تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آذر 1399 - 19:59
کد خبر : 81978

سال ۲۰۲۰ یکی از گرم ترین سال های تاریخ شد

سال ۲۰۲۰ یکی از گرم ترین سال های تاریخ شد

جارستان به نقل از گجت نیوز؛سازمان ملل اعلام کرده که سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از گرم ترین سال های تاریخ ثبت خواهد شد و مشکلات جوی و گرمایش زمین در حالت فوق بحرانی و مرگبار قرار دارند. سازمان ملل به تازگی گزارش جالب‌توجهی در مورد وضعیت گرمایش زمین در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده و

جارستان به نقل از گجت نیوز؛سازمان ملل اعلام کرده که سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از گرم ترین سال های تاریخ ثبت خواهد شد و مشکلات جوی و گرمایش زمین در حالت فوق بحرانی و مرگبار قرار دارند.

سازمان ملل به تازگی گزارش جالب‌توجهی در مورد وضعیت گرمایش زمین در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده و این‌طور که به نظر می‌رسد، رکورد گرم ترین سال های تاریخ با به پایان رسیدن ۲۰۲۰ جابه‌جا خواهد شد. در بررسی این خبر نگران کننده و هشدارهای سازمان ملل با ما همراه باشید.

در چهارشنبه‌ای که گذشت، رئیس سازمان ملل اعلام کرد که کره زمین امسال در مرز بروز بحران آب و هوایی قرار دارد و ۲۰۲۰ در راه ثبت شدن به عنوان یکی از سه گرم ترین سال های تاریخ است. در واقع اندازه‌گیری‌های مدرن در مورد آب و هوای سیاره از سال ۱۸۵۰ شروع شده و دانشمندان می‌گویند که شش سال گذشته، یعنی از ۲۰۱۵ تا امسال، بیشترین رکوردهای دمایی را به خود اختصاص داده‌اند.

این صحبت‌ها در لابه‌لای انتشار گزارش سالانه آب و هوایی سازمان جهانی هواشناسی (WMO) که زیر مجموعه‌ای از سازمان ملل بوده، گفته شده و آنتونیو گوترش (Antonio Guterres)، رئیس سازمان ملل می‌گوید که گزارش مورد نظر عمق نزدیکی ما به بحران را نشان می‌دهد.

گوترش به تازگی در سخنرانی خود در دانشگاه کلمبیا نیویورک آمریکا، اعلام کرد که آتش‌سوزی‌های مرگبار، طوفان‌های مهیب و سیل‌های ویرانگر روز به روز عادی‌تر و شدیدتر می‌شوند و متاسفانه بشریت جنگی را با طبیعت به راه انداخته که پایان خوشی ندارد.

بر اساس توافق آب و هوایی سال ۲۰۱۵ پاریس، کشورهای صنعتی دنیا تعهد داده‌اند تا افزایش دمای سیاره را در حد ۲ درجه سلسیوس بالاتر از دمای قبل از صنعتی شدن بشریت در قرن نوزدهم، نگه دارند.

دهه‌ای با گرم ترین سال های تاریخ

پتری تالاس (Petteri Taalas)، رئیس سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید که متاسفانه سال ۲۰۲۰ یکی دیگر از عجیب‌ترین سال‌های تاریخ بشر از لحاظ وضعیت گرمایش زمین بوده و گفته شده که دمای میانگین سیاره در سال جاری ۱.۲ درجه سلسیوس بیشتر از دمای قبل از صنعتی شدن خواهد بود. به علاوه تالاس می‌گوید که به احتمال ۲۰ درصد، تا ۲۰۲۴ این مقدار موقتا از ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر خواهد رفت.

سال 2020 یکی از گرم ترین سال های تاریخ است

سازمان WMO اعلام کرده که به احتمال قوی، سال ۲۰۲۰ در میان گرم ترین سال های تاریخ رتبه دوم را کسب خواهد کرد. به علاوه شش سال گذشته هم رکورددار گرم‌ترین سال‌ها بوده‌اند و همچنین، دمای میانگین پنج سال گذشته و یک دهه گذشته هم رکورد بالاترین دما را داشته است. متخصصان می‌گویند که گرم شدن یک درجه‌ای دمای سیاره زمین به واسطه آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای در جو، حدودا صد سال طول کشیده و هم‌اکنون شاهد هستیم که تنها در عرض ۳۰ سال آینده، یک درجه دیگر به این دما افزوده خواهد شد.

یکی از زیرشاخه‌های سازمان ملل وظیفه مقایسه اهداف تعیین شده در توافق‌نامه پاریس را با وضعیت تولید گازهای گلخانه‌ای و استخراج انواع سوخت‌های فسیلی در کشورهای مختلف، بر عهده دارد و گفته شده که برای احترام گذاشتن به این معاهده کشورها هر ساله باید حدودا ۶ درصد میزان تولید نفت، گاز و زغال سنگ خود را کاهش دهند.

تولید گازهای گلخانه‌ای

میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین که به عنوان اصلی‌ترین عامل گرمایش سیاره به حساب می‌آیند، در سال گذشته رکوردشکن بود و متخصصان تخمین می‌زنند که با وجود تمامی تاثیرات پاندمی کووید ۱۹ روی توقف فعالیت صنایع جهانی، در سال جاری هم عدد مربوط به این نوع گازها همچنان بالا و رکوردشکن خواهد بود.

دانشمندان انتظار داشتند که به واسطه وقوع همه‌گیری اخیر، میزان انتشار گاز کربن دی اکسید در جهان بین ۴.۲ تا ۷.۵ درصد کاهش یابد. با این حال، متاسفانه گاز مورد نظر برای قرن‌ها در اتمسفر باقی می‌ماند و می‌توان گفت که تاثیر پاندمی کرونا روی تبدیل شدن ۲۰۲۰ به یکی از گرم ترین سال های تاریخ تقریبا ناچیز است.

در هر صورت تالاس در مورد تعهدات جدید چین برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۶۰ و همچنین صحبت‌های رئیس جمهور انتخاب شده آمریکا، جو بایدن در رابطه با چنین اقداماتی، ابراز امیدواری کرده و انتظار می‌رود که فعالیت‌های مثبت اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن باعث شود تا کشورهایی مانند هند و روسیه هم به کم کردن فعالیت‌های زیست محیطی مخرب خود مجاب شوند.

بحرانی جهانی برای نسل‌های آینده

از طرف دیگر به تازگی نخست وزیر نیوزیلند به پارلمان این کشور اعلام کرد که شرایط آب و هوایی جهانی در وضعیت بحرانی قرار دارد و برای تامین سلامت نسل‌های آینده باید اقداماتی فوری انجام شوند.

تالاس می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش دمای چشم‌گیر خشکی‌ها و به خصوص قطب شمال بودیم و آتش‌سوزی‌های مهیبی در استرالیا، آفریقای جنوبی، ساحل غربی آمریکا و مناطق دیگر جهان رخ دادند. به علاوه وقوع سیل در قسمت‌های دیگری از آفریقا و جنوب شرقی آسیا هم باعث شد تا جمعیت‌های زیادی مجبور به تغییر مکان سکونت خود شوند و بحران‌هایی در رابطه با غذا رسانی به این مناطق رخ دهد.

در گزارش WMO آمده که بیش از ۸۰ درصد فضای بالای اقیانوس‌های سیاره در سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از گرم ترین سال های تاریخ حداقل یک بار در معرض جریان‌های داغ و حرارتی بوده‌اند. از طرف دیگر آب شدن یخ‌های گرینلند و قطب جنوب باعث شده تا سطح آب دریاها با نرخ بسیار بیشتری افزایش یابد. در اقیانوس اطلس هم بیش از ۳۰ طوفان شناخته شده و مهیب شکل گرفتند.

گزارش آب و هوایی سازمان ملل بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سراسر سیاره در بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر تهیه می‌شود و گفته شده که گزارش نهایی و تکمیل شده در مارس ۲۰۲۱ به صورت رسمی منتشر خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.