تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 8:52
کد خبر : 125171

نگاهی به تاریخچه لیست اصلاح‌طلبان گیلان در انتخابات ادوار گذشته مجلس

نگاهی به تاریخچه لیست اصلاح‌طلبان گیلان در انتخابات ادوار گذشته مجلس
به نظر می‌رسد فضای سرد کنونی و همچنین غبارآلودگی سپهر سیاسی کشور موجب شده که جبهه اصلاحات گیلان در این دوره هم لیستی ارائه ندهد.

جارستان: گروه سیاسی| جبهه اصلاحات گیلان اعلام کرده است که در انتخابات مجلس دوازدهم لیستی ارائه نمی‌دهد. هرچند به نظر می‌رسد لیستی نزدیک به چند جبهه و حزب سیاسی منتشر خواهد شد.

به نسبت چند دوره گذشته  (حتی دوره دهم) فضا برای ارائه لیست مهیاتر بود. ولی به نظر می‌رسد فضای سرد کنونی و همچنین غبارآلودگی سپهر سیاسی کشور موجب شده که جبهه اصلاحات گیلان در این دوره هم لیستی ارائه ندهد.

در زیر نگاهی داشتیم به لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته

 

 

 

 

در انتخابات مجلس ششم شاهد تعدد کاندیداهای اصلاح طلب بودیم و بیشتر نامزدها با عکس خاتمی در انتخابات حضور داشتند. .در رشت سه کاندیدای رسمی اصلاح‌طلبان احمدرمضانپور، فیاض زاهد و روشنک سیاسی بودند که در نهایت فقط رمضانپور به مجلس راه یافت. حسن زحمتکش( آستارا)، رضا صالح جلالی( آستانه اشرفیه)، عسکر اسلامدوست( تالش)، محمود اخوان( لنگرود)، ابوذر ندیمی ( لاهیجان و سیاهکل)، سلیم مرعش( رودبار)  رسول جماعتی(فومن و شفت)، داود حسن زادگان( رودسر و املش) دیگر نمایندگان پیروز این جبهه بودند. شکست قاسم رمضانپور در صومعه‌‎سرا و عبدالغفار شجاع در انزلی از شگفتی اصلاح طلبان بود.

در مجلس هفتم شاهد ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب بودیم که البته به خاطر ردصلاحیت امثال رمضانپور، رضا صالح جلالی، اسلامدوست، جماعتی و اخوان آن‌ها از ارائه لیست خودداری کردند. در رشت لیست نزدیک به مجمع روحانیون و کارگزاران با حضور صادق زاده، فاطمه حسین زاده و نسرین محمدی تشکیل شد که صادق زاده به مجلس راه یافت. در انزلی هادی حق شناس  و در لاهیجان و سیاهکل هم ابوذر ندیمی از این لیست وارد مجلس شدند. شکست سلیم مرعشی و داود حسن زادگان هم در این دوره رقم خورد. 

در مجلس هشتم اصلاح طلبان با وجود ردصلاحیت‌ها با لیست یاران خاتمی در انتخابات حضور داشتند. در این انتخابات صادق زاده و هرمز ربانی در رشت، زهرا نظری در فومن، هادی حق‌شناس در انزلی کاندیدای اصلاح طلبان بودند که هیچکدام وارد مجلس نشدند. البته فرهاد دلق پوش از آستارا نزدیک به این جریان بود. در رودسر و املش کاظم کسرایی که بعدها فرماندار دولت شد کاندیدای حزب اعتماد ملی بود که آرای چندانی به دست نیاورد.

در مجلس نهم که بعد انتخابات جنجالی ۸۸ برگزار شد اصلاح طلبان مشارکت خاصی در انتخابات نداشتند. تنها حزب مردم‌سالاری لیستی را ارائه داده بود که بیشتر کاندیداهای آن شناخته شده نبودند. 

در مجلس دهم اصلاح‌طلبان بیشترین مشارکت را داشتند و قرار بود مجلس دهم را فتح کنند و محمدرضا عارف تلاش زیادی کرد که با ارائه لیست امید بر کرسی ریاست مجلس بنشیند. در این انتخابات اصلاح طلبان کاندیداهایی خارج از جریان خودشان را هم در لیست گذاشتند که جنجال زیادی ایجاد کرد. غلامعلی جعفرزاده، محمدصادق حسنی و محمدحسن واحدی واعظ در رشت، مهرداد لاهوتی در لنگرود، مهدی افتخاری در فومن و شفت، محمدمهدی رهبری در رودسر و املش، ابوذر ندیمی در لاهیجان و سیاهکل، محمدحسین قربانی در آستانه اشرفیه ، منوچهر جمالی در رودبار، منصور یوسفی در تالش و حسن میرزاپور در انزلی کاندیداهای این جریان بودند که در نهایت ۶ نفر از آن‌ها به مجلس راه یافتند. البته تعداد بالای آرای لیست امید بر قدرت جریان افزود.

در مجلس یازدهم هم که بعد از آغاز دوباره تحریم‌ها، افزایش قیمت‌ها از جمله بنزین اتفاق افتاد و ترور سردار سلیمانی و سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر سپهر سیاسی ایران سایه افکنده بود و بیماری کرونا نیز آغاز شده بود شاهد کم رونق ترین انتخابات مجلس بودیم که کاندیداهای اصولگرا بیشترین پیروزی را به دست آوردند. اصلاح طلبان در این انتخابات حضور موثری نداشتند. لیست نزدیک به جریان کارگزاران اعلام شد که در آن برخی اسامی نزدیک به جریان رقیب چون اسدالله عباسی استاندار فعلی و حسن خسته بند نماینده پیشین انزلی دیده می‌شد. برخی از اعضای لیست معتقد بودند که این کار کارگزاران برای تخریب آن‌ها بین نیروهای حزب اللهی و انقلابی است. 

در انتخابات مجلس دوازدهم چند کاندیدا هستند که مورد تایید قرار گرفتند. ولی عدم ارائه لیست شاید بخت این افراد کمی دچار مشکل خواهد شد. حتی اگر این حرف درست باشد که اصلاح طلبی دیگر تاثیر گذشته را ندارد. با این حال تجربه گذشته نشان داده که شانس اصلی این جریان وقتی است که دولت نزدیک به خود داشته باشند و اکنون خیلی از فضای انتخاباتی استفاده نمی‌کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.