تاریخ انتشار : دوشنبه 22 دی 1399 - 21:23
کد خبر : 86149

لاجرم به FATF خواهیم پیوست

لاجرم به FATF خواهیم پیوست

جارستان؛ قاسم محبعلی مدیرکل پیشین وزارت امورخارجه در روزنامه آرمان ملی نوشت: گفته شده لوایح FATF مقطعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و بعد از آن از دستورکار مجمع خارج شده و اگر این لوایح مجددا به صحن مجمع بیاید، تغییری در سرنوشت آن ایجاد نخواهد داشت، زیرا اعضای مجمع یک‌بار نظر خود

جارستان؛ قاسم محبعلی مدیرکل پیشین وزارت امورخارجه در روزنامه آرمان ملی نوشت: گفته شده لوایح FATF مقطعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و بعد از آن از دستورکار مجمع خارج شده و اگر این لوایح مجددا به صحن مجمع بیاید، تغییری در سرنوشت آن ایجاد نخواهد داشت، زیرا اعضای مجمع یک‌بار نظر خود را در خصوص آن اعلام کرده‌اند.

اما در این شرایط ضرورت دارد تا با توجه بیشتری مطرح شود زیرا هرچه زمان بگذرد و ما در پیوستن به FATF تاخیر داشته باشیم ظاهرا موانع برطرف نخواهند شد. معتقدم درنهایت به FATF خواهیم پیوست. این لوایح مانند قوانین فیفا برای فوتبال است.

کشورها اگر می‌خواهند فوتبال داشته باشند، باید عضو فیفا شوند یا اگر به‌صورت کلی بخواهند در عرصه ورزشی حضور داشته باشند، باید عضو کمیته بین‌المللی المپیک باشند؛ زیرا در غیر این صورت نمی‌توانند در این عرصه‌ها حضور داشته باشند .بانکداری و نظام پولی نیز به همین شکل است و صرفا با پذیرفتن این لوایح است که می‌توانیم به فعالیت عادی بانکی بپردازیم.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند عدم پذیرفتن این لوایح به‌وضوح یک خودتحریمی است. بنابراین اگر این لوایح بار دیگر تصویب نشود و ایران همچنان در لیست سیاه باقی بماند، کمکی در زمینه مالی و بانکی به ما نخواهد کرد. حتی اگر تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود ایران باز هم با مشکل مواجه است و بر سر راه توسعه اقتصاد ایران موانعی وجود خواهد داشت.

درست است که امروز برای مثال کره جنوبی به بهانه تحریم‌ها پول‌های ایران را بلوکه کرده است اما در این میان باید توجه داشت که FATF نقش مهمی ایفا می‌کند.

کشورها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که طرف معامله آن‌ها شفافیت داشته باشد و در موارد ممنوعه از این پول‌ها استفاده نشود. این موارد ممنوعه مواردی هستند که ایران نیز آن‌ها را می‌پذیرد؛ از جمله آن‌ها قاچاق انسان و مواد مخدر است که ایران در مقابله با آن‌ها همواره پیشتاز بوده است. ضرورت دارد تا با تصویب این لوایح این امر را به جهانیان نیز بار دیگر ثابت کنیم.

پذیرش لوایح با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط دارد و می‌تواند به گشایش‌ها در پس از برجام کمک بسزایی کند. ایران زمانی که این لوایح را پذیرد،‌ طبیعی است که روابط مالی و بانکی ایران به حالت عادی باز خواهد گشت. پذیرشFATF، مکمل موفقیت برجام است.

اگر تصمیم بر این باشد که ایران تعهدات برجامی را اجرا کند، مانعی در داخل برای آن وجود نخواهد داشت. در این مسیر زمانی که لوایح نیز تصویب شود و اجماعی بر آن‌ها ایجاد شود، باز هم یک بهانه از کشورهای دیگر گرفته می‌شود و یک گام دیگر ایران را به گشایش اقتصادی و بهبود مبادلات تجاری نزدیک‌تر می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.