تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهریور 1395 - 11:16
کد خبر : 3219

جناب شهردار آنچه بیان میداریم اختلاف سلیقه نیست، نقدی جدی است بر عملکرد شما !

جناب شهردار آنچه بیان میداریم اختلاف سلیقه نیست، نقدی جدی است بر عملکرد شما !

  کیوان بهمنش- « والله من کلمه ی منتقد را برای آن دسته ای که شما می گویید نمی پذیرم. اعتقاد به این دارم که نظرات متفاوت است‌.یکم سلایق شاید فرق کند چون حوزه ی توسعه شهری مقداری کیفی است و اختلاف نظرها فکر می کنم به سلایق افراد برمی گردد. سلایق هم اگر تفاوت

 

کیوان بهمنش- « والله من کلمه ی منتقد را برای آن دسته ای که شما می گویید نمی پذیرم. اعتقاد به این دارم که نظرات متفاوت است‌.یکم سلایق شاید فرق کند چون حوزه ی توسعه شهری مقداری کیفی است و اختلاف نظرها فکر می کنم به سلایق افراد برمی گردد. سلایق هم اگر تفاوت داشته باشد دلیل بر نقد نیست. بخشی از آن برمی گردد به کیفیت های مطلوب آدم ها که ممکن است قابلیت استانداردسازی آن تاحدی سخت باشد. مثل این می ماند که یکی رنگ قهوه ای دوست دارد یکی رنگ تیره دوست دارد. ….. »

 جملات بالا عینا از جناب آقای ثابت قدم شهردار محترم شهر رشت است، در پاسخ به پرسشی که یکی از خبرنگاران قدیمی استان گیلان از ایشان پرسیدند « جنابعالی منتقد هم زیاد دارید، منتقدینی که حامیان شما دربزنگاه های حساس هستند،قبول دارید که منتقد زیاد دارید؟ »

جناب شهردار آنچه بارها و بارها بیان داشته ایم و باز هم به چرایی تعصبی که به سرنوشت شهر دوست داشتنی مان  بیان میداریم ، اختلاف سلیقه نیست ، نقدی جدی است بر عملکرد شما !

جناب دکتر بارها عنوان نموده ایم  ، بنده و بسیاری از دوستانمان به هیچ وجه با تدوین استراتژی های شما کوچکترین زاویه ای نداریم ، بلکه نقد جدی ما به جاری سازی این استراتژی های خوب است !

جناب دکتر حقیقتا بسیاری از دلسوزان متخصص این شهر از اینکه شارمندی جسور این استراتژی ها را برای شهرمان در نظر گرفته است ، هم خشنودیم و هم  بسیار امیدوار شده ایم  از فرجام نیک این شهر ، ولی بیم بسیار داریم !

وقتی که خروجی و نتایج فرایند عملیاتی شدن  این استراتژی ها را میبینیم بسیار بیمناک میشویم !

آری ما بیم داریم که این استراتژی های خوب ، به درستی اجرا نمی شوند !

 شهرت جنابعالی به مشورت ناپذیری ، ساختار نامناسب سازمان شما و منابع نامناسبتر در دسترس شما و از همه مهمتر تخصص های موجود در نزد مدیران ارشد شما که نقد فراوانی وجود دارد به شرایط احراز شغل برخی از این مدیران و مشاوران غیر متخصص ! همگی دست به دست هم میدهند که از بد اجرا شدن این استراتژی های خوب ، بیم داشته باشیم !

جناب دکتر باید بدانید استراتژی ، طرح و برنامه اقدام عملیاتی می خواهد و از آن مهمتر مدیرانی که  با مفاهیم جاری سازی استراتژی ها در حد تدریس آگاهی داشته باشند ،  طلب می نماید !

وگرنه هیچ استراتژی خوبی درست اجرا نخواهد شد !

اجازه دهید که  از مقدمه بگذریم و صریح برای جنابعالی مصداق بیاوریم ؛

جناب دکتر ثابت قدم لطفا به تصویر زیر بنگرید :

gg

تصویر بالا مربوط است به یکی از  پارک هایی که اخیرا توسط سازمان شما در شهر رشت افتتاح شد.

جناب دکتر میدانم که اهل مطالعه هستید و میدانم که  به مفاهیم تعالی سازمانی اشنایی دارید .

مدل تعالی سازمانی دارای هشت مفهوم اساسی است که اولین مفهوم و اصلی ترین آن « پایداری در نتایج برجسته » است :

در بحث نتایجی که سازمانهای متعالی باید کسب نمایند ، تاکید میشود که نتایج باید دارای دو عنصر باشند.

یک: نتیجه باید پایدار باشد.

دو: نتیجه باید برجسته باشد.

 جناب ثابت قدم یکی از انتقادهای  بنده و بسیاری از دوستان متخصص به کارهای خوب شما در این شهر عدم توجه به نکته بالا است ؛

 در اینکه پارکی که در تصویر بالا دیدید ، سالیان سال برای مردم ان منطقه و حتی کل شهر وجود و کاربرد خواهد داشت هیچ شکی نداریم و استراتژی شما را برای ساختن شهری که مردمانش آرامش روانی داشته باشند را می ستاییم و شکی نیست که مطابق مفهوم « پایداری در نتایج برجسته » سازمان شما نتیجه پایدار به دست آورده است !

ولی پرسش اساسی بنده این است  ؛ آیا این نتیجه برجسته است ؟ آیا نمیشد این پارک را با همین قیمت به گونه ای هوشمندانه و خلاقانه ساخت که نتیجه « برجسته » برای این شهر حاصل  نمود؟

جناب دکتر عزیز قبول دارید که با این پارک سازمان شما نمیتواند به استراتژی معروفتان که بارها در رسانه ها عنوان نموده اید ، که همان استراتژی « برند سازی رشت  » است  دست یابید ؟

آیا نمونه این پارک را در شهری مثل پاکدشت ورامین نمیتوان جستجو نمود ؟این پارک با این سطح از کیفیت ساخت و بدون هیچگونه خلاقیتی در احداث آن چه مزیتی برای استراتژی برند سازی شما  ایجاد خواهد کرد ؟ ایا با این سطح از کیفیت میخواهیم برند شویم ؟

لطفا جاده های دسترسی این پارک را ببینید !

خاکبرداری و تسطیح یک بافت طبیعی !

بتن مگر و رگلاژ !

آرماتور بندی و بتن ریزی و جدول گذاری و کفپوش غیر طبیعی و صنعتی !

چراغ و روشنایی و آلاچیق معمولی !

و خلاصه امر الزام جنابعالی در امضاء دستور پرداخت صورت وضعیت برای احداث این پارک که قطعا میدانم با سلیقه شما هم هرگز جور در نیامده است !

حال به تصاویر پایین نگاه کنید !

gg2 gg3 gg4 gg5 gg6

این تصاویر مربوط است به کاخ پیترهف شهر رویایی سن پترزبورگ روسیه و احتمالا به عنوان یک شهردار اهل مطالعه باید بدانید که این پارک امروز یکی از ده نقطه برتر گردشگری جهان است !

جناب دکتر اگر این پارک را از نزدیک دیده باشید، شاید با بنده هم عقیده شوید که در این پارک بی نهایت زیبا ، هیچکدام از کارهای سنتی و دم دستی و  صورت وضعیت پر کن برای پیاده راه های دسترسی در پارک هایی که توسط سازمان شما احداث میگردند، را انجام نداده اند و به بستر طبیعی این پارک  دست نزده اند  و از ترکیب خاک فشرده شده تراکم بالا استفاده نموده اند. در این پارک شما به هیچ وجه اثری از جدول و کفپوش های سیمانی غیر طبیعی نمی بینید و قدم زدن در این پارک به شما حس آرامش قدم زدن در طبیعت بکر را القاء می نماید .

جناب آقای دکتر! متولیان این شهر به جای انجام هزینه غیر ضروروی بر روی جاده کشی و جدول گذاری و کفپوش گذاری به روش مرسوم سازمان شما ، منابع خود را صرف سایر المانهای زیبایی این پارک همانند مجسمه ها و آب نما ها و فواره های زیبا و جذاب نموده اند .

شاید هم اکنون که در حال مطالعه این نوشتار باشید ، این فکر در شما ایجاد شود که « رعایت کیفیت های مطلوب الگوبرداری شده از کشورهای توسعه یافته ، ممکن است قابلیت استانداردسازی آن در شهر تحت مدیریت جنابعالی  سخت و یا غیر ممکن باشد !!! »

پس اجازه دهید از یک نمونه ایرانی که توسط فرزندان همین مرز و بوم طراحی و اجرا شده اند با شما سخن بگوییم !

یک پارک خصوصی در یک زمین ۴ هکتاری ! به تصویر زیر بنگرید :

gg7

باور کنید هیچکدام از کارهای سنتی و دم دستی صورت وضعیت پر کن سازمان شما  را انجام نداده اند و به بستر طبیعی دست نزدند و از سنگهای کفپوش گرانیتی پازل چین و چمن هلندی و ترکیب طبیعت بکر استفاده کردند .

شک نکنید هزینه اجرای این پارک کمتر از نصف پارکی است که سازمان شما احداث نموده است !

خواهش میکنم تصاویر را ببینید و قضاوت کنید با کدامیک میشود هم برای مردمان این شهر نتیجه پایدار حاصل نمود و هم برای هدف استراتژیک برند سازی رشت جنابعالی نتیجه برجسته بدست آورد ؟

جناب آقای دکتر ثابت قدم، یقین داشته باشید که اگر در همین لحظه ای که احتمالا در حال مطالعه این یادداشت میباشید ، لزوم تغییر رویکرد در اجراپذیر نمودن استراتژی های سازمان خویش را درک ننمایید ، با کمال احترام باید عنوان نمایم ؛

درخت استراتژی شما عقیم خواهد ماند و هرگز میوه نخواهد داد !!!

جناب شهردار پرتلاش ؛ علمای مدیریت استراتژیک بر این باورند که برای آنکه استراتژی ها درست اجرا شوند ، باید سازمان و محیط قابلیت پذیرش اجرای استراتژی ها را داشته باشند .

شک نداشته باشید که محیط شهر رشت ، تشنه استراتژی های خوب شماست ، ولی متاسفانه کیفیت بسیار پایین پروژه های افتتاح شده جنابعالی ، نشانگر این است که متاسفانه سازمان شما قابلیت پذیرش اجرای استراتژی های شما را ندارد! و این را ما به عنوان اختلاف سلیقه نمیدانیم و نقد جدی داریم به عملکرد کیفی پروژه های شما !

جناب دکتر ثابت قدم؛ بین لایه استراتژیک رهبری جنابعالی و لایه عملیاتی سازمان شما شکاف عمیقی وجود دارد که مهمترین نمود آن را در کیفیت بسیار ضعیف پروژه “میدان – شهر ” مرکزی رشت به نظاره نشسته ایم و اگر شما هم منصف باشید که هستید ، این شکاف را خواهید دید !

جناب شهردار ، پیشنهاد مشخص به شما این است ؛ جاری سازی استراتژی علمی متفاوت از تدوین استراتژی است و متاسفانه سازمان شما از علم جاری سازی استراتژیهایتان بی بهره است. این علم را در سازمانتان ایجاد نمایید . در غیر اینصورت استراتژی های شما هرگز منتهی به « برند سازی » شهر رشت نخواهد شد !

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.