تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 15:17
کد خبر : 122095

بیش از ۱۰۵ واحد راکد صنعتی احیا شد

بیش از ۱۰۵ واحد راکد صنعتی احیا شد
نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با حضور استاندار و برخی از فعالان اقتصادی و به‌منظور بررسی و رسیدگی به مشکلات این استان برگزار شد.

جارستان:نشست «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان و «اسدالله عباسی» استاندار این استان در محل ستاد وزارت صمت برگزار شد.

 

*از فرصت‌ها و مزیت‌های گیلان استفاده شود

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان در این نشست گفت: باید از فرصت‌ها و مزیت‌های استان در مسیر ایجاد اشتغال و افزایش تولید استفاده شود.

 

اسداله عباسی با قدردانی از اهتمام وزیر صنعت، معدن و تجارت در رسیدگی به موضوعات اساسی بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری استان‌ها، اعلام کرد: باید از فرصت‌های موجود و مزیت‌های این استان، براساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و راهبردهای دولت سیزدهم در مسیر ایجاد اشتغال و افزایش تولید در این استان استفاده کرد.

 

در این نشست «جبار کوچکی‌نژاد»، «سیدعلی آقازاده» و «محمدرضا احمدی‌سنگری» نمایندگان مردم رشت و خمام، حجت‌الاسلام «محمد صفری‌» نماینده مردم رودسر و املش، «احمد دنیامالی» نماینده مردم بندر انزلی، «سیدکاظم دلخوش اباتری» نماینده مردم صومعه‌سرا، «پرویز محمدنژاد» نماینده مردم لنگرود، «رسول فرخی‌» نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، «مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده مردم رودبار، «خلیل بهروزی‌فر» نماینده مردم فومن و شفت و «حسن محمدیاری» نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس یازدهم حضور داشتند، نظرات خود را بیان کردند.

 

همچنین «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی، «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات، «حسین فرهیدزاده» رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت، «فرشاد مقیمی» سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و «تیمور پورحیدری» مدیرکل صمت استان گیلان و جمعی از مدیران وزارت صمت و فعالان اقتصادی هم از حاضران در این نشست بودند.

 

اعضای مجمع نمایندگان و برخی فعالان اقتصادی هم ضمن بیان مشکلات و دغدغه‌ها، خواستار بررسی این مسائل توسط وزیر صمت و درنظر گرفتن راهکارهای لازم برای رفع آنها شدند.

 

در ادامه راهکارهایی هم برای توسعه فعالیت‌های تجاری و کشاورزی این استان توسط نمایندگان حاضر در نشست مطرح شد.

 

وزیر صمت هم برخی از مشکلات مطرح شده در جریان نشست را پیگیری و اعلام کرد که موارد مطرح شده دیگر را هم تا حصول راهکار و نتیجه منطقی پیگیری خواهد کرد.

 

بیش از ۱۰۵ واحد راکد صنعتی احیا شد

 

تیمور پورحیدری با اعلام خبر تشکیل اولین نشست وزیر صمت با مجمع نمایندگان با حضور حداکثری نمایندگان استان و استاندار گیلان با هدف پیگیری چالش‌ها و دغدغه‌های فعالان و کارآفرینان حوزه تولید و تجارت در محل ستاد وزارت صمت با مشارکت معاونین و مدیران مرتبط وزارتخانه گفت: چالش‌های کلان و ملی صنایع و معادن بزرگ و اشتغال آفرین استان با هدف رفع آن‌ها با اهتمام وزیر صمت توسط یکایک نمایندگان فهیم استان مطرح و به صورت عملیاتی مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت که با تعامل و تعهد وزیر پرتلاش صمت روبرو شد.

 

وی از طرح موضوع فعال‌سازی معدن سنگرود رودبار در این جلسه سخن گفت و تصریح کرد: مقرر شد مسائل حقوقی واگذاری معدن سنگرود به سرعت بررسی شود و به قید فوریت با هدف فعالیت این معدن بزرگ به شرکت خصوصی و یا دولتی دارای اهلیت و توانمندی واگذار گردد.

 

تیمور پورحیدری دستاورد دیگر این نشست را پیگیری مطالبات قطعه سازان خودرویی گیلان عنوان و اضافه کرد: با وجود فعالیت ۱۲ قطعه ساز گیلانی وزیر صمت بلافاصله با مدیران خودروساز مصرف کننده قطعات خودرویی مطالبات این دو کارآفرین گیلانی را پیگیری و دستور پرداخت معوقات آن‌ها را برای پویایی بهتر آن‌ها صادر کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان عزم و همراهی نمایندگان خدوم استان را قابل تحسین و کمک کننده توصیف کرد و افزود: نمایندگان گیلانی از زیرساخت‌های نامطلوب شهر صنعتی رشت ابراز گلایه مندی کردند و خواستار رفع مشکلات آن شهر صنعتی بزرگ استان از طریق سهامداران مرتبط آن در سطح کلان از طریق وزیر صمت شدند.

 

وی با بیان اینکه با همدلی استاندار جهادی و نمایندگان مطالبه‌گر استان و همراهی برخی نهادهای مرتبط؛ بیش از ۱۰۵ واحد راکد صنعتی در دولت سیزدهم فعال شده است تصریح کرد: معتقدم اهداف شعار سال در حوزه افزایش تولید و اعتلای صنعت با عزم کلیه مسئولان مرتبط و تلاش مضاعف بخش خصوصی محقق خواهد شد.

 

پورحیدری مطالبه‌گری نمایندگان برای ایجاد گیلان به عنوان هاب تجاری کشور را کاملاً کارشناسی دانست و گفت: انشالله با تقویت زیرساخت‌های تجاری و ترانزیتی با اتخاذ تصمیمات راهبردی این مهم محقق شود که مورد تاکید و اقبال مقام عالی وزارت صمت هم در این نشست بود.

 

وی به توسعه صنایع تبدیلی متناسب با اقلیم جغرافیایی گیلان به عنوان یک راهبرد وزارت صمت برای گیلان عنوان کرد و گفت: به شدت از ایجاد و تاسیس صنایع تبدیلی کشاورزی و استفاده از جوانان و نخبگان تحصیل کرده استان در این راستا استقبال می‌شود.

 

مدیر کل صمت گیلان این نشست ۳ساعته را که تلفیقی از حضور چند سرمایه‌گذار صنعتی دارای مشکل بود، بسیار تجربه مثبتی ارزیابی کرد و اظهار داشت: با سابقه و تجربه درخشان وزیر صمت در حوزه تولید به صورت عملیاتی و اجرایی؛ درک مطلوب و سریع مشکلات فعالان این حوزه؛ برای نمایندگان فهیم استان نیز بسیار مهم و راهگشا بود که می‌توان در آینده توفیقات مطلوبی را برای اعتلای تولید و تجارت استان داشته باشد.

 

۱۵ پیشنهاد مجمع نمایندگان گیلان به وزیر صمت

 

۱- در بخش صنایع فولادی و معدنی بزرگ مانند سیمان و… در سالهای اخیر قطع حاملهای انرژی در فصول گرم و سرد سال کماکان ادامه دارد بوده، واحدهای صنعتی یاد شده را در امر تولید پایدار و انجام تعهدات در موعد مقرر با چالش مواجه ساخته است، قطع حاملهای انرژی در این بخش علاوه بر موارد ذکر شده متاسفانه ضررهای مالی بسیار سنگینی به همراه داشته و باعث تخریب کوره‌های ذوب و ضایع شدن مواد اولیه داخل آن‌ها شده است.

 

۲- مشکل تامین مواد اولیه صنایع سلولزی تولید اوراق فشرده چوبی و پالت سازان. رفع مشکل از طریق واگذاری عرصه منابع طبیعی جهت کاشت نهال و تسهیل در واردات چوب. گیلان بزرگترین تولیدکننده محصولات مذکور در سطح کشور است و سهم ۴۰ درصدی تولیدات را دارا می‌باشد. شرکت‌های نئوپان فومنات – آرین مریم – آرین تخته – آریا پویا – فیبر وینا – روجین پایا و پالت سازان درگیر مشکل مزبور هستند.

 

۳- مشکل‌عدم تعیین تکلیف تعدادی از واحدهای بزرگ عمدتا نساجی تحت تملک بانک‌ها و تامین اجتماعی به بخش خصوصی دارای اهلیت. این واحدها با ظرفیت پایین و غیر اقتصادی درحال کارند و تمایلی از مدیران فعلی جهت به روزرسانی ماشین آلات و بازسازی و نوسازی ندارند وعلیرغم پتانسیل و امکانات بالقوه کج دار و مریض ادامه کار می‌دهند.

 

۴- عدم خلع ید دارندگان اراضی صنعتی بلااستفاده در شهرکهای صنعتی گیلان علی رغم کمبود زمین صنعتی و این در حالیست که اکثر شهرکهای صنعتی استان، زمینی برای واگذاری به طرح‌های صنعتی نمی‌باشند و با توجه به اینکه طبق دستورالعمل‌های وزارت صمت، صدور جواز در خارج از شهرکهای صنعتی منوط به تغییر کاربری زمین به صنعتی می‌باشد و این امر باعث طولانی شدن پروسه‌های تامین زمین، صدور جواز و در بسیاری از موارد منجر به خروج طرح از حالت اقتصادی می‌شود. لذا پیشنهاد می‌گردد شرکت شهرکهای صنعتی کشور ضمن خلع ید دارندگان اراضی بلااستفاده همزمان نسبت به جانمایی و احداث شهرکهای جدید صنعتی در سطح استان را در دستور کار قرار دهد.

 

۵- تعیین تکلیف و فعال‌سازی معدن سنگرود با توجه به نقض تعهدات شرکت برنده مزایده قبلی.

 

۶- تامین زمین برای احداث نمایشگاه بین‌المللی در محل شهرک صنعتی سفیدرود که نیازمند دستور مقام عالی وزارت می‌باشد.

 

۷- تامین زمین جهت احداث میدان میوه و تره بار کلانشهر رشت بنحوی که بتواند مرکز استان و سایرشهرستانهای همجوار را بشکل مطلوب پوشش دهد.

۸- هماهنگ نمودن حقوق کارکنان اداره کل صمت با دیگر دستگاه‌های دولتی خدمت رسان مثل جهاد کشاورزی با توجه به اختلاف بسیار وجود دارد.

 

۹- ارتقاء جایگاه اداره کل صمت با توجه به تعدد و گستردگی وظایف و ماموریت‌های محوله به سازمان صمت همانند سایر دستگاههای همتراز در استان.

 

۱۰- افزایش اعتبارات تبصره ۱۸ برای استان گیلان با توجه به تقاضای صاحبان صنایع.

 

۱۱- کمبود اراضی صنعتی در استان گیلان با توجه به اینکه میانگین عرصه صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استانها حدود ۵۰۰۰ هکتار بوده، (این استان دارای ۱۸۵۸ هکتار اراضی صنعتی می‌باشد.)

 

۱۲-تامین اعتبار جهت ایجاد تصفیه خانه فاضلاب و خرید اراضی به منظور ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی. (با توجه به شرایط اقلیمی استان و مرغوبیت اراضی نیاز به ایجاد تصفیه خانه‌ها و خرید اراضی از محل اعتبارات ملی می‌باشد).

 

۱۳- با توجه به شرایط اقلیمی استان، رده زیست محیطی شهرکهای صنعتی استان گیلان تا رده ۳ می‌باشد. لذا استقرار واحدهای صنعتی بزرگ با چالش مواجه بوده نیاز به تغییر رده زیست محیطی ضروری است.

 

۱۴- تامین برق از طریق ماده ۵۴ احکام دائمی در شهرکهای صنعتی. (ملزم کردن وزارت نیرو جهت اجرایی شدن ماده ۵۴ احکام دائمی).

 

۱۵- واگذاری شهر صنعتی رشت به شرکت شهرکهای صنعتی گیلان. (شهر صنعتی رشت جزء ۵ شهر صنعتی ایجاد شده در قبل از انقلاب بوده و به جهت انسجام در خدمات دهی پیشنهاد می‌گردد از لحظ حاکمیتی زیر نظر شهرکهای صنعتی قرارگیرد).

 

۱۶- واگذاری کارخانه پوشش رشت. (واگذاری کارخانه پوشش به شرکت شهرکهای صنعتی جهت ایجاد شهرک تخصصی نساجی و مجتمع‌های کارگاهی).

 

۱۷- تسهیل در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط. (ایجاد بانک صنایع کوچک).

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.