تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 - 23:40
کد خبر : 121033

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان؛

مشارکت گسترده مردم در انتخابات بعید و محال است

مشارکت گسترده مردم در انتخابات بعید و محال است

پایگاه خبری جارستان /علیرضا سحرخیز عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفتگو با روزنامه هم میهن تشریح کرد:واکنش نمایندگان به حواشی یک مدیر و تاثیر بر مشارکت انتخاباتی در استان گیلان؛   جبهه اصلاح‌طلبان گیلان هیچ کاندیدای شاخصی ندارد و افراد حزبی جریان اصلاحات به موضوع انتخابات مجلس ورود نکرده‌اند. به جز دو نفر

پایگاه خبری جارستان /علیرضا سحرخیز عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفتگو با روزنامه هم میهن تشریح کرد:واکنش نمایندگان به حواشی یک مدیر و تاثیر بر مشارکت انتخاباتی در استان گیلان؛

 

جبهه اصلاح‌طلبان گیلان هیچ کاندیدای شاخصی ندارد و افراد حزبی جریان اصلاحات به موضوع انتخابات مجلس ورود نکرده‌اند. به جز دو نفر که از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شدند و امکان ورود آن‌ها در صورت تایید صلاحیت به حوزه انتخابیه رشت وجود دارد، عملاً کاندیدای شاخصی در سطح استان گیلان نداریم

دورنمای خوبی برای مشارکت نمی‌بینم. این به مفهوم ‌عدم رای بنده یا سایر دوستان اصلاح‌طلب نیست، اما اینکه در انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشته باشیم فعلاً چیزی را در دستور کار نداریم. طبیعتاً برای همگام کردن مجلس آینده با خواسته‌های مردم شاید براساس نظر جریان اصلاحات، در شورایعالی اصلاح‌طلبان نقش بیشتری را داشته باشیم اما فعلاً تا تعیین‌تکلیف نهایی در سطح ملی چنین برنامه‌ای نداریم.

با توجه به اتفاقات سال ۱۳۹۸ و عدم دلجویی کامل از مردم، انتخابات نسبتاً سرد سال ۱۴۰۰ و اتفاقات سال ۱۴۰۱ که بدون دلجویی و پاسخ مشخص به مردم به اتمام رسید، اساساً انتظار حضور مردم و مشارکت گسترده آن‌ها در انتخابات بعید و محال است.

 

در مورد گیلان متاسفانه فضای صداوسیما و رسانه‌های حاکمیتی یکدست به سمت جریان غالب موجود در کشور است و اساساً صداهای منتقد، نه صداهای منتقد به مفهوم معترض، بلکه حتی صداهای منتقد اصلاح‌طلبانه را هم در برنامه‌های خود قرار نمی‌دهد و به‌رغم اینکه برخی از دستگاه‌های امنیتی تمایل دارند این محاوره شکل بگیرد و گفتمان برای اقناع مردم شروع شود، اما در استان گیلان اصلاً چنین چیزی رخ نداده و همین‌ها این موضوع را تشدید می‌کند که به دنبال برگزاری انتخابات خاص هستند.

 

بعد از اتفاقاتی که در موضوع مدیرکل سابق ارشاد استان گیلان رخ داد و در جریان هستید که پرونده قضایی او در تهران در حال پیگیری است، این اتفاق باعث تغییرات گسترده در بین مدیران دستگاه‌های مختلف شد اما عملاً کابینه آقای رئیسی در گیلان و کابینه‌ای که باید انتخابات را برگزار کنند، به نظر می‌رسد که همچنان با همان رویه یک‌سویه و عدم پذیرش مناسبات اجتماعی به این موضوع اهتمامی ندارند.

 

متاسفانه رویه‌ای که شورای نگهبان در استان گیلان دارد، تکرار مداوم و حضور چهره‌های تکراری در این سال‌ها بوده است. نمایندگان چنددوره‌ای که به دلیل کسوت نمایندگی پایگاه خاص خود را در استان و شهر خودشان دارند و به شرط صلاحیتی که احتمالاً نگرانی هم برای آن ندارند، می‌توانند این را تکرار کنند.

اساساً به دلیل‌عدم پاسخگویی اینها در دوره‌های مختلف، برای نمونه مسئله فرد مذکور، قاعدتاً می‌توانستند تکذیبیه‌ای اعلام کنند یا نقطه‌نظر خود را بگویند، چراکه هرچند ذی‌سمت نیستند اما در جریان هستند که پرونده ایشان با قرار ۱۰میلیارد ریالی به دیوان عالی کشور رفته و دیوان نیز تاکید کرده پرونده در دادگاه کیفری تهران بررسی شود و قاعدتاً اگر وزارت ارشاد سمت کارشناس امور هماهنگی استان‌ها را برای ایشان ثبت کرده به این دلیل است که همچنان کارمند است و تعلیق نشده و قاعدتاً باید یک پست سازمانی داشته باشد. این موضوع بدیهی و ساده حقوقی را که مسئول می‌تواند پاسخ دهد

وقتی پاسخگویی مناسب چه از نمایندگان و پارلمان‌های محلی درباره موضوعات مختلف اجتماعی و موضوعات مختلف اقتصادی و امنیتی در استان ایجاد نمی‌شود، زمینه دلسردی و بی‌اعتمادی عمومی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

 

در سال ۱۴۰۰ من مسئولیت ستاد آقای همتی را در گیلان داشتم که یکی از بالاترین آرا را با وجود همه مشکلات در استان گیلان داشته است، یعنی مردم گیلان در صورت اقناع با توجه به فرهنگ عمومی بالایی که دارند در عرصه‌های مختلف مشارکت کرده‌اند، اما نه رسانه ملی و نه رسانه‌های مرجع و نمایندگان به این دغدغه‌ها و سوالات مختلف پاسخ نمی‌دهند.

 

گیلان استان فرهنگ‌پروری است و مردم آن از موضوعات اجتماعی و موضوعات روز آگاه هستند و مباحث سیاسی و اجتماعی را با جدیت دنبال می‌کنند.

گیلان یکی از بالاترین‌درصد نمایندگی احزاب در ایران را دارد و رسانه‌های برخط و نوشتاری متعددی دارد و به واسطه دیدگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در بسیاری از مسائل پیشروی دارند. اما به دلیل‌عدم اخذ پاسخ برای سوالات خود یک دلسردی دارند و بعید است تا انتخابات اتفاق خاصی بیفتد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.