تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 9:45
کد خبر : 96013

صعودهای موفق ماحصل تمرینات سخت هوازی / الزام ارتقای کیفیت کوهنوردی آستارا

صعودهای موفق ماحصل تمرینات سخت هوازی / الزام ارتقای کیفیت کوهنوردی آستارا

جارستان-ایسنا:کوهنورد ایرانی فاتح ۱۴ قله ۸ هزارمتری جهان، گفت: صعودهای موفق ماحصل تمرینات سخت هوازی است و اگر می خواهید ورزش کوهنوردی در آستارا سیر صعودی داشته باشد، باید علاوه بر تغییر در کمیت ها، کیفیت صعودها و تمارین را نیز تغییر دهید. عظیم قیچی ساز، در جریان سفر به بندر مرزی آستارا و پس

جارستان-ایسنا:کوهنورد ایرانی فاتح ۱۴ قله ۸ هزارمتری جهان، گفت: صعودهای موفق ماحصل تمرینات سخت هوازی است و اگر می خواهید ورزش کوهنوردی در آستارا سیر صعودی داشته باشد، باید علاوه بر تغییر در کمیت ها، کیفیت صعودها و تمارین را نیز تغییر دهید.

عظیم قیچی ساز، در جریان سفر به بندر مرزی آستارا و پس از شرکت در ورکشاپ آموزشی که با حضور تعداد محدودی از کوهنوردان این شهرستان برگزار شد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ورزش کوهنوردی را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده است و صعود به اورست و هیمالیا، نتیجه ۲۰ سال تلاش و تمرینات سخت هوازی بوده است.

وی با بیان اینکه در سلسله تمرینات حرفه ای رشته کوهنوردی، ورزش های دوچرخه سواری و دو می تواند قلب و ریه را برای صعودهای سخت آماده کند، ادامه داد: همه مراحل کوهنوردی را باید مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه در هر هفته به مدت سه روز حدود ۱۰ کیلومتر می دویدم، خاطرنشان کرد: کوهنوردی تکنیک و تاکتیک های خود را دارد و کوهنورد در مرحله کوهنوردی، یخ نوردی، صخره نوردی و سایر رویه ها باید به همه قوانین آشنا باشد.

این کوهنورد افتخارآفرین سرشناس جهان که متولد سال ۱۳۶۰ تبریز است، در خصوص صعود بدون کپسول اکسیژن خود به قلل مرتفع جهان، اظهار کرد: صعود به اورست، هیمالیا و سایر قلل بدون بهره مندی از اکسیژن نتیجه یک تجربه است و نمی شود با استناد به حداقل ترین تجارب در این مسیر قدم گذاشت.

وی با بیان اینکه کوهنوردان اروپایی یک سرو گردن تکنیکی تر از سایرین هستند، تصریح کرد: استان های آذربایجان شرقی، همدان، تهران، کرمانشاه و در مجموع استان هایی را که دارای قلل مطرح و یا رشته کوه های شناخته شده هستند، کوهنوردان مطرحی را در سطح کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه کوهنوردی با احساسات همخوانی ندارد، اضافه کرد: اگر می خواهید ورزش کوهنوردی در استان گیلان و شهرستان آستارا سیر صعودی داشته باشد، باید علاوه بر کمیت، کیفیت صعودها و تمارین را تغییر دهید.

قیچی ساز، با اشاره به اینکه آستارا کوهنوردان زبده ای را در استان گیلان دارد، توضیح داد: صعودها در کوهنوردی محدود به افراد و گروه های خاص نیست و در صعودهایی که در سطح بین المللی انجام می شوند، می توان به گروه هایی از سایر کشورها ملحق شد و کوهنوردان آستارا می توانند با مدنظر قرار دادن این مهم، برای ارتقای سطح تجارب خود به صعود ها در کنار سایر گروه ها بپردازند.

این کوهنورد سرشناس ایران که همه ۱۴ قلل بالای هشت هزار متر دنیا را فتح کرده است، در خصوص دیگر صعودهای خود گفت: از سال ۱۳۸۴ به بعد بیش از ۲۰ صعود بالای ۷ هزار متر را داشته است.

وی با تأکید بر اینکه سه صعود را با تیم ملی کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران داشته ام، تصریح کرد: در صعودهای بزرگ حمایت های مالی با اسپانسر شخصی می باشد و متأسفانه حمایت مالی دولتی وجود ندارد.

وی در پایان در خصوص احساس خود پس از پایان هر صعود، گفت: پس از صعود به ارتفاع ۸ هزار متری آنچه را که به آن فکر می کنی، وجود خداوند متعال و بهره مندی از روش های تأمین کمبود اکسیژن است.

“عظیم قیچی‌ساز” تنها کوهنورد ایرانی می باشد که نام وی در فهرست ۳۷ نفره کوهنوردان جهان که همه ۱۴ قله بالای هشت هزارمتر جهان، «اورست، کی۲، کانگچنجونگا، لهوتسه، ماکالو، چواویو، دهالاگیری، ماناسلو، نانگاپاربات، آناپورنا، گاشربروم ۱، برود پیک، گاشربروم ۲، شیشاپانگما» را فتح کرده‌اند، آمده است.

از میان این کوهنوردان فقط ۱۷ نفر موفق به فتح قلل بدون استفاده از کپسول اکسیژن شده اند که کوهنورد ایرانی، یکی از آنان می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.