تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 - 10:53
کد خبر : 122646

آیا لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال واقعی است!؟

آیا لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال واقعی است!؟
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سال گذشته در بازدید از ایران‌خودرو هشت فرمان داد که یکی از آن‌ها شامل حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌شد. از قیمت گذاری دستوری به عنوان عامل اصلی زیان انباشته خودروسازان نام برده می‌شود. ولی شرایط رسیدن به آن کمی سخت و پیچیده است.

جارستان: معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره تهیه قانون ساماندهی صنعت خودرو اعلام کرده است که بر طبق آن قیمت توسط خودروسازها تعیین خواهد شد.

 

به گزارش اعتبار، بسیاری از رسانه‌ها با تیتر « قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال لغو می‌شود» به استقبال این خبر رفته‌اند، اما به نظر می‌رسید تا تصویب چنین قانونی راه درازی باقی مانده است و نیازمند تصویب مجلس و شورای نگهبان است.

 

منوچهر منطقی از تغییرات در سند جدید راهبردی خودرو با این مضمون که شورای رقابت نقش تنظیم‌گری و نظارت داشته باشد، قیمت توسط خودروساز‌ها تعیین شود و وزارت صمت نیز سیاست‌گذار باشد، خبر داده است.

 

پیش از این عباس علی آبادی وزیر صمت که خود را منتقد «قیمت دستوری خودرو» می‌داند از مجلسیها خواسته بود که در این زمینه کمک کنند.

 

 

وزیر صمت دنبال تصویب قانون جدید در مجلس

عباس علی‌آبادی هفتم آذر امسال جریان مراسم رونمایی از خط تولید اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه خودروسازان در کنار مساله داخلی‌سازی، باید به سمت نوآوری نیز حرکت کنند، گفت: نوآوری در صنعت خودرو با قیمت‌گذاری دستوری امکان‌پذیر نیست. وی این جمله را خطاب به عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بیان کرد تا به‌نوعی از مجلسی‌ها بخواهد وزارت صمت و دولت را در مسیر حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو کمک کنند.

 

شروط منطقی لغو قیمت گذاری دستوری چیست!؟

چند سال قبل هم مساله حذف قیمت دستوری خودرو اجرایی شد که به دلیل عدم زیرساخت لازم و مساله واردات شکست خورد. عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت درباره شروط حذف چنین مساله ای گفته بود « وجود خودروهای اقتصادی و رقابت‌پذیر بودن محصولات خودروسازان مقدمه‌ای برای برداشتن قیمت‌های دستوری است، در غیر این صورت برداشتن قیمت‌های دستوری نتیجه بخش نخواهد بود.» وی گفته بود« باید بتوانیم برای بخش‌های مختلف بازار محصول داشته باشیم یعنی برای خودروهای اقتصادی هم فکری کنیم»

 

در این رابطه شروط دیگری هم عنوان شده که فعلا خبری از آن نیست. تولید بیشتر، واردات و واگذاری سهام دولتی خودروسازان به بخش خصوصی از جمله شروطی هستند که در صورت نیل به آن می‌توان قیمت گذاری دستوری را لغو کرد.

 

 

 

به لغو قیمت‌گذاری دستوری خواهیم رسید!؟

 

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سال گذشته در بازدید از ایران‌خودرو هشت فرمان داد که یکی از آن‌ها شامل حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌شد. از قیمت گذاری دستوری به عنوان عامل اصلی زیان انباشته خودروسازان نام برده می‌شود. ولی شرایط رسیدن به آن کمی سخت و پیچیده است.

 

وعده‌های دولت برای خودروسازان هیچپکدام محقق نشده است که یکی از آنها وعده خودروهای اقتصادی بود که کلیدواژه مجلس و دولت برای واردات خودروها بود و حتی برای آن قانون نیز تصویب شد که به جای خودروی اقتصادی تعدادی خودروی میان رده چینی به بازار آمده است و تعدادی خودروی روسی نیز در راه است.

 

آخرین گزارشی که اعتماد منتشر کرده آمده است «خودروهایی که قیمت‌های آنها اعلام شده بین یک‌ میلیارد و ۵۱۶ میلیون تومان تا دو میلیارد و ۲۹۱میلیون تومان هستند. این قیمت‌ها در «مبدا» هستند و تجربه فاصله قیمتی خودروی داخلی از کارخانه تا بازار نشان می‌دهد که خیلی زود خودروهای وارداتی با ورود به بازار دوبرابر قیمت فروخته می‌شوند.»

 

با این وجود شعار جدید لغو قیمت گذاری دستوری بدون هیچ مصوبه خاصی در دولت و مجلس بیشتر از آنکه واقعی باشد می‌تواند یک «وعده درمانی دیگر» باشد آن هم وقتی بحث «پایان سال» نام برده می‌شود که بیشتر یک شوخی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.