تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1396 - 10:29
کد خبر : 23683

توقف بهره برداری از جنگل های شمال از دستاوردهای دولت است

توقف بهره برداری از جنگل های شمال از دستاوردهای دولت است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: بعد از ۵۰ سال بهره برداری از جنگل های شمال کشور، به همت دولت تدبیر و امید، این کار متوقف شد و برداشت چوب از جنگل های گیلان به معنای واقعی برچیده شده است.

محسن یوسف پور در حاشیه مراسم ترحیم موسی حیایی سومین جنگلبان فداکار آستارا در مسجد فاطمه (س) بخش لوندویل این شهرستان اظهار داشت: وظیفه سنگین حراست از جنگل ها را با اجرای طرح های حفاظتی عهده دار هستیم و با حداقل امکانات، با متصرفان چوب و اراضی ملی مقابله می کنیم.
وی اضافه کرد: طرح صیانت از جنگل از طرح های ملی است و ۱۳۰ نفر از جنگلبانان گیلان در آن فعالیت می کنند و بدون بهره برداری چوب، از جنگل های این استان حفاظت می کنیم.
یوسف پور ادامه داد: سازمان جنگل ها و مراتع کشور، طرح تنفس جنگل را با دستور مقام معظم رهبری و با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال اجرا می کند و سهم استان گیلان، ۲۰۰ میلیارد ریال است که با این اعتبار، بدون آسیب به درختان، جنگل ها را حفظ می کنیم.
یوسف پور خاطرنشان کرد: به تازگی با مجریان طرح های جنگلداری تسویه حساب شد و با وجود حفظ جنگل های طبیعی، بهره برداری از گونه های دست کاشت نظیر صنوبر به منظور تقویت چرخه صنعت ادامه دارد.
او ادامه داد: ۴۰۰ نیروی حفاظتی در استان گیلان، وظیفه حفاظت و صیانت از جنگل ها و اراضی ملی را عهده دار هستند.
منابع ملی استان گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل، ۲۴۵ هزار هکتار مرتع و ۲۸۸ هزار هکتار جلگه را شامل می شود.
شنبه هفته گذشته بر اثر سقوط خودروی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا به دره ای در ارتفاعات باباعلی این شهرستان، ۲ جنگلبان جان خود را از دست داده و هفت جنگلبان دیگر مصدوم شده بودند و روز جمعه (سوم شهریور) یکی از مصدومان این حادثه وفات یافت و بعد از اهدای اعضای او به سه بیمار، پیکرش در آستارا با حضور مردم و مسئولان تشییع و به خاک سپرده شد.
یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با ۲ واحد سرجنگلبانی بهارستان و لوندویل، چهار پاسگاه حفاظت و حدود ۳۰ نیروی انسانی فعالیت می کند.
وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و به علت کوهستانی و جنگلی بودن، صیانت از آنها مستلزم گشت و مراقبت مستمر است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.