تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 9:20
کد خبر : 122740

بعد سخنان روز گذشته رهبر انقلاب؛

شانس کدام کاندیداهای گیلانی برای تایید صلاحیت بیشتر شده است؟

شانس کدام کاندیداهای گیلانی برای تایید صلاحیت بیشتر شده است؟
در زیر نگاهی داریم به کاندیداهایی که در این دوره احتمال تایید صلاحیتشان بیشتر شده است. 

جارستان: گروه سیاسی| رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار با مردم استان‌های خوزستان و کرمان سخنان مهمی درباره رقابت واقعی در انتخابات داشتند که برخی ناظران سیاسی این صحبتها را به معنای تایید صلاحیت بیشتر کاندیداها در انتخابات توسط شورای نگهبان دانستند.در این سخنرانی تاکید رهبر انقلاب این بود که انتخابات به  ایجاد میدان باز برای حضور جناح‌های سیاسی و مسابقه جوانان با افراد مجرب و باسابقه تبدیل شود.

با چنین راهبردی احتمال تایید صلاحیت بسیاری دیگر از کاندیداهای مطرح در استان گیلان جهت رسیدن به مشارکت بیشتر و رقابتی کردن انتخابات قابل پیش بینی است. در زیر نگاهی داریم به کاندیداهای گیلانی که در این دوره احتمال تایید صلاحیت آن‌ها  بیشتر شده است.

 

محمد باقر نوبخت 

معاون گیلانی رئیس جمهور سابق، سابقه چهار دوره حضور در انتخابات مجلس را دارد و هیچگاه ردصلاحیت نشده است. با این حال برخی از تندروها صحبتهایی در مورد ردصلاحیت روحانی در مجلس خبرگان رهبری و نوبخت در مجلس شورای اسلامی داشتند که حال  احتمال آن کمرنگ شده است. گفته می‌شود نوبخت احتمالا از حوزه انتخابیه تهران به حوزه انتخابیه رشت خواهد آمد.

غلامعلی جعفرزاده 

پیش از این بسیاری معتقد بودند صلاحیت جعفرزاده به خاطر برخی اظهارنظرات او در انتخابات این دوره تایید نخواهد شد و در هیات اجرایی نیز این اتفاق رقم خورد. با این حال نماینده جانباز دو دوره رشت به خاطر صراحت لهجه محبوبیت خوبی برای جذب مخاطب دارد و با وجود انتقاداتی که داشته در راستای موازین قانونی حرکت کرده است.

امیرحسین علوی

شهردار و عضو سابق شورای شهر رشت، در همه انتخابات شورایی که حضور داشته به موفقیت رسیده  و به عنوان یک فرد انتخاباتی مطرح است. در ستاد انتخاباتی وی جوانان زیادی حضور داشتند. البته در دوره جدید که متفاوت از شورا است قضیه شاید کمی فرق کند، ولی او شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات مجلس دارد.

حسن تامینی 

تامینی نیز بعد از دو دوره نمایندگی در انتخابات متعدد با چالش صلاحیت مواجه شد. البته نماینده اسبق رشت چندان فرد رادیکالی در عرصه سیاست نبود و به طور رسمی مشخص نبود برای چه صلاحیتش با مشکل مواجه شده است. با این حال در چند سال اخیر وی به ریاست فدراسیون شطرنج رسید و در انتخابات این دوره نیز توسط هیات اجرایی دولت سیزدهم مورد تایید قرار گرفت که نشان می‌دهد استعلامات درباره وی مثل گذشته منفی نیست.

 

رامین مهمانپرست 

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در این دوره انتخابات در رشت کاندیدا شده بود که توسط هیات اجرایی ردصلاحیت شده است. با این حال مهمانپرست نسبت به دیگر کاندیداها تجربه دیپلماتیک و متفاوتی را دارد که می‌تواند او را بیشتر مطرح کند. مهمانپرست دوره‌هایی برای آموزش دیپلماسی اقتصادی در استان گیلان داشته است.

محمد صادق حسنی

حسنی از معدود افراد منتسب به اصلاح طلبان بود که در دوره پیشین مجلس تایید صلاحیت شد  که البته اصلاح طلبان چندان برای وی تلاش نکردند. وی حدود سیزده هزار رای در انتخابات پیشین داشت. با این حال در این دوره توسط هیات اجرایی رد شد تا بسیاری بگویند حتی افرادی چون حسنی نیز تحمل نمی‌شود. ولی حال شاید صلاحیتش توسط هیات نظارت مورد تایید قرار بگیرد.

هادی حق شناس

حق شناس از انتخابات دوره نهم به بعد نتوانسته صلاحیت خود را به دست آورد. ولی وی در دولت پیشین به عنوان استاندار گلستان منصوب شد و پایگاه رای قابل توجهی در حوزه بندر انزلی دارد. وی به عنوان کارشناس ارشد اقتصادی در رسانه‌ها مطرح است.

ابوذر ندیمی 

نماینده سه دوره لاهیجان در دوره پیشین انتخابات ردصلاحیت گردید و این دوره نیز هیات اجرایی صلاحیت وی را تایید نکرد. با این حال تایید صلاحیت ندیمی در گذشته به صورت یکی در میان بوده و  حال احتمال تاییدش بیشتر شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.