تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 21:10
کد خبر : 122991

اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ بنا به آمار و ارقام صندوق بین المللی پول

اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ بنا به آمار و ارقام صندوق بین المللی پول
تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ به ۳۶۶٫۴۴ میلیارد دلار رسیده است. سال گذشته این مقدار ۳۴۶٫۴۸ میلیارد دلار ثبت شده بود.

جارستان: آمار تولید ناخالص داخلی ایران توسط  صندوق بین‌المللی پول تغییر پیدا کرد و به آمارهای بانک جهانی نزدیک شد.

به  نقل از  اعتبار، سامان بدر: پیش از این صندوق بین الملل پول آمار نرخ دلار رسمی دولتی ( ۴۲۰۰ تومانی) را مبنای محاسباتش قرار می‌داد و بانک جهانی محاسبات خود  را بر اساس قیمت دلار بازار آزاد ارزیایی می‌کرد. اکنون صندوق بین المللی پول هم روند محاسبات خود را شبیه بانک جهانی کرده است.

تولید ناخالص داخلی به عنوان یک معیار کلیدی برای ارزیابی بزرگی اقتصاد یک کشور عمل می کند. رویکرد مرسوم برای سنجش تولید ناخالص داخلی یک کشور شامل روش مخارج است که در آن کل با تجمیع مخارج کالاهای مصرفی تازه، سرمایه‌گذاری‌های جدید، هزینه‌های دولتی و ارزش خالص صادرات به دست می‌آید.

 

بر اساس داده های صندوق بین المللی پول  بر اساس  تولید ناخالص داخلی، ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و هند بزرگترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۳ هستند.

ده کشور اول دنیا 

 

کشورهای یازدهم تا بیستم

 

وضعیت ایران

تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ به ۳۶۶٫۴۴ میلیارد دلار رسیده است. سال گذشته این مقدار ۳۴۶٫۴۸ میلیارد دلار ثبت شده بود.

تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۱ ( ۱۳۹۰ شمسی) بیشترین رکورد را با ۶۲۵٫۴۳ میلیارد دلار ثبت کرد که بعد از آن تحریم‌ها عامل اصلی سقوط اقتصادی ایران بود. این میزان در سال ۲۰۱۱ به ۴۲۱ میلیارد دلار رسید.

در دوره مذاکرات دولت یازدهم و برجام نیز رشد اقتصادی ایران ادامه پیدا کرد و تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرد، اما هرگز به رکورد گذشته بازنگشت. با خروج آمریکا از برجام و همچنین همه گیری کرونا سقوط دیگری برای اقتصاد ایران ثبت شد. تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ به ۱۹۵ میلیارد دلار رسید.

از سال ۲۰۲۰ تاکنون رشد اندک اقتصادی ادامه دارد. هرچند میزان تولید ناخالص داخلی فعلی با سال ۲۰۰۷ ( ۱۳۸۶ شمسی) برابری می‌کند.

جایگاه جهانی ایران فعلا در رده ۴۲ جهان قرار دارد.

بر اساس پیش‌بینی صندوق، تولید ناخالص داخلی ایران با رشد نسبی در سال ۲۰۲۸ به ۴۵۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

سرانه تولید ناخالص داخلی ایران نیز به ۱۹٫۹۴ هزار دلار رسیده است. این سرانه بر اساس ارزش تمامی کالاهای تولید داخلی و خدمات مربوط به آن‌ها در طول سال است که به دلار آمریکا تبدیل و بر متوسط جمعیت آن کشور در همان سال تقسیم شده‌است.

بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی دنیا را لوکزامبورگ، ایسلند، سنگاپور، قطر و پادشاهی موناکو دارند.

رشد تولید ناخالص داخلی ایران به ۳ درصد رسیده است. این رشد در دو سال گذشته ۴٫۷ و ۳٫۸ درصد بود و طبق پیش‌بینی این رشد تا سال ۲۰۲۵ به ۲ درصد خواهد رسید.

 

مقایسه تولید ناخالص داخلی ایران با عربستان سعودی و ترکیه در گذر زمان
تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۱ تقریبا مساوی با عربستان بود که بعد از آن عربستان رشد زیادی داشت و ایران در رده بندی سقوط کرد.

مقایسه تولید ناخالص داخلی ایران با عراق در گذر زمان

 

 

مقابسه تولید ناخالص داخلی ایران و پاکستان در گذر زمان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.