تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 - 0:59
کد خبر : 34248

با استعفای جلال الدین محمد شکریه از عضویت در شورای شهر رشت موافقت شد / از قاریان پیشکسوت قرآن در صحن شورا تجلیل شد

با استعفای جلال الدین محمد شکریه از عضویت در شورای شهر رشت موافقت شد / از قاریان پیشکسوت قرآن در صحن شورا تجلیل شد

جلسه چهل و چهارم شورای شهر رشت به ریاست امیرحسین علوی در صحن این شورا برگزار شد. در ابتدای این جلسه از جمعی فعالان پیشکسوت قرانی طی مراسمی تقدیر شد. همچنین با استعفای جلال‌الدین محمد شکریه از عضویت در شورای شهر رشت موافقت شد.

این مراسم که در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان صورت گرفت، رئیس و دیگر اعضای شورای شهر رشت ازپیشکوستان قرآنی استان گیلان تقدیر کردند. مهدی پور، فلاح پور، ذات پرور، ربیع زاده، صالحی و زائری از اساتید قرآنی بودند که عمری در خدمت ترویج فرهنگ معارف قرآنی تلاش نموده و مورد تقدیر حاضران در جلسه قرار گرفتند. گفتنی است، چهل و چهارمین جلسه شورای شهر با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی یکی از همین قاریان برجسته به نام استاد ربیع زاده، آغاز گردید.
بعد از مراسم تقدیر سید امیرحسین علوی رئیس شورا با گرامیداشت ایام هفته و تشکر از حضور مردم در روز قدس با اشاره به اتفاقات مدیریت شهری ابراز داشت: بزرگترین دغدغه اعضای شورا این است که وظیفه نمایندگی خودشان را بههترین شکل ممکن انجام دهند و خلاف قانون کاری نکنند. البته دستهایی در کار است که می خواهد اعضای شورا را مقابل یکدیگر ویا اعضای شورا را مقابل شهردار قرار دهد. ما در پیگیری مسائل شهری با کسی تعارف نخواهیم داشت و خواهش من این است که همه از جمله رسانه ها به ما کمک کنند که در پیشبرد مسائل شهرمان پیش برویم.

وی ادامه داد: همه مسائل شهری و اتفاقات اخیر در جلسه ۴ ساعته با شهردار بررسی شد. این که شهر رشت ما بخواهد در عرصه ملی و بین الملی مخدوش شود برای هیچ کدام ما و آیندگان اتفاق خوبی نخواهد بود و امیدواریم مسائل و دغدغه های شهری را حاشیه ای نکنیم. علوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرح شکل گیری اتاق ایده آماده شده و پس از بررسی توسط اعضای شورای شهر رشت، به تصویب می رسد.

دکتر رضا رسولی ناطق اول شورا در این جلسه ابراز داشت: نزدیک یک سال از شورا گذشته است. ما قبل از تشکیل شورا در جلسات غیر رسمی شرکت کردیم و دغدغه اصلیمان این بود که سعی کنیم فضای مدیریت شهری را با همه تضارب آرایی که وجود دارد با انسجام و آرامش اداره کنیم. تا جایی نیز این موارد به خوبی دیده شدو امروز خدا را شکر می کنم فضای شهر نسبت به سال گذشته که در فضای تنش استیضاح شهردار وقت بودیم آرامتر دنبال می شود. وی در ادامه گفت: با این حال این آرامش می تواند پایدار و قطعی نباشد. در هفته ای که گذشت دیدیم که در همین فضای آرام شتاب و تعجیل ها اتفاقات ناخوشایندی را ایجاد کرد. زیر همه این دغدغه ها چیزی که دیده می شود وضع شهر رشت وضع خوبی نیست. ما علاقه مندیم به خوبی کار کنیم و در بودجه نیز نشان دادیم که افق ما در چه سطحی است ولی امروز به نظر می آید ما باید هدف بزرگتری را ببینیم. در برابر یک سری تهدیدات بیرونی قرار داریم. ۲۱ بار مسدودی حساب در نه ماه گذشته داشته ایم و این ها چیزی نیست که خودمان را با مسائل خیلی کوچک و سطح پائین مشغول کنیم. این پروسه مسدودی را یک بار در شورای چهارم طی کردیم ولی بعد از یک مدت این مسدودی ها به انگشتان یک دست می رسید. البته حتما این ها تصمیمات قانونی است ولی من نگران این هستم که پشت پرده ها در ایجاد این عوامل نقش دارند.

رسولی در ادامه اظهار داشت: باید ببینیم شهرهای دیگر چه کار می کنند. من می دانم که تقریبا وضعیت شهرهای ما چگونه است و چه اقداماتی برای پروژه های خود انجام می دهند ، وی در ادامه افزود: به پایان رساندن پروژه‌ها اهمیت داردوگرنه کلنگ زنی که دیگر کاری ندارد. با این حال ما نمی توانیم خارج از گود هم بایستیم و بگوئیم لنگش کن. ما نباید بگوئیم که چرا فلان کار نمی شود. ما در اعطای اضافه کار اردیبهشت ماه دچار مشکل هستیم. آیا با گرفتن یقه یک نفر مشکل معضل حل می شود؟ من خودم یک پای انتقادات هستم. ولی خواهش من این است که مشکل را مشکل مجموعه دیگری نبینیم. باید نشست و در جلساتی غیر رسمی برای آن وقت گذاشت. شرایط رشت عادی نیست. به نظرم نیاز به جلسات بیشتر غیررسمی داریم.

فرهام زاهد نیز در نطق پیش از دستور جلسه به اتفاقات شب ۱۴ خرداد اشاره نمود و اظهار کرد: فکر نمی کنم مراسمی در شهر رشت رخ دهد که شهرداری مشارکتی در آن نداشته باشد.
عضو شورا افزود: با اینکه سازمان زیباسازی شهر را سیاهپوش کرده بود، پیش از این دستور العملی بوده که بناهای میراثی سیاهپوش نمی شده است. و اگر هم سیاهپوش می شده است، و همکاران شهرداری کوتاهی کرده اند باید توبیخ شوند.
وی تصریح کرد: در محافل خصوصی از داشته ها و اولین های این شهر زیاد صحبت می کنیم. فیلمی ساخته می شود و همه معترض می شوند ولی چرا فیلمی نمی سازیم که مقابل این فیلم قد علم کند. صدا و سیمای گیلان تغییر نگرش به قومیت نمی دهد. و بازیگران برنامه های کمیک اجرا می کنند. تا خود ما به عنوان یک گیلانی و رشتی زبان قومیت و فرهنگ خود را پاس نداریم نباید از دیگر نویسندگان و فیلسازان انتظار داشت.
زاهد در مورد وضعیت مبهم باشگاه سپیدرود هم هشدار داد و گفت: بعد از سالها این تیم به لیک برتر رسیده ولی در منازعات سیاسی گوشت قربانی شده است. تقاضا داریم اعضای شورا هر کدام کمک کنند تا از این سرمایه اجتماعی حفاظت کنیم. باید تکلیف مالکیت این باشگاه مشخص شود. حداقل کسی مالک باشد که با توپ زدن آشنا باشد. شورای شهر تاکنون به لحاظ مالی به سپید رود کمک نموده است.
حجت جذب نیز از حضور شهروندان در راهپیمایی روز قدس تقدیر کرد و تاکید کرد: مردم رشت ثابت کردند که با تمام قوا پشت رهبر نظام ایستاده اند.
عضو شورا با نمایش وضعیت محله هلال احمرکه حاشیه نشین و نسق ساز هستند، وضعیت بهداشت، آب شرب و فاضلاب این محله را متذکر شد و گفت: همه ما نسبت به این وضعیت مسئولیم.
وی افزود: متاسفانه به دلیل قوانینی که از قبل وضع شده است، همچنان دچار آسیب هستیم. شورای شهر تشکیل شد تا فقدان مدیریت واحد شهری حل شود. اکنون عملا شورای شهرداری داریم و شورا نماینده مردم نیست تا بتواند تاثیر گذار در مدیریت شهری در حل مشکلات مردم باشد.
مسئولان ناحیه و شهردار منطقه گویا اصلا خبر از مشکلات این شهر ندارند. برخی از مشکلات این محدوده اصلا قابل پخش نیست یک فاجعه در این محدوده در حال جریان است. مسئولانی که تنها پشت تریبون و نمایش حرف از حل مشکالت مردم می زنند، در عمل کم کاری می کنند و باید پاسخگوی کم کا ری های خود باشند.
شهرداری وظیفه دارد در محلات کم برخورد دار خدمت دهد. اجرای آسفالت جمع آوری زباله و احداث یک پارک محله ای تنها خدمت ناچیزی است که شهرداری وظیفه دارد به این محدوده ارایه دهد.
در ادامه جلسه، لایحه پیشنهادی افزایش نرخ کرایه های تاکسی درون شهری اعلام وصول شد. همچنین لایحه اصلاح وضع روشنایی پیاده راه در صحن شورا اعلام وصول شد. این لایحه با حواشی همراه بود.
احمد رمضانپور ضمن انتقاد از وضعیت روشنایی پیاده راه و آبنمای پیاده راه گفت: اگر روز هم در مرکز شهر شهروندان در تردد نباشد، ادم به یاد قبرستان می افتد. قابل قبول نیست که دو ابنمای مرکز شهر نقص فنی داشته باشد و شهری که بنام شهر شب های روشن نامگذاری شده است، اینگونه پیاده راه مرکزی شهر تاریک باشد و شهروندان احساس ناخوشایندی داشته باشد.
وی افزود: شهردار باید با جسارت در این راستا گام بردارد و این از وظایف شهردار است و نیاز نبود طی درخواست مکتوب از شورا اجازه بخواهد و اصلاح این وضع به مصوب شورا نیاز ندارد.
وی به تبعات اجتماعی جمع آوری میله های بی آر تی اشاره نمود و تصریح کرد: بنده حاضرم مسئولیت جمع آوری بخش دوم میله های خط ویژه را بر عهده بگیرم و شهردار باید در این راستا اقدام کند.
فاطمه شیرزاد نیز در مورد این نامه گفت: از شورای چهارم این انتقاد به سیستم روشنایی پیاده راه وارد بود. و در دوره پنجم نیز در کمیسیون خدمات شهری باز این موضوع پیگیری شد. از غروب تاریکی پیاده راه، امنیت شهروندان را به مخاطره می اندازد.
عضو شورا تصریح کرد: هزینه های اجتماعی این تغییر را باید شهردار بپذیرد و باید برای ادامه کار هزینه ها را بپذیرد. ضمن اینکه پیمانکار این پروژه با شهرداری تسویه حساب کرده است و سازمان بازرسی هم به اشکالات این طرح و تخلفات آن ورود نموده است.
شیرزاد تصریح کرد: هر پروژه ای که اجرا می شود و دارای نقص هست باید از مردم عذرخواهی نماییم و از قبل نیز برای جمع آوری میله های بی ار تی از شهروندان عذرخواهی کردیم.
رضا رسولی نیز در این زمینه گفت: تغییر این سیستم و جابجایی خدمات اتفاق ساده و راحتی نیست و اتفاقا نهادهای بازرسی و قضایی باید در این زمینه ورود نمایند و پیشنهاد می دهم این موضوع در جلسه ای با حضور ایشان بررسی گردد.
عضو شورا افزود: خط ویژه امام جمع آوری نشده و قرار هم نیست جمع آوری شود فقط شکل آن تغییر کرده و آهن ها عوض شده است. تصمیم گیری در مورد جزییات این تغییر ها باید در مدیریت شهری بررسی گردد.
وی خواستار برگزاری یک نشست تخصصی و غیر رسمی در این زمینه شد.
در پایان، بررسی این نامه به کمیسیون های تخصصی شورا ارجاع شد.
همچنین لایحه خصوصی سازی اتوبوسرانی بررسی شد. رئیس کمیسیون ترافیک شورا پیرامون سرمایه گذارانی که روود کرده بودند، توضیحاتی ارایه داد و شرایط هر کدام را بیان نمود.
همچنین در این جلسه با استعفای جلال الدین محمد شکریه از عضویت در شورای شهر رشت موافقت شد.
رئیس شورا از استعفای ایشان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: اگر چه شرایط کاری موجب شده، ولی امیدواریم ایشان مشاور شورای پنجم باقی بماند.
شکریه در آخرین حضور خود در شورای شهر رشت گفت: بنده در انتخاب سخت و دشواری قرار گرفتم . بنده نماینده ۳ میلیون واحد صنفی بودم که از من درخواست کردند که در این عرصه حضور یابم. ولی به جهت تفسیری که از قانون شد، مجلس هم دچار تشکیک بود ولی در نهایت مصوب شد این ممنوعیت عطف بما سبق می شود حالا فارغ از نگاه حقوقی به ماده ۴ نمی پردازم. اما باید تا اخر در صحنه می ماندم ۲۰۲ نفر در وضعیت کشور نگاهشان بمن بود و من باید جوابگوی اتاق اصناف کشور هم می بودم. شرایط اقتصادی کشور سخت است و امیدوارم اعضای شورا با استعفای بنده موافقت کنند و کمک کنند تا در مسئولیت بزرگتر خدمت کنم.
می دانستم قدم در راه سختی گذاشتم و در برابر هجمه ها سکوت اختیار کردم از هجمه ها می گذرم و هرکه ما را یاد کرد ایزد او را یار باد هرکه ما را خوار کرد ازعمر برخوردار باد .
احمد رمضانپور نیز گفت: وقتی این قانون آمد بدور از هرگونه حاشیه حاکمیت قانون بود در طول عمر کاری فارغ از نگاه سیاسی تلاش کردم عمل به قانون را سرلوحه فعالیت خود قرار دهم. شکریه و ۲۰۰ نفر از همکاران اصناف بر اساس قانون به صحن شورا ورود نمودند و بر اساس آن قانون هزینه های مادی و معنوی داده شد. در مجلس یک اصلاحیه سیاسی صورت گرفت و قانون هم عطف بما سبق نمی شود.
عضو شورا افزود: پس از تشکیک و نتیجه اعلام شده از سوی مجلس، قانون باید اجرایی گردد. به جهت تجربه و ارتباطات دوست داشتیم آقای شکریه در شورا می ماند ولی حضور ایشان در کرسی کشوری باز یک فرصت برای رشت و گیلان است. حضور ایشان در اتاق اصناف کشور برای ما هم افتخاری است. به این دلیل که گیلان یک اتاق اصناف در کشور داشته باشد، با استعفای ایشان موافقت می کنم.
عکس: مهتاب باقرزاده
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.