تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 10:53
کد خبر : 123496

توضیح شبهات تایید صلاحیت توسط خود کاندیدا؛

آیا حسن کربلایی سخنگوی شورای نگهبان گیلان شده است!؟

آیا حسن کربلایی سخنگوی شورای نگهبان گیلان شده است!؟
کربلایی به تازگی خود در مورد شبهه تایید خود در هیات نظارت و اجرایی اعلام کرده است بر اساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکومیت به جرم نشر اکاذیب، جزو محكومیتهای درجه ششم بوده و مؤثر نیست.

جارستان: گروه سیاسی| حسن کربلایی دبیر حزب موتلفه استان گیلان که با حکم شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به تحمل ۱۰ ماه حبس و ۲ سال ممنوعیت عضویت و فعالیت در احزاب ، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شده است توسط هیات نظارت بر انتخابات مجلس در استان صلاحیت کاندیداتوری خود را دریافت کرده است.

حسن کربلایی به تازگی  در مورد شبهه تایید خود در هیات نظارت و اجرایی اعلام کرده است بر اساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکومیت به جرم نشر اکاذیب، جزو محکومیتهای درجه ششم بوده و مؤثر نیست.

وی همچنین گفته است: در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی نیز، یکسری جرائم مثل قتل عمد توزیع مواد مخدر و … فهرست شده که محکومین این جرایم به محرومیت اجتماعی مبتلا و حق ثبت نام در انتخابات ندارند از آنجا که نشر اکاذیب در این فهرست نیست، پس حضور بنده در  انتخابات منع قانونی ندارد. جریمه زندان هم چون ناشی از محکومیت مذکور است از آنجا که مجازات ناشی از محکومیت غیر موثر نمیتواند موثر باشد لذا این مجازات نیز نمی‌تواند مانع حضور بنده گردد.

ظاهرا آقای کربلایی سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان نیز شده است و جای آقای قنبریان و دیگران صحبت هم می‌کند و حکم خود را درجه بندی نیز می‌کند. این که ایشان سابقه همکاری با برخی افراد هیات نظارت دارد و  دامادش نیز در دفتر شورای نگهبان استان حضور دارد دلیل نمی‌شود که جای آن‌ها سخنگویی کند.

این سوالی بود که خود هیات نظارت بر استان باید پاسخ دهد. بسیاری از کاندیداها مدعی هستند به خاطر یک اظهارنظر که حتی به دادگاه هم کشیده نشده با تیغ ردصلاحیت و عدم احراز مواجه شده‌اند. آن وقت آقای کربلایی با وجود محکومیت به زندان و ممنوعیت حضور در تشکل‌های سیاسی و اجتماعی می‌تواند نماینده نیز شود. این تناقض را آقای کربلایی نباید پاسخ می‌داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.