تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 16:17
کد خبر : 33435

سالاری: باید در جهت ایجاد موزه‌ای در خور شان گیلان گام‌های جدی‌تری برداشته شود/ علوی: اتوبوس رایگان برای بازدید دانش‌آموزان از نمایشگاه

سالاری: باید در جهت ایجاد موزه‌ای در خور شان گیلان گام‌های جدی‌تری برداشته شود/ علوی: اتوبوس رایگان برای بازدید دانش‌آموزان از نمایشگاه

از جام مارلیک در موزه گنجینه رشت رونمایی شد و به مدت ۱۵ روز به همراه اشیا دیگری چون درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی و … در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

دکتر مصطفی سالاری صبح امروز در حاشیه آیین رونمایی از جام ماریک در  مصاحبه با خبرنگاران کشف اثر تاریخی با قدمت حدود سه هزار ساله در گیلان و و انتقال آن بعد از حدود ۵۰ سال به موزه رشت  برای بازدید عموم را اقدامی ارزشمندی دانست و افزود : با وجود این آثار غنی تاریخی در گیلان باید در جهت ایجاد موزه ای در خور شان آن گام های جدی  تری برداشته شود .

نماینده عالی دولت در گیلان آثار تاریخی را  نشان دهنده قدمت، فرهنگ و تمدن هر کشوری توصیف کرد و گفت :  باید با نمایش این گونه اشیاء تاریخی ، مردم را از وجود پیشینه غنی  و تمدن بیش از سه هزار ساله گیلان آگاه کنیم.

استاندار گیلان بر ضرورت احیاء بناهای تاریخی دراستان تاکید کرد و افزود : بناها ی تاریخی مکان مناسبی  برای به نمایش گذاشتن تمدن بسیار غنی و ارزشمند استان است.

وی تمامی آثار تاریخی را ارزشمند و غیر قابل تفکیک دانست و با بیان اینکه ارزش‌ این آثار به قدمت‌ و زیبایی آن از لحاظ منظر بصری است اظهار کرد : وجود نقش و نگاره‌ها ی هنری بسیار ظریف در این آثار تاریخی با قدمت سه هزار ساله بسیار ارزشمند است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز، ضمن ابراز خرسندی از بازگشت جام های مارلیک گفت: ورود اشیای تاریخی و باستانی استان و نمایش آن در موزه رشت یک اتفاق مهم در حوزه گردشگری و میراثی است.
دکتر سید امیر حسین علوی افزود: شایسته است تمام مردم گیلان بواسطه این اتفاق فرهنگی از موزه رشت بازدید نمایند و همه باید اطلاع داشته باشند و باید با تمام توان تلاش نماییم همه مردم گیلان از این اشیای باستانی بازدید نمایند.
وی با اشاره به حمایت های شورا و شهرداری در فرآهم آوردن مقدمات این رویداد فرهنگی تصریح کرد: سعی کردیم در حد امکان حمایت کنیم. البته می دانم که این گونه فعالیتها نیازمند حمایتهای بیشتر است.
دکتر علوی با اشاره به بازدید کوتاه استاندار گیلان و حضور خالیش در مراسم اظهار کرد: خوب بود دکتر سالاری هم حضور داشتند و از نزدیک می توانستیم دغدغه های مدیربت شهری در حفاظت از بافت های میراثی و بازآفرینی را مطرح نماییم. استانی با این سرمایه میراثی نباید ظرفیت بروز استعدادهایش دراین سطح باشد و باید بسمت ایجاد موزه های تخصصی برویم.
وی تاکید کرد: برای راه اندازی موزه های تخصصی داخل رشت، دو نهاد مدیربت شهری و سازمان میراث فرهنگی باید با قدرت در کنار هم باشند. شورا و شهرداری در کنار سازمان میراث فرهنگی خواهد بود و با تمام توان در خدمت هستیم اما لازمه آن ایجاد زیر ساخت های فرهنگی است با تاکید بر حفظ سرمایه هایی که در رشت و گیلان است . و در این راه تلاش فعالین خودجوش میراث را باید ارج نهاد.
دکتر علوی تصریح کرد: برای من مایه فخر است که چنین اشیای بار ارزشی را در موطن خود می بینم. نسل جوان و آینده باید این ظرفیت را بداند و حفظ شود. بدین منظور مدیریت شهری اتوبوس رایگان برای بازدید دانش آموزان را فرآهم می کند.

گفتنی است ۵۹ قطعه از اشیا کشف شده مربوط به هزاره اول و دوم و عصر آهن در کاوش‌های باستان شناسی تپه مارلیک که پیش از این در موزه ملی ایران نگهداری می شد ،به مناسبت هفته میراث فرهنگی به نمایش عموم درآمد.

جام مارلیک نیز به مدت ۱۵ روز همراه با دیگر اشیا چون درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین ، مهره‌های آویز، دکمه و سربند زرین که در سال ۱۳۴۲ از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شده، در موزه رشت در معرض دید عموم قرار می گیرد.

لازم به ذکر است : برای نخستین بار است که مجموعه آثار زرین، سیمین و برجسته مارلیک در استان گیلان به نمایش گذاشته شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.