تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مهر 1401 - 8:49
کد خبر : 114572

🔺بیانیه حزب کارگزاران سازندگی ایران پیرامون اعتراضات اخیر

🔺بیانیه حزب کارگزاران سازندگی ایران پیرامون اعتراضات اخیر

  بیانیه حزب کارگزاران سازندگی ایران پیرامون اعتراضات اخیر را به نقل از کانال تلگرامی این حزب می‌خوانید:   بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم   حادثه دلخراش درگذشت دختر جوان ایرانى مرحومه مهسا امینى موجى از غم و خشم را در میان ایرانیان برانگیخت. غم و خشمى که بیش و پیش از آنکه محصول اعمال سیاست هاى غلط و

 

بیانیه حزب کارگزاران سازندگی ایران پیرامون اعتراضات اخیر را به نقل از کانال تلگرامی این حزب می‌خوانید:

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

 

حادثه دلخراش درگذشت دختر جوان ایرانى مرحومه مهسا امینى موجى از غم و خشم را در میان ایرانیان برانگیخت. غم و خشمى که بیش و پیش از آنکه محصول اعمال سیاست هاى غلط و اجراى نادرست قوانین باشد، معلول انسداد سیاسى، بى‌اعتبارشدن نهادهاى مرجع و ناامیدى از شیوه‌هاى مسالمت‌آمیز تاثیرگذارى بر نحوه حکمرانى حاکمان است.

بى‌تردید در هنگامه آشوب و بى‌ثباتى، جریان‌ها و قدرت‌هاى خارجى با اهداف مختلف به دمیدن در آتش اعتراضات و جهت‌دهى مطلوب خود مى‌پردازند و این موضوع، ضرورت عقلانیت و دعوت به آرامش را به وظیفه‌ای اصلى برای جریان‌هاى خردگرا، میهن‌دوست و دلسوز بدل مى‌کند.

 

حزب کارگزاران سازندگى ایران با ابراز تاسف و نگرانى از اتفاقات سه هفته گذشته، ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردى با خانواده مرحومه مهسا امینى و همه آسیب‌دیدگان حوادث اخیر و دعوت به آرامش و عقلانیت اعلام مى‌دارد:

 

حق اعتراض به قوانین و مقررات، سیاست‌ها و عملکرد مسئولین و نهادهاى رسمى کشور از حقوق مصرح در قانون اساسى و آرمان‌هاى ملى ایرانیان است که باید از سوى مسئولین نیز به رسمیت شناخته شود. حکومت مکلف به ایجاد فضاى امن و مناسب براى بیان اعتراضات مسالمت‌آمیز، تامین امنیت معترضان و ایجاد سازوکارهاى بهره‌گیرى از اعتراضات در جهت بهبود و اصلاح امور است.

خشونت از هر سمتى که اعمال شود، بى‌تردید مذموم و محکوم است و لازم است به طور مطلق از آن پرهیز شود. لزوم این خویشتندارى در خصوص نهادها و دستگاه‌هایى که ابزار اعمال خشونت بیشترى در دست دارند، بیشتر احساس مى‌شود. پلیس به عنوان نهاد حافظ امنیت و بر اساس وظایف حرفه‌اى خود باید همدلانه و مسئولانه به کنترل اوضاع بپردازد و در این مسیر هیچ‌گونه خشونتى پذیرفتنى نیست. معترضان نیز باید بدانند که آسیب زدن به اموال عمومى و برخورد خشن با نیروهاى انتظامى و حافظ امنیت نتیجه‌اى در بر ندارد و تنها به خشونت بیشتر منتج مى‌شود.

نهاد دانشگاه به عنوان یکى از ستون‌هاى اساسى جامعه‌مدنى در قرن اخیر همواره در صف نخست مطالبه‌گرى جامعه از حکومت بوده و در کنار احزاب سیاسى، نهادهاى صنفى و مدنى و مطبوعات مستقل وظیفه گذار مسالمت‌آمیز از بحران‌ها را بر دوش داشته است. بر حکومت فرض است که از اعتراضات دانشجویی بیشترین بهره را در جهت اصلاح امور برده و اجازه هتک حرمت و شکستن حریم دانشگاه را به هیچ نهاد و دستگاهى ندهد. اتفاقات رخ‌داده در دانشگاه‌هاى کشور و خصوصاً در دانشگاه صنعتى شریف با هیچ توجیهی پذیرفتى نیست و لازم است در جهت دلجویى و آزادى دانشجویان بازداشت‌شده، اقدامات فورى و مطلوب صورت گیرد.

در همین ارتباط کمیته سیاسی حزب مکلف گردیده تا مکانیزمى در خصوص چگونگى شنیدن صدا و پیام معترضان، دسته‌بندى و هدفمندکردن اعتراضات و نحوه بکارگیرى آن در سیاست‌هاى جارى و اساسى کشور تهیه و به مسئولان ارائه نماید.

همچنین کمیته اجتماعى حزب ماموریت یافته تا با دعوت از کارشناسان عالی‌رتبه دانشگاهى در حوزهاى مختلف سیاسى، فرهنگى و اجتماعى به بررسى و ریشه‌یابى اعتراضات اخیر پرداخته و نتایج آن را با هدف بهبود روندها و سیاست‌هاى کلان در جهت استفاده حاکمان و مردم منتشر نماید.

در پایان حزب کارگزاران سازندگى ایران ضمن دعوت همگان به آرامش و پرهیز از خشونت و تاکید بر ضرورت دستیابى به مفاهمه از طریق گفتگو یادآور می‌شود که بازگشت به اعتدال در سیاست ورزى و حکمرانى به عنوان میراث ماندگار مرحوم آیت‌الله هاشمى‌رفسنجانى مى‌تواند راهکارى براى عبور از بحران‌ها و گسست‌هاى میان دولت و ملت باشد

إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ (هود – ٨٨)

 

شانزدهم مهرماه ۱۴۰۱

حزب کارگزاران سازندگى ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.