تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1399 - 22:36
کد خبر : 71589

برپایی مراسم عزاداری حسینی، پرشور همچون سالهای گذشته در گیلان

برپایی مراسم عزاداری حسینی، پرشور همچون سالهای گذشته در گیلان

یادداشت: سمیه رمضانی اختصاصی جارستان _ سرویس فرهنگی: همچون سالهای گذشته امسال نیز عاشورای حسینی با شوری وصف ناپذیر در استان گیلان و سراسر کشور گرامی داشته شد. شاید یکی از نگران های اساسی همزمان با شروع محرم برای بسیاری از دوستدارن اهل بیت (ع) وجود ویروس کرونا و نبود مراسمات مذهبی بود، اما به

یادداشت: سمیه رمضانی

اختصاصی جارستان _ سرویس فرهنگی: همچون سالهای گذشته امسال نیز عاشورای حسینی با شوری وصف ناپذیر در استان گیلان و سراسر کشور گرامی داشته شد.

شاید یکی از نگران های اساسی همزمان با شروع محرم برای بسیاری از دوستدارن اهل بیت (ع) وجود ویروس کرونا و نبود مراسمات مذهبی بود، اما به مدد الهی مراسما مذهبی با شوری همراه با رعایت پروتکل ها به بهترین نوع انجام شد و عزاردارن حسینی با ماسک و رعایت فاصله ی اجتماعی ارادت خود را به سید و سالار شهیدان بیان کردند.
علاوه بر نوحه خوانی و مرثیه خوانی مراسمات خاصی نیز در شهرستان ها و روستاهای گیلان هر ساله برگزار میشد.
چهل منبر (لاهیجان)، کرنی نوازی (روستاهای لاهیجان)، علم بندی (ماسوله)،  مراسم هیئت ذوالجناح (ضیابر)، مراسم الوداع الوداع(آستانه اشرفیه)، لال پله، شام غریبان، صبح عزا، علم واچینی، نمونه هایی از آیین های سنتی گیلانیان در شرق و غرب گیلان برای سوگواری در دهه ی محرم می باشد.

و شاید یکی دیگر از زیباترین بخش های مراسمات در گیلان مداحی با گویش های محلی می باشد، که نوای مداحان محلی با گویش مردم همان منطقه بر دل و جان عزادارن تاثیر میگذارد.

تمامی این آیین های مذهبی هر چند که امسال بدلیل وجود این ویروس منحوس همچون سالهای گذشته با حضور عظیم جمعیت برگزار نشد، اما مردم هر کوچه و هر محله به نوعی با پوشیدن لباس های مشکی به برگزاری مراسمات به تبعیت از رهبر معظم انقلاب و طبق آئین های وزارت بهداشت پرداختند.

هر چند امسال به جبر زمانه و وجود کرونا بسیاری از آنها متوقف شده یا در شکل و اندازه ای محدود با جمعیت کم و رعایت فواصل و مانند آن برگزار می شود، اما این آیین ها با عشق امام حسین (ع) در روح و روان این مردم ریشه دارد و همواره ماندگار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.