تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 دی 1402 - 9:11
کد خبر : 122844

گفتن این آمارها دیگر جرم نیست؛

مرگ و میر کرونا در ایران دو برابر آمار رسمی است!؟

مرگ و میر کرونا در ایران دو برابر آمار رسمی است!؟
در گزارش روزنامه اعتماد به موارد «مرگ اضافی» ناشی از کرونا در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و افغانستان اشاره شده است. در ایران نیز تعداد مرگ واقعی کرونا  حدود دو برابر بیشتر از تعداد رسمی ارزیابی شده است. 

جارستان: کمتر از یک هفته تا ۴ سالگی ویروس کووید ۱۹ باقی مانده است و طبق نتایج تحقیقات کشوری آمار واقعی فوت کرونا در ایران حدود دو برابر گزارش رسمی بوده‌است.

۵ مه ‌۲۰۲۲، سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود اعلام کرد: «در فاصله اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، حدود ۱۴.۹ میلیون مرگ (۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار) در سراسر جهان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با همه‌گیری کووید۱۹ مرتبط بوده که این رقم نشان‌دهنده ۹.۵ میلیون مرگ (۹ میلیون و ۵۰۰ هزار) بیشتر از مواردی است که تاکنون به‌طور مستقیم به COVID-19 نسبت داده شده است.»

گزارش سازمان بهداشت جهانی هیچ صراحتی درباره صادق نبودن دولت‌ها ندارد و ارتباط گزارش‌های غیرواقعی کشورها درباره کم‌شماری مرگ‌های کرونایی را به دلایلی همچون محاسبات نادرست، کمبود امکانات، شمارش بر مبنای معیارهای غیر دقیق ربط می‌دهد. غیر از این گزارش اما مصداق‌های زیادی از خطاب صریح نهادهای ملی و غیر دولتی می‌توان پیدا کرد که بر خلاف رویه محافظه‌کارانه WHO، ناراستی دولت‌ها را زیر سوال برده‌اند.

در گزارش روزنامه اعتماد به موارد «مرگ اضافی» ناشی از کرونا در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و افغانستان اشاره شده است. در ایران نیز تعداد مرگ واقعی کرونا  حدود دو برابر بیشتر از تعداد رسمی ارزیابی شده است.

 

گفتن این آمارها دیگر جرم نیست

علی‌اکبر حقدوست، رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم، در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: طبق نتایج برخی تحقیقات انجام‌شده در ایران، تعداد مرگ‌های واقعی کرونا در کشور ۱.۹ برابر گزارش رسمی دولت بوده است. گفتن این حرف، امروز هزینه زیادی ندارد، اما در فاصله سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و حتی دیگر حوزه‌ها همچون اقتصاد و سیاست که دولت را به دلیل انتشار گزارش‌های غیرواقعی از ابتلا و فوت کرونا، مورد انتقاد قرار دادند، با برخوردهای تندی مواجه شدند، چون زیر سوال بردن آمارهای رسمی، مهر تایید بر پنهانکاری مسوولان حوزه سلامت بود. به نظر می‌رسد که گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان بهداشت جهانی درباره عمومیت ناراستی دولت‌ها، همچون سپر محافظی برای بسیاری از محققان و از جمله، پژوهشگران ایرانی بود که نتایج تحقیقات خود درباره آمار مرگ اضافی کرونا و شمارش نشدن این مرگ‌ها در آمار تجمیعی فوت کووید ۱۹ را علنی کنند.

از جمله این تحقیقات، نتایج پژوهش محققان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است که اسفند پارسال منتشر شد و محققان اعلام کردند که در مقابل آمار رسمی دولت از مرگ‌های کرونایی در فاصله بهمن ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۴۰۱ که عدد ۱۳۶۱۶۶ نفر بوده، شمار تخمینی مرگ‌های بر اثر ابتلا به کرونا در کشور در این بازه زمانی ۲۴۰۳۹۰ مورد است. در نتیجه تحقیق دیگری که تابستان پارسال منتشر شد، محققان مراکز تحقیقاتی کشور اعلام کردند که در مقابل آمار رسمی ۱۳۹۶۱۰ فوتی کرونا، تعداد مرگ‌های اضافی براساس کم‌شماری ۴ الی ۸ درصدی بین ۲۸۲۳۷۸ مورد تا ۳۶۴۴۱۷ مورد تخمین زده شده و نتایج تحقیق نشان داده که نسبت مرگ‌های گزارش‌شده COVID-19 به کل مرگ‌های اضافی در محاسبات مختلف از ۴۵.۲ درصد تا ۴۹.۴ درصد متغیر بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.