تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 13:36
کد خبر : 122204

اتهام طرفداران وزیر سابق کشاورزی به بانک مرکزی؛

فروش ارز نیمایی به شرکت چای دبش برای پرداخت یارانه معیشتی!

فروش ارز نیمایی به شرکت چای دبش برای پرداخت یارانه معیشتی!
 هرچند بسیاری برکناری سید جواد ساداتی نژاد را ناشی از ماجرای فساد چای دبش می‌دانند، اما حالا طرفداران وزیر سابق معتقدند که وزیر سابق اولین دستگاهی بود که  واردات بی رویه چای دبش را گزارش داده بود. 

جارستان: بعد از افشای فساد واردات چای دبش، دوگانه های مختلفی شکل گرفته است. از دو گانه قصور دولت فعلی یا دولت سابق و حالا قصور بانک مرکزی یا وزارت جهاد کشاورزی! این دو دومی توسط حامیان دولت شکل گرفته و ایجاد دو قطبی در میان طرفداران دولت کرده است.

 هرچند بسیاری برکناری سید جواد ساداتی نژاد را ناشی از ماجرای فساد چای دبش می‌دانند، اما حالا طرفداران وزیر سابق معتقدند که وزیر سابق اولین دستگاهی بود که  واردات بی رویه چای دبش را گزارش داده بود.

دفاع نماینده مجلس از وزیر سابق جهاد کشاورزی 

 احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر  و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه وزیر جهاد در توئیتی نوشت:

‏وزارت جهاد کشاورزی شهریور  ۱۴۰۱ اولین دستگاهی بود که به تخصیص و تامین ارز غیرمتعارف شرکت چای دبش اعتراض و مکتوب درخواست توقف آن را کرد و سلسله ی اقدامات شناسایی تخلف و برخورد بعد آن شروع شد.

بانک مرکزی از چای دبش پول گرفته که یارانه بدهد!

همچنین یاسر جبرائیلی که زمانی به عنوان تئوریسین اقتصادی دولت سیزدهم معروف بود با دفاع از وزیر سابق جهاد کشاورزی نوشته است: یک جریان شیاد در حال تبلیغ این است که چای دبش ارز ترجیحی گرفته است، در حالی که ارز نیما بوده است. شرکت چای دبش ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت ارز خریده است و دولت با آن پول دوماه یارانه مردم را پرداخت کرده است.

وی در ادامه نوشت: ثبت سفارش و صمت و جهاد کشاورزی قانونا مشکلی نداشته اند. ثبت سفارش بر اساس قانون سقف نداشته است.
سوال و روایت اصلی اینجاست:  چرا بانک مرکزی این قدر ارز به چای اختصاص داده؟ چرا این درصد بالا از کل ارز چای به دبش داده شده و شرکت چای دبش این ۵۰ هزار میلیارد تومان را از کجا آورده است؟

 

منتقدان وزیر سابق چه می‌گویند!؟

البته بیشتر رسانه‌ها قصور را به گردن وزیر سابق انداخته اند. از جمله خبرگزاری فارس نوشته است: «پرونده ۳.۳۷ میلیارد دلاری چای» را شاید امروز شاهد نبودیم، اگر وزیر وقت کشاورزی به هشدار بانک مرکزی نسبت به توقف ثبت سفارش چای توجه می‌کرد، همان روزها دفتر معاون اول رئیس جمهور هم دستور جدی‌ رسیدگی درباره ثبت سفارش‌های بی‌مورد، داده بود.

 

این نامه رئیس بانک مرکزی اندکی بعد از انتصابش در دی ماه صورت گرفته بود. همچنین فعالان چای هم معتقدند دو بار به وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه هشدار دادند و رسیدگی نشد.

هرچند رئیس سابق بانک مرکزی هم برکنار شده است، اما در حال حاضر به عنوان سفیر ایران در قطر فعالیت می‌کند، خود وزیر سابق جهاد کشاورزی هم به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شرکت کرده و ظاهرا صلاحیتش توسط هیات اجرایی تایید شده است. با این وصف مشخص نیست چه کسی مقصر واردات بی رویه شرکت دبش است. دولت می‌گوید خود اولین دستگاهی بود که گزارش فساد را ارائه داد، ولی هرچه می‌گذرد کسی این موضوع را گردن نمی‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.