تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1402 - 9:29
کد خبر : 122007

برخلاف ادعای دولت؛

نقش سندیکای کارخانجات چای شمال در افشای فساد چای دبش!

نقش سندیکای کارخانجات چای شمال در افشای فساد چای دبش!
محمد صادق حسنی مدیر اجرایی این سندیکا می‌گوید: از سال گذشته این سندیکا مکاتبات خود را با مقامات دولتی درباره  تخصیص ارز به یک مجموعه خاص برای واردات چای و توقف ثبت سفارش این محصول برای واردکنندگان دیگر انجام دادند.

جارستان: سرویس سیاسی| سندیکای کارخانجات چای شمال که مقر اصلی آن در لاهیجان است، عامل اصلی افشای پرونده فساد چای دبش است. هرچند دولت مدعی است که این ماجرا توسط دولت کشف شده، اما هیچ اشاره‌ای به نقش سندیکای قدیمی نمی‌کند. با این حال اسناد و مکاتبات و گزارشاتی که از گذشته وجود ندارد نشان می‌دهد چایکاران گیلانی بارها گزارش خود را برای تخصیص ارز به یک مجموعه خاص برای واردات چای ارائه دادند که توسط وزارت جهاد کشاورزی در زمان وزیر سابق نادیده گرفته شد.

محمد صادق حسنی مدیر اجرایی این سندیکا می‌گوید: از سال گذشته این سندیکا مکاتبات خود را با مقامات دولتی درباره  تخصیص ارز به یک مجموعه خاص برای واردات چای و توقف ثبت سفارش این محصول برای واردکنندگان دیگر انجام دادند.

صادق حسنی در آخرین اظهارنظر خود می‌گوید: ما با رسول فرخی نماینده لاهیجان و سیاهکل به دیدار وزیر جهادکشاورزی رفتیم و این موضوع را گزارش دادیم که که با وجود پیگیری‌های ما کاری صورت نگرفت. نهایتا تجار در یک نامه سرگشاده به آقای مخبر، معاون اول رییس‌جمهور این موضوع را گزارش می‌کنند و ایشان دستور پیگیری می‌دهند.

رقم واردات چای در سال گذشته بی‌سابقه بود

سندیکای کارخانجات چای شمال مدارک قطعی در این زمینه نداشت، اما معتقد بود آمار و ارقام صادرات و واردات به یکدیگر نمی‌خورد.

صادق حسنی در مصاحبه فروردین امسال  عدد صادرات و واردات چای را غیرواقعی دانست و افزوده بود: آمار صادرات در ۱۱ ماه نخست سال گذشته حدود ۷ هزار و ۴۰۰ تن از میزان تولید بیشتر بود و حدود ۹۸ هزار تن واردات چای انجام شد این در حالیست که نیاز کشور و میزان مصرف سالیانه چای حدود ۸۰ هزار تن است. رقم واردات چای در سال گذشته بی‌سابقه بود. چای خارجی را کیلویی ۵ دلار و ۸۴ سنت وارد و چای داخلی را کیلویی ۱ دلار و ۲۳ سنت چای را صادر کردیم. واردکنندگان ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کردند اما دولت بهای برگ سبز کشاورزان را با ۵ ماه تاخیر پرداخت کرد.

 

سال گذشته تولید چای ایران از ۲۶ هزار و ۱۰۰ تن به ۳۴ هزار و ۵۳۵ تن رسیده که در ۲۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. آن هم در شرایطی که وضعیت آب‌وهوایی سال گذشته مطلوب نبوده و به گفته حسنی خشکسالی بوده است.

وی در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه تولید داخلی سال گذشته، در آبان ماه پایان یافت، در پایان آذر، آمار صادرات را از گمرک استخراج کردم، مشاهده شد که ۲۶ هزار و ۱۰۰ تن تولید داخلی داشتیم و حدود ۵۰۰ تن بیش از تولید، صادر کرده‌ایم. در جلسه‌ای که با وزیر داشتم این موضوع را کتبا و به همراه مستندات تقدیم کردم و ایشان هم دستوراتی صادر کردند، اما پس از اینکه آمار‌های جدید در آمد، دیدیم صادرات هنوز در حال افزایش است و در نهایت در پایان سال صادرات ما ۹۷۰۰ تن بیش از ۲۶۱۰۰ تن تولید شد. عمده صادرات هم از فرودگاه پیام بود.

مثلا یک پارتی ۱۰ هزار تن، اما آیا این فرودگاه قادر است این حجم را در یک روز ترخیص کند؟ این موضوع را هم به آقای وزیر گزارش کردیم. این نامه اواخر سال گذشته ارسال شد. سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار تن چای وارد شد که ۵۰ درصد را تجار آوردند و ۵۰ درصد دیگر را آن شرکت خاص وارد کرد. میانگین واردات ما طی ۵ سال منتهی به ۱۴۰۰، بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بوده است. به نظر من یکی از دلایلی که باعث استعفای وزیر شد همین موضوع چای بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.