تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 9:03
کد خبر : 124932

کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گیلان در انتخابات مجلس

کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گیلان در انتخابات مجلس
اگر حداقل پنج نفر از ترکیب بالا و دو نفر از ترکیب پایین برنده شود می‌توان گفت که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گیلان برنده خواهند شد. 

جارستان: گروه سیاسی| هرچند جبهه اصلاحات قرار نیست لیست مشترکی ارائه کند، اما برخی احزاب شاخص این جریان قرار است لیست واحدی را در کنار یکدیگر منتشر کنند. از سوی دیگر حزب اعتدال و توسعه هم با حضور نوبخت در رشت تکاپوی انتخاباتی خود را آغاز کرده است. هرچند غلامعلی جعفرزاده دبیر حزب در استان بعد از ردصلاحیت در انتخابات استعفای خود را اعلام کرده است.

با توجه به این ‌که دست نیروهای اصلاحاتی و اعتدالی چندان نیز باز نیست، به نظر می‌رسد لیست احتمالی این نیروها شامل افراد زیر باشد.

 

رشت و خمام

نوبخت و دلخوش 

محمدباقر نوبخت با حضورش در رشت حواس‌ها را به خود معطوف کرده است. از سوی دیگر دلخوش هم حوزه انتخابیه خود را تغییر داده است. هر دو کاندیدا از مدعیان اصلی انتخابات هستند.

امثال محمدصادق حسنی و محمدحسن واحدی واعظ که در دوره‌های گذشته در لیست اصلاح طلبان بودند دوباره مورد تایید قرار گرفتند که البته در صورت حضور در لیست هم شانس چندانی برای آن‌ها متصور نیست.

 

بندرانزلی

هادی حق‌شناس

تایید نماینده دوره هفتم در انتخابات این دوره در نوع خود جالب توجه بود. این اقتصاددان مطرح گیلانی سابقه حضور استانداری گلستان را تجربه کرده است و به عنوان یک کارشناس مطرح اقتصادی در رسانه‌های ایران شناخته می‌شود. از آنجا که احمد دنیامالی و امیر احمدی فرد هم در این دوره تایید شدند و حضور حسن خسته بند نماینده ادوار شاهد رقابت جذابی در انزلی هستیم.

امیر احمدی‌فرد در لیست امید دوره پنجم شورا سیزده هزار رای کسب کرد. ولی در این دوره بیشتر با امثال خسته‌بند نزدیکی دارد تا اصلاح طلبان!

 

لنگرود

مهرداد لاهوتی

لاهوتی هم نیروهای اعتدالی نزدیک به لاریجانی محسوب می‌شود که البته در گذشته بیشترین نزدیکی را با قالیباف داشت. وی در انتخابات دوره گذشته با اختلاف اندک به رقیب اصولگرای خود باخت و احتمالا این دوره بتواند جبران کند.

 

صومعه‌سرا

محمود قاسم ‌‌نژاد

معاون سیاسی استانداری گیلان در دولت سابق دیرهنگام تایید شد و کارزار انتخاباتی خود را شروع کرده است و بیشتر در قهوه‌خانه‌ها دیده می‌شود. برخی از نیروهای دولت روحانی همچون میرشمس مومنی زاده فرماندار در ستاد رقبای اصولگرایی چون رنجبر دیده می‌شوند.

 

رودسر و املش

فرزاد دلارام 

دلارام سابقه شهرداری کلاچای را در کارنامه خود دارد. وی در دوره‌های گذشته از فعالان ستاد عباسی و رهبری املشی در انتخابات بود. وی همیشه عباسی را به دلیل تلاش برای برکناری خودش مورد انتقاد قرار می‌داد.  هرچند دلارام سابقه سیاسی اصلاح طلبی و اعتدالی ندارد، ولی به نسبت بقیه کاندیداهای مطرح از نظر گرایش فکری نزدیک‌تر به این جریانات است.

 

تالش، رضوانشهر و ماسال

یاسر اسلامدوست

پسر نماینده اصلاح طلب دوره ششم تا همینجا مورد استقبال جمع کثیری در تالش قرار گرفته است و بسیاری پشتوانه پدر و برخی کاندیداهای مطرح گذشته چون علی خندستانی را عامل پیروزی احتمالی یاسر اسلامدوست می‌دانند.

علی فتح‌اللهی فرماندار دولت روحانی هم می‌تواند یک گزینه دیگر باشد که البته وی  در انتخابات گرایش خود را به سمت اصولگرایان نزدیک می‌کند.

 

فومن و شفت 

فاضل فاضل نیا

رئیس سابق آموزش و پرورش فومن  و فعال رسانه‌ای این شهرستان مدتی پیش به عنوان دبیر حزب اعتدال و توسعه در فومن منصوب شد. با توجه به ردصلاحیت محمدمهدی افتخاری نماینده دوره دهم این حوزه انتخابیه احتمالا فاضل‌نیا در لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است. هرچند شانس زیادی برای پیروزی ندارد. وی در دوره پنجم شورا عضو علی البدل شورای شهر فومن شد.

پ ن: گفتنی است فاضل‌نیا در آخرین مرحله تاییدصلاحیت‌های شورای نگهبان بار دیگر صلاحیتش مورد تایید قرار نگرفته است.

 

آستانه اشرفیه، آستارا، رودبار و لاهیجان – سیاهکل

در چهار حوزه انتخابیه کاندیدای مطرحی نزدیک به اصلاح طلبان و اعتدالیون وجود ندارد. ولی برنده شدن کاندیداهای میانه‌رو وزن این دو این جریان را تقویت می‌کند.

در رودبار گودرزوند چگینی نماینده فعلی احتمالا رقیب صمد مرعشی اصولگرا است. گودرزوند چگینی از نظر فکری یک فرد میانه رو است.

در لاهیجان و سیاهکل همه کاندیداهای مطرح همچون سلمان زارع، رسول فرخی، بهمن کنعانی متعلق به جریان رقیب هستند.

در آستانه اشرفیه هم ابراهیم نجفی نماینده فعلی و اسماعیل تیغ‌نورد به دنبال حضور در  لیست شورای ائتلاف اصولگرایان هستند.

در آستارا هم غلامرضا مرحبا از نیروهای میانه‌روی مجلس شناخته می‌شود.

اگر حداقل پنج نفر از ترکیب بالا و دو نفر از ترکیب پایین برنده شود می‌توان گفت که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گیلان برنده خواهند شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.