تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مرداد 1398 - 9:15
کد خبر : 42944

بررسی روند عملیات اجرایی احداث سد شفارود در استانداری گیلان

بررسی روند عملیات اجرایی احداث سد شفارود در استانداری گیلان

روند عملیات اجرایی احداث سد شفارود واقع در شهرستان رضوانشهر با حضور سرپرست استانداری گیلان بررسی شد.

این نشست عصر شنبه با حضور ارسلان زارع سرپرست استانداری گیلان، شکری نماینده مردم شهرستان های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، نماینده کارفرما و مجریان پروژه احداث سد شفارود برگزار و روند عملیات اجرایی این پروژه بررسی شد.

در این نشست بر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی، تسریع در عملیات عمرانی به منظور افتتاح در زمان پیش بینی شده، ارائه گزارش ماهانه از پیشرفت پروژه توسط مجریان و حمایت های استانی و ملی در تامین اعتبارات و مسائل گمرکی و ارزی تاکید شد.

سد شفارود با هدف تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه و جلوگیری از عوارض خشکسالی ها به میزان ۴۵ و نیم میلیون متر مکعب، تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی به میزان ۳۳.۸ میلیون مترمکعب، تأمین آب شرب به میزان ۲۳ میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب مورد نیاز صنایع به میزان۲۳ میلیون مترمکعب در سال، کنترل سیلاب های فصلی و تولید انرژی برق آبی به میزان سالانه ۲۵.۵ گیگاوات ساعت در حال احداث است.
سد شفارود در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری غرب رشت بر روی رودخانه شفارود درحال ساخت است که مطالعات آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام و در دهه ۶۰ با بازنگری در این مطالعات، عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۶۹ آغاز شده است. از آغاز شروع ساخت این سد با چالش های زیادی مواجه شد و اختلاف نظر بین طرفداران محیط زیست و مجریان ساخت سد شفارود ، ادامه ساخت آن را طولانی کرد.
سد شفارود قبل از دولت یازدهم به دلیل مشکلات مالی پیشرفت فیزیکی خیلی کمی داشت و بیش از ۲۰ سال انجام مطالعات این سد راکد مانده بود که با پیگیری های جدی صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، بصورت فاینانس مطرح شد و اولین فاینانسی بود که در کشور راه افتاد، ضمن اینکه مشکلات زیست محیطی سد شفارود نیز حل شده است.
رودخانه شفارود با آورد متوسط ۱۷۴ میلیون متر مکعب در سال، یکی از منابع آب موجود در غرب استان است؛ کارشناسان ساخت سد مخزنی شفارود را برای تأمین آب شرب سالم و مطمئن ساکنان منطقه ضروری و حیاتی می دانند.
شهرستان رضوانشهر در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

اوایل شهریورماه سال گذشته نیز اردکانیان وزیر نیرو در جریان سفر به گیلان از پروژه در حال احداث سد شفارود بازدید و اظهار کرد که این سد با هدف تأمین آب پایدار منطقه ساخته می شود. اینجا را ببینید

مدیرعامل وقت آب منطقه ای گیلان نیز اواخر مردادماه سال گذشته گفته بود که عملیات آبگیری سد شفارود طی سال ۱۳۹۸ آغاز و در سال ۱۳۹۹ وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.