تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 7:55
کد خبر : 123306

یادداشتی از شاهین ساده

چرا مجلس هنوز مهم است؟

چرا مجلس هنوز مهم است؟
درست است که بسیاری از مردم ممکن است نسبت به نمایندگان مجلس بی اعتنایی کنند و از آن‌ها انتقاد داشته باشند، اما بسیاری نیز هنوز کارشان با نمایندگان است.

جارستان:

یادداشتی از شاهین ساده*

برای یک کاندیدای مجلس اولین سوال این رو‌زهای مردم از وی این شده است که چرا کاندیدا شده ای و بقیه چه کردند که تو می‌خواهی انجام دهی! این سوال کلیشه‌ای حتی به خانواده نیز رسیده و فرد را در یک چالش بزرگ گرفتار کرده است. پاسخ دادن و تبیین مواضع، خود به خود پرسشهای دیگری را ایجاد می‌کند که کار را برای درک صحیح متقابل سخت خواهد کرد. پرسش مردم جای خود اما یک کاندیدا باید دو سوال از خود بپرسد. آیا همه مردم از نمایندگان مجلس  فاصله گرفته‌اند و این‌که انفعال چه کسانی را دوباره خوشحال خواهد کرد؟

درست است که بسیاری از مردم ممکن است نسبت به نمایندگان مجلس بی اعتنایی کنند و از آن‌ها انتقاد داشته باشند، اما بسیاری نیز هنوز کارشان با نمایندگان است. همین چند وقت پیش بود که فیلم معروف یکی از نمایندگان مشغول بی توجهی به مطالبات معلمان منتشر شد. همه این معلمان از شهرهای دیگر از جمله خوزستان به حوزه انتخابیه نماینده در تبریز رفته بودند که مساله صنفی خود را سروسامان دهند. نماینده با بی اعتنایی و بی احترامی خود بود که مردم را عصبانی کرد. اما همان صرف حضور معلمان خوزستانی در دفتر نماینده تبریز نشان دهنده تاثیر مجلس در وضعیت اقتصادی ملت  است. زیرا بخش عمده وضعیت مردم هنوز با لوایح و طرحهای مختلف مورد تغییر قرار می‌گیرد و همین یک نماینده را در بازتاب عمومی جامعه پررنگ می‌کند.
در همین مجلس وقتی نماینده‌ای از عدم واردات خودرو انتقاد می‌‌کند و یا نسبت به وضعیت محیط زیستی شاکی است بسیاری از مردم ابراز علاقه نشان می‌دهند. حداقل در شبکه‌های اجتماعی تعداد نظرات مثبت به این اظهارنظرات خیلی بیشتر از نظرات منفی است. ممکن است بسیاری نسبت به مجلس شاکی باشند، اما نسبت به نماینده با توجه به عمل و حرفش صحبت می‌کنند.
اما سود بی توجهی به کاندیداهای جدید و متفاوت را چه کسی می‌برد؟ همانهایی که فکر می‌کنند مجلس به نام آن‌ها سند خورده است. جالب است خود همین نمایندگان با چند دوره حضور متوالی اعتراف می‌کنند که هر دوره مجلس نسبت به دوره قبل ضعیف‌تر شده است. پس با این حساب عملکرد آن‌ها زیر سوال است، چیزی که حاضر نیستند درباره آن صحبت کنند.
نمایندگان فعلی بیشتر روی دو مساله قابل اندازه گیری هستند. یکی بحث پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه و همچنین انتصابات و دیگری تلاش برای تصویب قوانین مورد نظر! در مورد موضوعات حوزه انتخابیه چند نماینده گیلان سرآمد هستند، هرچند در مورد نقش خود اغراق نیز می‌کنند و برای همین بیشتر از آن که کار کنند بنرهای تقدیر از آن‌ها دیده می‌شود. در مورد قانون گذاری، نمایندگان گیلان چندان نقشی ندارند و وابسته به دیگر نمایندگان ارشد می‌باشند. چند مصوبه ای که به طور مثال در لایحه بودجه برای گیلان گرفته اند چندان پیگیری نمی‌شود. به طور مثال درلایحه بودجه پرونده تراموای رشت با درخواست یکی از نمایندگان گنجانده شده است. اما مشخص است که فعلاً هیچ برنامه‌ای برای آن وجود ندارد و تنها نقش تبلیغات برای آقای نماینده دارد.
می‌توانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم و مجلس را دوباره در اختیارشان قرار دهیم. ولی سرانجام آن چه خواهد شد؟ قرار است کلیشه تکراری برای چه کاندیدا شده‌اید را به کار ببریم تا عده‌ای هنوز در این مجلس قدم بزنند و خود را نماینده «مردم شریف فلان حوزه» بخوانند و وقت شنیدن مطالبات به مردم بی‌توجهی کنند و آن‌ها را عصبانی‌تر!؟ این پروسه چند دوره دیگر تکرار خواهد شد؟ آیا تصویب لوایح بحث برانگیز لایحه بودجه با مالیات سنگین برای اقشار کم درآمد و برنامه هفتم توسعه و افزایش ناگهانی سن بازنشستگی نشان نمی‌دهد مردم خود فرصتها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند!؟

*فعال سیاسی و اجتماعی

 

شاهین ساده 

شاهین ساده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.