تاریخ انتشار : یکشنبه 31 تیر 1397 - 16:53
کد خبر : 35367

مروری بر کارنامه یک‌ساله شورای پنجم رشت / قسمت اول

مروری بر کارنامه یک‌ساله شورای پنجم رشت / قسمت اول

  با استعفای دکتر نصرتی و نقل مکان او به وزارت کشور ثابت شد که ثبات مدیریت شهری در رشت امری طلسم شده بوده و عدم وجودش فقط تقصیر شوراهای پنجگانه رشت نبوده است. از همان روزی که هفت عضو شورای پنجم در حرکتی نسنجیده و شتابزده رخت سفر برداشته و به دنبال یافتن شهردار

 

با استعفای دکتر نصرتی و نقل مکان او به وزارت کشور ثابت شد که ثبات مدیریت شهری در رشت امری طلسم شده بوده و عدم وجودش فقط تقصیر شوراهای پنجگانه رشت نبوده است.

از همان روزی که هفت عضو شورای پنجم در حرکتی نسنجیده و شتابزده رخت سفر برداشته و به دنبال یافتن شهردار به سیر آفاق و انفس پرداختند، عده ای نیز با تکیه به شعار بومی گرایی به نقد حرکت آنها پرداختند. یکی از دلایلی که منتقدین بر می شمردند این بود که مدیر غیر بومی با دریافت پیشنهادات بهتر، رشت را وا می نهد و به سوی سرنوشت خویش می رود. این پیش بینی منتقدین حالا در کمتر از یکسال محقق شده است.

در هر حال شورای رشت فردا با قبول استعفای مهمان قزوینی اش ، سرپرستی برای شهرداری تعیین خواهد کرد و عکس نصرتی نیز به تابلوی شهرداران اضافه و دوران جدیدی در شهرداری آغاز خواهد شد. اما این مطلب نه در مورد دکتر نصرتی که در مورد دوازده نفری است که در یکسال اخیر در پارلمان شهری حضور داشته اند.

به بهانه تشکیل شورای پنجم در مرداد سال گذشته مروری داریم بر کارنامه ۱۲عضو آن و عملکردشان در این شورا:

فاطمه شیرزاد (بانوی اخلاق)

شیرزاد در دوره گذشته انتخابات با پشتوانه حضور روی آنتن صدا و سیما و نیز حمایت بخشی از اصولگرایان و خانواده شهدا پا به عرصه گذاشت و توانست با رایی درخور به شورای چهارم راه یابد. او که یکی از چهارنفری بود که به شهردار شدن خلیلی رای نداده بود، در کمال تعجب در موسم استیضاح او با اولویت قرار دادن ثبات مدیریت شهری بر علایق و سلایق شخصی خود ، به استیضاح رای منفی داد. این کنش هوشمندانه و نوع سلوک و مدارای او با همکارانش در شهرداری و پیگیری امور اقشار فراموش شده شهری خیلی زود باعث جلب احترام حتی مخالفان سیاسی اش شد و برای او لقب “بانوی اخلاق” را به ارمغان آورد. درگیری و هتاکی های برخی از همکاران شورایی و سایت های وابسته به آنان، در عزم او خللی وارد نکرد و او تا آخرین روز شورای چهارم از مواضعش کوتاه نیامد.
همین استواری و اخلاق مداری باعث افزایش تعداد آرای او در انتخابات سال گذشته شورا شد تا باردیگر نمایندگی مردم در شورا را برعهده بگیرد.

او در کمیسیون های فرهنگی و بهداشت و محیط زیست حضوری پررنگ و تاثیرگذار دارد و با ارتباط گیری با سمن ها و تشکل ها سبب ساز مشارکت گروه زیادی از جوانان در مدیریت شهری شده است.
شیرزاد همواره در معرض این تحلیل قرار دارد که احتمالا به انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی ورود خواهد کرد. شاید اگر او کمی خوش اقبال بود و جناح سیاسی حامی اش انعطاف و تدبیر سیاسی کافی در عبور از نیروهای سیاسی سنتی اش را داشت، او با توجه به سابقه ی رسانه ای، تجربه ی شورایی و جنسیت اش می توانست از بهترین شانس های انتخابات آتی مجلس باشد.

حامد عبداللهی (شیفته خدمت!)

حامد یکی از سه متولد سال ۱۳۵۵حاضر در شورای شهر است که بسیاری از متولدین دهه شصت و هفتاد رشت بهترین خاطرات زندگی شان را مدیون او و محل کسب سابق و زیبایش هستند. شاید به همین خاطر باشد که این کارمند شهرداری رشت بدون دردسر در انتخابات سال گذشته شورا از مردم و بخصوص همان جوانان پرشور رای اعتمتد گرفت.
وی مصداق بارز سخن حکیمانه شهید بهشتی است که گفته بود “ما تشنگان قدرت نیستیم، بلکه شیفتگان خدمتیم” شاید آنان که با زندگی شخصی و میزان ثروت او آشنایند، موافق باشند که تنها انگیزه حضور او در شورا و حتی شهرداری رشت، همین شوق و شیفتگی خدمت به مردم است.

عبداللهی در زمان حضور دکتر ثابت قدم در شهرداری از معتمدین او بود و توانست مدیرعاملی سازمان زیباسازی و بعد مدیریت شهرداری منطقه ۵ را بدست آورد که در هر دو نیز بسیار کوشا و موفق بود و همین موفقیت نیز باعث شد حسودان در اواخر حضور او در شهرداری منطقه بین او و شهردار تفرقه و کدورت ایجاد کنند تا آنجا که سرانجام او عزل و به ناچار راهی انتخابات شد.

او به دلیل سادگی و صفای باطن همواره از سوی عده ای دوره می شود و گاه بخاطر اعتماد بیش از حدش مورد سواستفاده آنان قرار می گیرد، اما اقبالش همواره در آخرین لحظات موجب نجات او شده و لغزش ها را از او دور کرده است.

محمدحسن عاقل‌منش (معتدل و باهوش)

عاقل منش به همراه اسمعیل حاجی پور تنها اعضای شورای رشت هستند که سومین دوره حضورشان را تجربه می کنند. ولی عاقل منش برای حضور در این شورا عکس حاجی پورکاری سخت داشت، زیرا او نه مانند حاج اسماعیل از شورای خوشنام اول که از شورای منحله سوم به انتخابات پا گذاشته بود. اما شهرتش به پاکدستی و حسن خلق اش باعث اعتماد مردم به او شد تا بتواند با رایی بالا انتخابات را پشت سر بگذارد و البته اینبار تجربه لازم را نیز دارد که نباید بخاطر شرم و مراعات چشم بر کژروی ها بست و باید با امر به معروف و نهی از منکر جلوی اتفاقات ناگوار را گرفت.
عاقل منش از فرهنگیان مشهور و خیرین قدیمی رشت است که بواسطه حضور فرزندش در کنارش همواره از جریانات و احوالات شهر باخبر است و ارتباطات خوبی نیز با جوانان و مسئولین دارد.

بواسطه ذکاوت، معتدل بودن و سابقه ی عضویت سه دوره ای در شورا، عاقل منش همواره از شانس های ریاست یا حضور در هیئت رییسه است که با خضوع از پذیرفتن آن در این شورا امتناع می کند. اما همکاران شورایی اش امیدوارند برای انتخابات ماه آینده ی هیئت رییسه او را متقاعد به پذیرفتن این نقش کنند.

فرهام زاهد (شفاف خوش‌پوش)

رای خیره کننده زاهد در انتخابات سال گذشته چنان تحلیلگران را شگفت زده کرد که برای هضم آن مجبور شدند نام خانوادگی و نسبت های خانوادگی اش را باعث آن میزان اقبال عمومی بدانند، حال آنکه آنانی که از فعالیت های اجتماعی و سیاسی این جوان اصلاحات اطلاع داشتند، از پیش از انتخابات با اندکی تقریب میزان آرای او را حدس می زدند.
زاهد علی رغم شهره بودن به عضویت در یک جناح سیاسی، در پارلمان شهری کاملا غیر جناحی پایبند به اصول عمل کرده و رابطه بسیار خوبی با مستقلین و حتی اصولگرایان دارد.

حضور او در راس کمیسیون بودجه باعث شده او بیشتر از برخی دیگر از همکارانش درگیر جلسات مشترک کمیسیون ها و حاضر در صحن شورا باشد.
حساسیت ویژه او بر شفاف سازی امور در شهرداری باعث شده که عمده تلاشش را صرف این امر نماید و اوج این حساسیت را در مساله پرداخت های رسانه ای در سال گذشته باید نام ببریم و نقطه عطف آن نیز شفافیت نوع زندگی شخصی او و به اشتراک گذاشتن روش زندگی شخصی در فضای مجازی و همراهی با طرفداران خود نام برد.

در مطالب بعدی به بررسی مابقی اعضای شورا و عملکرد آن ها خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.