تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 11:31
کد خبر : 120961

کنسرت روزبه بمانی در تالار عروسی

یک منبع آگاه: ارشاد گیلان سالن نمی دهد

یک منبع آگاه:  ارشاد گیلان سالن نمی دهد

پایگاه خبری جارستان /با شروع بلیت فروشی کنسرت روزبه بمانی (خواننده و ترانه‌سُرای موسیقی پاپ) در شهر رشت، مخاطبین این هنرمند جوان با مسایلی روبرو شدند که چندان برای‌شان خوشایند نبود. آنها به (مسدود شدن صندلی‌های پنج ردیف ابتدای سالن در ثانیه‌های اول) اعتراض داشتند و استیج یک تالار عروسی را برازنده‌ی هنرمند محبوب‌شان نمی‌دانستند.

پایگاه خبری جارستان /با شروع بلیت فروشی کنسرت روزبه بمانی (خواننده و ترانه‌سُرای موسیقی پاپ) در شهر رشت، مخاطبین این هنرمند جوان با مسایلی روبرو شدند که چندان برای‌شان خوشایند نبود. آنها به (مسدود شدن صندلی‌های پنج ردیف ابتدای سالن در ثانیه‌های اول) اعتراض داشتند و استیج یک تالار عروسی را برازنده‌ی هنرمند محبوب‌شان نمی‌دانستند.

روز گذشته پایگاه خبری جارستان به عنوان یک رسانه محلی، اهم موارد مطرح شده در فضای مجازی را در یک پست اینستاگرامی منتشر کرد و برای پیگیری انتقادات شهروندان با یکی از اعضای اصلی برگزارکننده کنسرت روزبه بمانی در شهر رشت تماس گرفت. مشروح توضیحات این «منبع آگاه» را در جارستان بخوانید و نظر خود را برای‌ ما کامنت کنید:

عروسی برویم یا کنسرت؟! چرا کنسرت‌های موسیقی در تالار عروسی اجرا می‌شوند؟

در دوران مدیریت معاون هنری سابق اداره کل ارشاد استان گیلان، برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ را در سالن‌های زیر نظر اداره ارشاد ممنوع کردند. مشخص نیست این نگاه سلیقه‌ای بر چه مبنایی تبدیل به قانون شده است و استان گیلان چه تفاوتی با نقاط دیگر کشور دارد.

متاسفانه بر اساس اعمال همین قانون، شهرهایی مانند آستارا، صومعه‌سرا، رودسر و … که از نظر زیرساخت‌ به سالن‌های اداره ارشاد محدود هستند، از برگزاری کنسرت موسیقی پاپ محروم شدند و شهر رشت هم به تالارهای عروسی پناه بُرد!

وگرنه میزبانی از یک رویداد آبرومند در سالن‌هایی مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی، صندلی‌های خوب و استیج و صدای استاندارد، انتخاب اول هر برگزارکننده‌ای است. بگذارید شفاف بگویم، ما آرزو داریم که مردم در شرایط مناسبی از دیدار هنرمند محبوب‌شان لذت ببرند ولی متاسفانه تصمیم با ما نیست و اداره ارشاد گیلان دلش نمی‌خواهد در سالن‌هایش کنسرت پاپ برگزار شود.

 

سالن موسیقی تالار مرکزی؛ بَدصدا و عبوس

سالن موسیقی تالار مرکزی انتخاب درستی برای برگزاری کنسرت موسیقی پاپ نیست. درواقع این سالن از همان ابتدا به شکل آکوستیک طراحی شد تا از کنسرت‌های موسیقی کلاسیک میزبانی کند.

به عبارت بهتر، استفاده از سازهای کوبه‌ای، الکترونیک و سیستم‌های صوتی مرسوم موسیقی پاپ، کیفیت صدا را بسیار نامطلوب می‌کند و همه‌چیز برای شنونده آزاردهنده خواهد شد. بنابراین هنرمندانی که کیفیت برگزاری برنامه و رضایت مخاطبین برای‌شان اهمیت دارد، تمایلی برای اجرا در این سالن‌ها نخواهند داشت و سالن‌های عروسی را ترجیح می‌دهند.

بلیت‌‌فروشی از ردیف ششم؛ چه کسی به مخاطب «شلیک» می‌کند؟

در تمام کنسرت‌ها چنین اتفاقی می‌افتد. روزبه بمانی در شهر رشت طرفداران زیادی دارد و برنامه‌هایش همیشه از پرفروش‌ترین‌ها هستند. آن روز هم به محض باز شدن سایت، تعداد زیادی از طرفداران -به نسبت سرعت و دسترسی‌شان به اینترنت- موفق شدند خرید سریع‌تری داشته باشند و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتیم. البته ناگفته نماند که در حالت کلی، ما موظفیم صندلی‌های یک ردیف اول را برای مهمانان -یا کسانی که باید به رسم ادب جلو بنشینند- کنار بگذاریم. البته بلیت این صندلی‌ها (یک ردیف اول) توسط برگزار کننده بلاک می‌شوند و قابل خریداری نیستند ولی ردیف‌های دیگر معمولا به سرعت فروخته می‌شوند. بنابراین چنین انتقادی که ردیف‌های اول از ابتدا پُر بود، از اساس وارد نیست و تماماً بستگی به سرعت خرید مردم دارد.

توجه داشته باشید که با توجه به اختلاف ناچیز قیمت ردیف‌ها، طرفداران ترجیح می‌دهند ردیف‌های جلو بنشینند؛ بنابراین اصلاً عجیب نیست که سریعاً فروخته شوند.

تاکید می‌کنم که ما هیچ‌گونه پیش‌فروش یا رزرو نداشتیم و اساسا دلیلی هم ندارد میان مخاطبین تفاوت قایل شویم! هر کسی زودتر دسترسی پیدا کند، بلیت می‌خرد.

بلیت‌ها گران نیستند! مالیات به جیب ما نمی‌رود

با توجه به هزینه‌های برگزاری کنسرت و افزایش قیمت‌های سالن، هتل، اتوبوس، غذا و … قیمت بلیت‌ها در استان بسیار اندک است و موسسات برگزار کننده دائماً تقاضای افزایش بهای بلیت را مطرح می‌کنند. با یک چرخ کوتاه در سایت‌های فروش، پی می‌برید که نرخ بلیت در استان گیلان تقریباً از تمام کشور ارزان‌تر است. البته ما هم درک می‌کنیم که مخاطبین فرهنگی اکثراً از طبقه متوسط جامعه هستند و سبد فرهنگی محدودی دارند اما واقعیت این است که بلیت‌ها در گیلان بهای اندکی دارند. انتقادات در مورد اخذ مالیات بلیت هم در نوع خود عجیب بود! مالیات بر ارزش افزوده توسط اداره‌ی محترم دارایی مستقیما از روی قیمت بلیت دریافت شده و تهیه‌کننده‌، سرمایه‌گذار، موسسه و خواننده هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند. این یعنی به محض این که یک بلیت انتخاب می‌شود، نُه درصد مالیات بر ارزش افزوده از جیب خریدار مستقیما به حساب دارایی واریز شده و هیچ عایدی و منفعتی برای ما ندارد. دقیقاً مثل مالیاتی که هنگام خرید شارژ تلفن همراه یا بسته‌های اینترنتی می‌پردازیم.

کنسرت‌گذاری شغل پُرمنفعتی نیست؛ به ریسکش نمی‌ارزد!

واقعیت این است که در حال حاضر و با همین قیمت‌ها هم برگزاری کنسرت -علی‌رغم نمای بیرونی- کار پر سودی نیست و بسیار ریسک دارد. با در نظر گرفتن احتمال لغو کنسرت و حواشی همیشگی، سود بسیار اندکش اصلا قابل توجه نیست. درواقع سود هنگفت این کار نصیب مکان‌های برگزاری کنسرت و البته مجموعه‌ی خواننده‌ها می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.