تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1399 - 20:08
کد خبر : 73046

نگاهی به زندگی شاعر معاصر؛ بیست و دومین سالروز درگذشت شیون فومنی

نگاهی به زندگی شاعر معاصر؛ بیست و دومین سالروز درگذشت شیون فومنی

اختصاصی جارستان_ سرویس فرهنگی: میراحمد سیدفخری‌نژاد در سال ۱۳۲۵ هجری خورشیدی در شهرستان فومن دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و سه‌ساله خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ کرد و سه‌ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی در سال ۱۳۴۵ در آن‌جا گذراند. شیون در سال ۱۳۴۶

اختصاصی جارستان_ سرویس فرهنگی: میراحمد سیدفخری‌نژاد در سال ۱۳۲۵ هجری خورشیدی در شهرستان فومن دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و سه‌ساله خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ کرد و سه‌ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی در سال ۱۳۴۵ در آن‌جا گذراند. شیون در سال ۱۳۴۶ وارد سپاهی دانش در طارم زنجان شد و یک سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ ازدواج کرد. وی در کوچی عهده‌دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولادمحله ساری شد و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدریس مشغول بود. پس از آن نیز در دیگر نقاط گیلان به این شغل ادامه داد. او در سال ۱۳۷۲ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به وسیله دیالیز به تهران کوچ کرد و در همین سال با وجود درد بسیار موفق به اخذ مدرک تحصیلی لیسانس در ادبیات، از دانشگاه تربیت معلم شد. شیون در سال ۱۳۷۶ پس از سال‌ها تدریس، بازنشسته شد.

میراحمد سیدفخری‌نژاد مشهور به شیون فومنی سرانجام در شهریورماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت. آرامگاهش در بقعه سلیمان‌داراب رشت بنا به وصیتش در کنار مقبره میرزاکوچک‌خان جنگلی قرار دارد.

شیون فومنی به‌عنوان یکی از شاعران موفق دوزبانه در حوزه شعر محلی و بومی، گیلکی را که داشت در محاق فراموشی قرار می‌گرفت سینه به سینه تا آن سوی مرزهای کشورمان اشاعه داد و از سوی دیگر در حوزه شعر فارسی با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائه قالب‌های معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تأثیرگذار و توانای شعر معاصر به‌شمار می‌رود. ترانه‌سرایی یکی از جنبه‌های ادبی و هنری شیون است که با مهارت، چیرگی و تسلط بر موسیقی، آواها و ملودی‌های محلی و فارسی از وی به‌عنوان موفق‌ترین شاعر ترانه‌سرا که در این حوزه ترانه‌های متعددی از وی به‌وسیله خوانندگان نامور خوانده شده، نام برده شده‌ است. تحقیق و پژوهش در زمینه فرهنگ و ادب گیلان و ارائه مجموعه اشعار گیلکی در قالب غزلیات، منظومه‌ها و دوبیتی‌های محلی از جمله آثار اوست. شیون در کنار شعر گیلکی و شعر فارسی، فعالیت‌های پر دغدغه‌ای در سایر حوزه‌های ادبی داشته‌ است از جمله: شعر و ادبیات کودکان، قصه، داستان کوتاه و فیلمنامه از دیگر زمینه‌های کاری اوست که طبعاً برشی دیگر از توانایی‌های وی به‌شمار می‌رود.

حامد فومنی فرزند مرحوم شیون فومنی در زمینه ی آثار ارزشمندی که از پدر به یادگار مانده است، با اشاره به این‌که شعرهای شیون به دو زبان فارسی و گیلکی سروده شده است، گفت: در قالب اشعار فارسی مجموعه‌های «پیش پای برگ»، «یک آسمان پرواز»، «از تو برای تو»، «رودخانه در بهار» و «کوچه باغ حرف» از مجموعه اشعار فارسی شیون تاکنون به چاپ رسیده است و همچنین کاست «عشق آمد و آفتابی هم کرد» به صورت دکلمه با صدای شاعر در بخش اشعار فارسی انتشار یافته است. مسؤول نشر آثار زنده‌یاد شیون با اشاره به این‌که مجموعه اشعار گیلکی شیون در کاست‌های جداگانه‌ای با عنوان «گیله اوخان» انتشار یافته است، گفت: هفتمین کاست گیله اوخان با عنوان «گاب بیکفته بازار» که قابلیت نمایشی نیز داشته، با همکاری هنرمندان رادیو گیلان تهیه شده و شامل اشعار گیلکی شیون با صدای خواننده فولکلور گیلانی، سعید تحویلداری، منتشر شده است. او افزود: همچنین کاستی از ترانه‌های گیلکی شیون با صدای استاد مسعودی با نام هلاچین تاکنون انتشار یافته است.

امروز ( یکشنبه، ۲۳ شهریور) سال‌روز درگذشت شیون فومنی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.