تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 آبان 1401 - 10:11
کد خبر : 115706

🔺آذر منصوری: اصرار بر بازداشت و صدور احکام سنگین به سخره گرفتن گفت‌وگو است

🔺آذر منصوری: اصرار بر بازداشت و صدور احکام سنگین به سخره گرفتن گفت‌وگو است

✍️آذر منصوری 🔺روز گذشته برخی از زندانیان هم بند حسین رونقی مانند مصطفی تاجزاده و محمد رضا جلایی پور از وخامت حال او خبر دادند. افراد زیادی را می شناسم که در اعتراضات پس از فاجعه مرگ مهسا امینی دختر ایران بازداشت شده اند؛زهرا و هدی توحیدی، علیرضا خوشبخت، بهاره هدایت، فائزه هاشمی … و

✍️آذر منصوری

🔺روز گذشته برخی از زندانیان هم بند حسین رونقی مانند مصطفی تاجزاده و محمد رضا جلایی پور از وخامت حال او خبر دادند. افراد زیادی را می شناسم که در اعتراضات پس از فاجعه مرگ مهسا امینی دختر ایران بازداشت شده اند؛زهرا و هدی توحیدی، علیرضا خوشبخت، بهاره هدایت، فائزه هاشمی … و زنان و‌ مردان بسیاری که عمدتا جوان ‌و چه بسا گمنامند.

 

🔺پس از این اعتراضات رئیس قوه قضاییه و برخی از مسئولان کشور از ضرورت گفتگو در شرایط کنونی ایران سخن گفته اند. این در حالی است که برخی از تریبون ها از اشد مجازات آنها می گویند و همچنان از به کار بردن واژه اعتراض پرهیز کرده و مثل آب خوردن به هر معترض و منتقدی برچسب اغتشاشگر می زنند و پس از آن هم به تعبیر راه یافتگان مجلس یازدهم لابد باید قوه قضاییه به همه آنها حکم محاربه بدهد!

 

🔺این در حالی است که لازمه اصلی هر گفت و گویی پذیرش اصل مهم دگر پذیری است. طبعا قرار نیست آن دیگری که قرار است ما با او به گفت و گو بنشینیم، مانند ما فکر کند، مانند ما تحلیل کند و مانند ما نتیجه گیری و اقدام کند.

🔺ما با دیگری به گفت و می نشینیم، چرا که باور داریم بدون این گفت و گو هیچ تفاهمی نه بر سر تشریح و تبیین مسئله، علل و دلایل بوجود آمدن آن شکل نخواهد گرفت. اگر این اتفاق نیفتد، بدون تردید هم در نتیجه گیری و هم در حل مسئله توافقی شکل نخواهد گرفت.

🔺آن هم در موقعیتی که روند رو به تزاید شکاف دولت ملت غیر قابل انکار است و اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی نیز نشان داد تا چه حد جامعه ایران ملتهب است و هر اتفاقی مانند مرگ او می تواند اعتراض مردم را به خیابان بکشاند.

🔺از طرفی حریانسازی گفت و گو در شرایطی که پس از هفته ها همچنان اعتراض ها ادامه دارد و بخشی از دلیل تداوم آن بازداشت معترضان است.( به عنوان مثال بخشی از اعتراض دانشجویان به محرومیت ها و محدودیت هایی بر می گردد که برای دانشجویان معترض ایجاد شده است.)

🔺اولین گام برای شکل گیری گفت و گو‌ نه گفت و شنود، این است که با معترضانی که بازداشت شده اند، رواداری پیشه شود و رویکرد غالب، تلاش برای آزادی آنها باشد.

🔺اصرار بر ادامه بازداشت و حبس های طولانی مدت و صدور احکام سنگین برای معترضان، نه تنها صورت مسئله اعتراضات را پاک نمی کند، بلکه خود عاملی است برای به سخره گرفتن هر پیشنهاد گفتگویی.

🔺شکل گیری گفت و گو الزامات دیگری هم دارد و در این مقال، مجال پرداختن به همه آنها نیست.

گفت و گو گفت و شنود نیست

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.