تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1396 - 13:23
کد خبر : 20528

دسترسی به خدمات اینترنتی نیاز جدید گردشگران

دسترسی به خدمات اینترنتی نیاز جدید گردشگران

امروز دیگر ذائقه‌ها برای گردشگری تغییر کرده، گردشگران اغلب تمایل دارند با استفاده از ابزارهای هوشمند مانند گوشی همراه و با اتصال به اینترنت دسترسی آسان تری به جاذبه‌ها، امکانات و خدمات گردشگری پیدا کنند. گردشگر امروزی خواهان رزرو هتل‌ها، خرید و رزرو بلیت از سامانه‌های حمل و نقل، دریافت اطلاعات مقصد، مسیریابی و هواشناسی از طریق اینترنت است.

اگر برای گردشگر دیروز، ضعف و نبود خدمات در قبال بازدید از جاذبه‌های یک کشور پذیرفتنی بود، اما امروز به دلیل رشد گردشگری و توسعه همه جانبه خدمات اینترنتی در میان بیشتر کشورها، نبود خدمات قابل چشم‌پوشی نیست. در سال‌های اخیر صنعت گردشگری رشد چشمگیری داشته تا جایی که در ردیف صنعت‌های پردرآمد، پاک و کم هزینه دنیا قرار گرفته است. از طرفی پیش‌بینی می‌شود، تا سال ۲۰۲۰ میلادی گردشگری، گسترده‌ترین تجارت در جهان باشد.

به روز نبودن سایت‌های گردشگری
با وجود آنکه کشور ما براساس آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی است، اما هنوز جایگاه مناسبی از صنعت گردشگری جهان  ندارد. از این‌رو باید زیرساخت‌های گردشگری الکترونیکی را در استان‌های گردشگر‌پذیری مانند خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، فارس و… برای گردشگران داخلی و خارجی مهیا کرد. به گفته برخی کارشناسان گردشگری، اغلب شهرهای ما حتی شهرهایی که سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر هستند از امکانات به روز برخوردار نیستند و رتبه بازدید سایت‌های گردشگری داخلی پایین است. بسیاری از آنها ماه‌ها به روز نمی‌شوند و اغلب تک زبانه است و امکانات اولیه از قبیل نقشه الکترونیک، مسیریاب، آدرس هتل‌ها، عکس‌های سه بعدی، برگزاری تورهای مجازی و… را ندارند؛اما در بررسی‌های انجام شده، سایت‌های گردشگری دیگر کشورها علاوه بر به روز بودن، اطلاعات مکان‌های تاریخی و گردشگری ایران را جامع با بیش از ۵۰ زبان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند. این در حالی است که بیشتر محل‌های گردشگری و تاریخی ما حتی تابلوهای معرفی و راهنمای آثار را به زبان‌های بین‌المللی ندارند. اگرچه مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معتقدند، در معرفی میراث فرهنگی و جاذبه‌های داخلی کشور تلاش‌های زیادی کرده‌اند و در چند سال اخیر شاهد رشد زیرساخت‌ها و ورود هزاران گردشگر به کشور بوده ایم، اما تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشود نمی‌توان گردشگری الکترونیکی یا ET (استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران) را در کشور توسعه داد.

ظرفیت گردشگری الکترونیک مشهد
«حسین زارع صفت»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: ظرفیت گردشگری شهر مشهد منحصر به فرد است و می‌توان گفت که هیچ شهری از ایران چنین ظرفیتی را ندارد. از این رو، ناچار هستیم با توسعه این بخش، ورود خوبی به بحث گردشگری الکترونیک داشته باشیم. در چند سال گذشته نیز دولت با تأکید بر توسعه دولت الکترونیک شرایط مناسبی را فراهم کرده است.

اتصال هتل‌ها به سامانه‌های رزرواسیون
وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده در حوزه‌های الکترونیک در حال حاضر خدمات اینترنتی به آسانی در اختیار زائران و گردشگران قرار می‌گیرد. اغلب هتل‌های مشهد به سامانه‌های رزرواسیون و «وای فای» رایگان متصل شده‌اند. سازمان میراث فرهنگی هتل‌ها را موظف به ارائه این خدمات نکرده، اما فضای رقابتی آنها را ناچار به این کار واداشته است. جامعه هتلداری به این باور رسیده که با استفاده از فضای اطلاعات و ارتباطات می‌تواند پذیرش گردشگران را گسترش دهد.

تقویت گردشگری الکترونیک در گیلان
«رضا علیزاده»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز اظهارداشت: گیلان از استان‌هایی است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است. از آنجایی که در سال‌های اخیر فناوری اطلاعات توانسته تحولات چشمگیری در صنعت گردشگری پدید آورد تمام سعی ما بر توسعه زیرساخت‌های توسعه گردشگری الکترونیک است. در اصل سعی شده با تقویت فضای مجازی ظرفیت‌های گردشگری استان به گردشگران معرفی شود.

گردشگران علاقه‌مند به خدمات به روز
وی افزود: دغدغه‌های دنیای امروز و ارزش زمان گردشگران را به خدمات به روز علاقه‌مند کرده است. تمام سعی ما بر این است با طراحی سایت‌های گردشگری و استفاده از دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی استان را به گردشگران معرفی و دسترسی به خدماتی از قبیل هتل‌ها و… را سرعت بخشیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان پیوند سامانه‌های دوربین شهری با شبکه‌های دیجیتال گردشگری را یک شیوه مؤثر برای معرفی داشته‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و نیز سنتی دانست و گفت: تأکید دولت در استان‌های گردشگرپذیر توسعه خدمات الکترونیک و تربیت نیروی انسانی آشنا و ماهر به بازار گردشگری الکترونیک است. سازمان میراث فرهنگی لزوم توجه به این حوزه را می‌داند و در سال‌های اخیر «گردشگری الکترونیک» به‌عنوان یک دوره‌ تخصصی به آموزش‌های گردشگری اضافه شده است. باید مرکزی را برای گردآوری و یکپارچه کردن اطلاعات حوزه گردشگری و متولیان مرتبط ایجاد کرد، تا ارسال اطلاعات مربوطه مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام و جاذبه‌های گردشگری ایران به دنیا معرفی شود.

لرستان سهمی از بازار «ICT» کشور ندارد
«شهاب حیدری»، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان هم اظهارداشت: ۵ روستای استان به‌عنوان پایلوت گردشگری معرفی شده‌اند و گردشگران زیادی به آنجا می‌آیند؛ از آنجایی که بیشتر این گردشگران برنامه‌ مشخصی برای دیدن این روستا‌ها ندارند سعی کرده‌ایم با ایجاد چترهای «وای فای» و ارسال اطلاعات مسیر گردشگران را مدیریت کنیم. در استان ۴۰ گیگابایت پهنای باند داریم، اما تنها از یک سوم آن استفاده می‌شود، از این‌رو باید این حوزه را بیشتر از پیش فعال کنیم. تولید محتوا براساس ظرفیت‌های «IT» استان مهم است و به همین جهت ۴ هزار نفر ساعت برنامه‌ آموزشی در نظر گرفته شده تا کارآموزان لرستانی در زمینه‌ درآمدزایی از طریق نرم‌افزارهای تلفن همراه آموزش‌ ببینند. حیدری خاطرنشان کرد: امروزه فضای جذب گردشگر رقابتی است و کشورها از روش‌های کم هزینه، اما پربار برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.