تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 15:21
کد خبر : 121651

محمدهادی مرادی

سران قوا با ۱۶ آذر امسال چه ‌می‌کنند!؟

سران قوا با ۱۶ آذر امسال چه ‌می‌کنند!؟
آیا دانشجوها می‌توانند مطالبات خود را از روسای جمهور، مجلس و دستگاه قضا طلب کنند یا که «خالص‌سازی» در حضور مقامات در تشکل‌ها و مراسم‌های دانشجویی ادامه خواهد داشت

جارستان|  محمدهادی مرادی: 

حضور سران قوا و به طور کلی مسوولان در۱۶ آذر، اختصاص تریبونی به قشر دانشجویان و تحصیل‌کنندگان است تا به بیان معضلات و دغدغه‌های خود و جامعه‌شان بپردازند. اما با محدود کردن حضور دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در چنین مراسم‌ها و رویدادها، همین یک روز و یک تریبون نیز عملا از آنها سلب می‌شود تا بیش از پیش شاهد محدودیت در دانشگاه‌ها برای قشر محصل و آینده‌دار کشور باشیم.

در مراسم بزرگداشت روز دانشجو (۱۶ آذر)، امسال ابراهیم رئیسی قرار است به دانشگاه شهید بهشتی تهران برود. گفته شده است که در این مراسم وزرای علوم، بهداشت، روسای دانشگاه‌ها، تشکل‌های دانشجویی و برخی اساتید و مسئولان دانشگاه حضور می‌یابند. باید دید حضور امسال رییس جمهور در دانشگاه به مانند سال گذشته به فرآیند «دستچین» کردن دانشجوها می‌انجامد یا که امسال به دانشجویان دیگر نیز تریبون داده می‌شود؟

ابراهیم رئیسی سال گذشته در بحبوحه اعتراضات پاییز ۱۴۰۱، طی تدابیر خاص برای برگزاری مراسم ۱۶ آذر به دانشگاه تهران رفت. در طی این تدابیر، دانشجویانی که به سخنرانی و اظهارنظر پرداختند، همگی جریان فکری همسو با رییس جمهور و تیمش داشتند تا اصطلاح «دستچین» کردن دانشجویان، تنها دستاورد این مراسم شود؛ دانشجویانی که دغدغه برخی از آنها عدم مسئولیت نداشتن سعید جلیلی در کابینه و تیم اجرایی دولت سیزدهم بود!

 

دوقطبی‌سازی رسانه جبهه پایداری در روز دانشجو

چندی پیش سایت رجانیوز در خبری از دانشگاه‌های مقصد سران سه قوه در روز دانشجو (۱۶ آذر) خبر داده بود. این سایت جبهه پایداری اینطور نوشته بود: «آیت‌الله رئیسی، رییس‌جمهور، همچون سال‌های گذشته، در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور حاضر می‌شود. با وجود اینکه هنوز حضور رئیس‌جمهور در هیچ دانشگاهی نهایی نشده است، اما بنابر کسب اطلاع خبرنگار فرهنگی رجانیوز دانشگاه شهید بهشتی گزینه اصلی برای حضور آیت‌الله رئیسی بنظر می‌رسد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای که در دو سال اخیر میزبان دانشجویان در ساختمان دستگاه قضا بوده، امسال احتمالا به دانشگاه محقق اردبیلی می‌رود‌. در صورت حضور حجت‌الاسلام اژه‌ای در این دانشگاه، وی برای اولین‌بار در دوران ریاست‌ش بر دستگاه قضا، برای گفتگو با دانشجویان، در یک دانشگاه حاضر می‌شود.

محمدباقر قالیباف امسال، همچون سال گذشته، یک دانشگاه نه ‌چندان سیاسی را برای حضور انتخاب کرده است. با وجود اینکه دانشگاه‌های خواجه نصیر و شریف از رییس مجلس برای حضور در برنامه ۱۶ آذر دعوت کرده بودند، قالیباف دانشگاه آزاد علوم تحقیقات را انتخاب کرده است. بنظر می‌رسد دلیل اصلی این انتخاب ناتوانی او در پاسخ دادن به انتقادات دانشجویان به عملکردش در مجلس است.»

ادبیات با نیش و کنایه این سایت در روز گرامیداشت روز دانشجو به روسای قوه قضاییه و مقننه بار دیگر بر شائبه شکاف به وجود آمده میان سران سه قوه دامن می‌زند.

باید دید خروجی حضور سران سه قوه در دانشگاه‌ها چه می‌شود؟ آیا دانشجوها می‌توانند مطالبات خود را از روسای جمهور، مجلس و دستگاه قضا طلب کنند یا که «خالص‌سازی» در حضور مقامات در تشکل‌ها و مراسم‌های دانشجویی ادامه خواهد داشت و گروه‌های فکری متنوعی از دانشجویان در خفقان به سر خواهند برد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.