تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:12
کد خبر : 126741

هشدار دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

خطر ابتلا به بیماری انگلی فاسیولا در گیلان

خطر ابتلا به بیماری انگلی فاسیولا در گیلان
دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد: با افزایش مصرف سبزی‌های محلی در استان بیماری انگلی فاسیولا در برخی از شهر‌های گیلان شایع شده است.

جارستان: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشاهده چند مورد ابتلا به بیماری فاسیولا در برخی شهر‌های گیلان ، گفت: این بیماری که از طریق آب آلوده به انگل فاسیولا وارد بدن انسان می‌شود، با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی سبزی‌های محلی قابل پیشگیری است.

 

دکتر سید محمود رضوانی با بیان اینکه این بیماری انگلی به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان قابل درمان است، افزود: بیماران با مراجعه به موقع به پزشک و مصرف دارو درمان می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه این بیماری همه ساله در شروع بهار و با افزایش آب‌های سطحی در گیلان شایع می‌شود، اضافه کرد: فاسیولا بیشتر در شهر رشت و اطراف آن که مصرف نعناع وحشی زیاد است شایع است.

 

دکتر سید محمود رضوانی با تأکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی، افزود:، مصرف سبزی‌های محلی و معطر نظیر خالیواش، چوچاق و خوراکی‌هایی که با آن‌ها تهیه می‌شوند مانند درار و زیتون پرورده، نوشیدن روان آب‌ها و آب رودخانه‌ها قبل از جوشاندن، از راه‌های ورود انگل فاسیولا به بدن انسان است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید سبزی‌های محلی را به صورت خشک، جوشانده و یا ضد عفونی شده در سرکه سفید مصرف کرد، اضافه کرد: شهروندان سبزیجات مورد علاقه خود را در باغچه منزل یا گلدان پرورش دهند، از مدفوع دام به عنوان کود برای سبزیجات خود استفاده نکنند و پیش از مصرف درار، آن را ۷۲ ساعت در فریزر قرار دهند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین از دامداران خواست با توجه به توصیه سازمان دامپزشکی ، برای کم کردن تخم انگل فاسیولا در محیط زیست، دام‌های کوچک و بزرگ خود را سالی ۲ بار درمان کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.