تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1395 - 10:42
کد خبر : 9076

دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون؟

دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون؟

جارستان-روزنامه «فایننشال تایمز» در مطلبی تحلیلی به انتظارات و آمادگی‌سازی چند کشور مختلف جهان در صورت پیروزی هرکدام از نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت. روزنامه «فایننشال تایمز» در مطلبی تحلیلی به انتظارات و آمادگی‌سازی چند کشور مختلف جهان در صورت پیروزی هرکدام از نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت. مکزیک مکزیک در حال طرح‌ریزی برنامه‌ اقتصادی

جارستان-روزنامه «فایننشال تایمز» در مطلبی تحلیلی به انتظارات و آمادگی‌سازی چند کشور مختلف جهان در صورت پیروزی هرکدام از نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.

روزنامه «فایننشال تایمز» در مطلبی تحلیلی به انتظارات و آمادگی‌سازی چند کشور مختلف جهان در صورت پیروزی هرکدام از نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.

مکزیک

مکزیک در حال طرح‌ریزی برنامه‌ اقتصادی اضطراری و احتیاطی است که در صورت انتخاب دونالد ترامپ غافلگیر نشود و بتواند آن را اجرایی کند، چرا که پیروزی ترامپ تهدیدی جدی برای اقتصاد این کشور است.

«آگوستین کارستنس» رئیس بانک مرکزی ضمن بیان اینکه انتخاب ترامپ چیزی شبیه طوفانی هولناک برای مکزیک است می گوید: ۸۰ درصد کالای مکزیک به آمریکا صادر می شود به همین دلیل دولت درحال برنامه‌ریزی طرح «ب» برای مقابله با پیامدهای انتخاب دونالد ترامپ است.

دونالد ترمپ در کارزار انتخاباتی خود وعده داده  در صورت انتخاب‌شدن «توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی» را پاره خواهد کرد، تعرفه‌های شدیدی را بر صادرات خودرو اعمال می‌کند، بیش از ۱۱ میلیون از مهاجران غیرقانونی را اخراج ، و دیواری را با هزینه دولت مکزیک در مرز بین آمریکا و مکزیک خواهد ساخت.

چین

انتخاب رئیس‌جمهوری آتی آمریکا برای رهبران چین، انتخاب بین شیطانی  است که خوب می‌شناسند و کسی که به شکل نگران‌کننده‌ای پش‌بینی‌ناپذیر است.

چینی‌ها خاطره خوبی از هیلاری کلینتون در دوره وزارتش در وزارت خارجه آمریکا ندارند، بنابراین خوب می دانند که انتخاب هیلاری پرونده حقوق بشر این کشور را دوباره به جریان می‌اندازد و فشارهای بیشتری به پکن به خاطر مسائل حقوق بشری و مناقشه «دریای جنوبی چین» وارد می شود.

ازسوی دیگر ترامپ قول داده که در صورت راه‌یابی به کاخ سفید، نیروهای نظامی آمریکا در کره جنوبی و ژاپن را کم می کند یا به کل به آمریکا فرا می خواند که این اقدام ترامپ می تواند هدیه‌ای ژئوپلیتیک به این کشور باشد، با این حال مقامات چین از این ترس دارند که ترامپ موانع تجاری ایجاد یا پکن را به خاطر درستکاری در ارزش «یوان» تنبیه اقتصادی کند.

عربستان سعودی

دیدگاه عربستان درباره انتخابات آمریکا روشن است، نتیجه انتخابات آمریکا اوضاع خاورمیانه را یا بهتر می کند یا بدتر.

جرج بوش پدر دوست و حامی کشوری های حوزه خلیج فارس بود و از کویت در مقابل تهاجم عراق حمایت کرد، اما سرنگونی صدام توسط بوش پسر منجر به جنگ فرقه‌ای در عراق شد.

با این وصف انتخاب دونالد ترامپ برای عربستان اصلا خوشایند نیست، چرا که وعده داده از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری می کند و باتوجه به اینکه به تازگی قانون «جاستا» نیز تصویب شده، بنابراین عربستان باید برای حفاظت نظامی آمریکا از این کشور پول پرداخت کند.

ریاست‌جمهوری کلینتون برای رژیمهای پادشاهی خلیج فارش بهترین خبر است چرا این کشورها میلیون ها دلار به «بنیاد کلینتون» کمک کرده‌اند.

مقامات سعودی امیدوارند که کلینتون در برخورد با مسئله سوریه رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ کند.

اتحادیه اروپا و ناتو

سازمان های بین‌المللی در بروکسل از پیامدهای انتخاب نامزد جمهوریخواهان هراس دارند.

وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و نوع رویکرد او در خصوص ناتو هم‌پیمانی آمریکا با ناتو و اتحادیه اروپا را با مشکل جدی روبرو می کند. ناتو سازمانی است که بخش زیادی از هزینه مالی آن را واشنگتن فراهم می کند که در صورت انتخاب ترامپ آمریکا هیچ گونه تعهد سیاسی در قبال ناتو نخواهد داشت.

انتخاب دونالد ترامپ اتحادیه اروپا را همچنین با دو مشکل عمده روبرو می کند؛ آزادی تجارت و اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه.

هرگونه حرکتی درجهت بهبود روابط آمریکا و روسیه می‌تواند اجماع سیاسی اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم مسکو به خاطر مناقشه اوکراین و الحاق کریمه به روسیه را برهم بزند و شکاف بین کشورهای اروپایی را افزاش دهد.

انگلیس

هرچه به روز انتخابات نزدیکتر می‌شویم و برنامه‌های نامزدهای نهایی دموکرات ها و جمهوریخواهان روشن‌تر می‌شود دولت انگلیس هرچه بیشتر از موضع‌گیرهای اولیه خود علیه دونالد ترامپ عقب نشینی می کند، در ماه جولای «ترزا مِی» نخست وزیر انگلیس گفته بود که اظهار نظر نامزد جمهوریخواهان درباره جمعیت مسلمان انگلیس بی‌نهایت اشتباه است و اکنون کارزار انتخاباتی ترامپ می گویند که اخیرا گفتگوهای خیلی سازنده ای با  نمایندگان وزارت خارجه داشته‌اند.

انتخاب ترامپ وضعیت پیچیده‌ای را برای دولت انگلیس ایجاد می کند به خصوص اینکه نمایندگان مجلس انگلیس پیش از این تهدید کرده بودند که مانع ورود ترامپ به انگلیس می شوند و از سویی با رئیس جمهوری ترامپ رابطه آمریکا و روسیه از تنش کنونی فاصله می گیرد که چنین وضعیتی دلخواه انگلیس نیست که زمانی از اوباما و دولت آمریکا خواسته بود که تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند.

انتخاب کلینتون وضعیت روشن‌تر و شناخته تری را برای دولت انگلیس رقم می زند که بیشتر اعضای بلندپایه کارزار انتخاباتی او با دولت انگلیس رابطه خوبی دارند.

«بوریس جانسون» پیش از ورود به وزارت خارجه انگلیس از نامزدی هیلاری کلینتون دفاع کرده بود، اگرچه در مقاله‌ای او را به «پرستارِ دگرآزاری در بیمارستانِ روانی‌‌ها» تشبیه کرده بود.

آلمان

اگرچه «آنجلا مرکل» صدراعظم آلمان هیچ گاه به صورت رسمی درباره دو نامزد انتخاباتی آمریکا موضع گیری نکرده است اما هیچ شکی نیست که که دیدگاه «مرکل» بیشتر به روایت مسلط سیاست آلمان نزدیک است که از حضور ترامپ در کاخ سفید متنفر است.

دونالد ترامپ سیاست درهای باز «مرکل» برای پذیرش مهاجران در آلمان را محکوم کرده ولی درعین حال ترامپ صدراعظم آلمان را ستایش می کند چون او را یکی از رهبران بزرگ جهان می داند.

در نظرسنجی که اخیرا شبکه تلویزیونی «زد دی اف» انجام داده، ۸۰ درصد آلمانی‌ها معتقدند که انتخاب دونالد ترامپ رابطه آلمان و آمریکا را بدتر می‌کند.

ژاپن

دولت ژاپن رئیس‌جمهوری هیلاری کلینتون را ترجیح می دهد، توکیو انتخاب نامزد دموکرات ها را بهتر می داند اگرچه در زمان حضور هیلاری کلینتون در وزارت خارجه روابط آمریکا و ژاپن چندان خوب نبود.

با توجه به اظهارات ترامپ که شیوه تجارت توکیو را ناعادلانه داست، پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو در واقع نوعی هراس را در دولت ژاپن ایجاد می کند.

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، توکیو به احتمال زیاد با احتیاط بیشتری با ترامپ برخورد می کند تا مشخص شود که چه مقدار از حرف های انتخاباتی‌اش جنبه حقیقت داشته و چقدر تبلیغاتی بوده است.پ

خبرگزاری میزان،

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.