه با معافیت هزینه های حفاری دکه مختص به شهروند جانباز و کمک مالی به حسینیه ابوالفضل آذری های محله فخب رشت موافقت شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.