تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:05
کد خبر : 126487

بودجه ۷۲۰ میلیارد تومانی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در سال ۱۴۰۳

بودجه ۷۲۰ میلیارد تومانی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در سال ۱۴۰۳
آقای شهردار،شما وارث ۴۰ سال اهمال کاری، ندانم کاری، ندانستن و ندیدن هیچ افق فرهنگی و هنری برای شهر رشت هستید. مقصر شما نیستید ولی می‌توانید این رویه را عوض کنید.

جارستان| رضا حقی: برای اولین بار سال ۹۲ موقعی که آقای مرتضی عاطفی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بود با مقوله بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت آشنا شدم.

ایشان از من خواستند برنامه‌های پیشنهادی خودم را در بخش هنری به ایشان بدهم.

پرسیدم بودجه شما برای این کار در سال چقدر است؟

ایشان پاسخ دادند هر سال بودجه پیشنهادی را به شورا می‌دهیم و بعد از تصویب بودجه در شورا،  در بخش‌ها و ردیف‌های مختلف به ما ابلاغ می‌شود.

پرسیدم سقف خاصی برای بودجه دارید؟ گفتند امسال حدود یک میلیارد بودجه داشتیم برای سال دیگر با کمی افزایش، مبلغ بودجه را ارائه می‌دهیم.

شما برنامه پیشنهادی در بخش هنری را تا هفته دیگر بیاورید تا پس از جمع‌بندی به صحن شورا ببریم و از آن بودجه دفاع بکنیم.

برایم سوال شد که بودجه در شهرهای دیگر چه مقدار است.

با جستجو در اینترنت با عنوان بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در شهرهای دیگر به یک نکته جالب برخورد کردم.

بودجه فرهنگی در شهرهایی مثل تهران،اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز ۱۰ درصد از بودجه کل شهرداری‌ها در آن سال‌ها بوده و بودجه شهرهایی مثل همدان، قزوین، اردبیل، اهواز، کرمانشاه، ساری و گرگان هر کدام ۶ الی ۸ درصد بودجه کل شهرداری بود.

با حساب سرانگشتی در آن سال متوجه شدم بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهر رشت کمتر از یک درصد بودجه شهرداری رشت است!

به اتفاق آقای عاطفی در صحن شورای چهارم شهر رشت حاضر شدیم. آن زمان آقای فرهاد شوقی برادر شهردار فعلی رشت آقای رحیم شوقی رئیس کمیسیون فرهنگی شهر رشت بودند.

آقای عاطفی بودجه پیشنهادی برای بخش‌های مختلف ورزشی فرهنگی هنری و اجتماعی را ارائه داد و چند نفر از اعضای شورا ایراداتی به بخش‌های مختلف داشتند پس از گفتن ایرادات به علت مشغله کاری جلسه را ترک کردند!

من مات و مبهوت مانده بودم که این چه رویه‌ای است، ایرادات را می‌گویند بدون اینکه بدانند جواب چیست جلسه را ترک می کنند. بعد باید این میزان بودجه را پایین و بالا بکنند و مصوب کنند.

ایشان جواب هایش را داد و بعد مرا به عنوان هنرمند تئاتر معرفی کرد تا قسمت‌های هنری بودجه را توضیح دهم.

در حالی که به شدت به هم ریخته بودم گفتم آقای شوقی کار شما در این جلسه مثل این می‌ماند که مورچه‌ای را در زیر میکروسکوپ بگذاریم و راجع به کله‌پاچه مورچه صحبت کنیم.

این بودجه مقدارش انقدر ناچیز است که قابل صحبت کردن نیست.

شما ببینید بودجه سازمان فرهنگی ورزشی مثل تهران و اصفهان ۱۰ درصد بودجه کل شهرداری است. ولی در رشت این رقم کمتر از یک درصد بودجه شهرداری می‌باشد و تازه این رقم کمتر از یک درصد نیز معمولاً ۲۰ درصد آن محقق می‌شود و بقیه فقط روی کاغذ است، یعنی ۸۰ درصد این بودجه هم محقق نمی‌شود!

شما به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی این مسئله را اول حل کنید. از نظر من این بودجه نه قابلیت حرف زدن دارد نه قابلیت دفاع کردن،  و به آقای عاطفی گفتم من در خدمت شما کماکان به طور رایگان هستم و مشاوره می‌دهم ولی دیگر هیچ وقت از من نخواهید تا وارد صحن شورای شهر شوم در توان من نیست در اینجور جلسات شرکت کنم.

آقای شهردار این قصه پرغصه هنوز با همان شدت ادامه دارد بودجه سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران، شیراز و اصفهان برای امسال ۱۲ درصد بودجه کل شهرداری است.

به خبرهای مندرج در سایت‌های خبری نگاهی بیندازیم.

– افزایش بودجه ۷۶ درصدی سازمان فرهنگی ورزشی تهران ۱۴۰۲

– بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شیراز ۲۲۰۰ میلیارد تومان.

– یک عنوان بودجه برای پروژه ثبت جهانی هگمتانه همدان ۵۰ میلیارد تومن.

 

با توجه به بودجه شهرداری شهرهای کشور رقم بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت برای سال ۱۴۰۳ می‌بایست رقمی حدود ۷۲۰ میلیارد تومان باشد، حدود ۱۲ درصد بودجه کل شهرداری رشت در سال جاری.

آقای شهردار!

شاه عباس حدود ۴۵۰ سال پیش این موضوع را درک کرد که باید هنرمندان را در کنار خود داشته باشد تا آنها کاری کنند که منجر به ماندگاری در تاریخ شود. اوج معماری، اوج خوشنویسی، اوج نگارگری و شهرسازی و ایجاد کاروانسراها و همچنین تجارت در زمان صفویه بود.

هنوز تمام شهرت جهانی اصفهان و زیبایی‌های آن مرهون معماران و هنرمندان زمان شاه عباس است بعد از شاه عباس تا الان کدام حکمران و خصوصا مدیران شهری ما این مسئله را درک کرده‌اند؟!

آقای شهردار،

شما وارث ۴۰ سال اهمال کاری، ندانم کاری، ندانستن و ندیدن هیچ افق فرهنگی و هنری برای شهر رشت هستید.

مقصر شما نیستید ولی می‌توانید این رویه را عوض کنید.

 

آقای شهردار،

شخص جنابتان باید این کار را انجام دهید. وگرنه این افق دید نه در مدیر عامل سازمان فرهنگی شهرداری دیده می‌شود نه در افق دید ریس کمیسیون فرهنگی شورا که در این دوره فعلی مانده‌ایم بین چند واژه که چه کسی دروغ گفت، چه کسی خیانت کرد و یا چه کسی رشوه گرفت.

اگر بودجه بخش فرهنگی را مثل شهرهای دیگر یعنی رقم ۱۰ الی ۱۲ درصد بودجه شهرداری ببینید می‌توانیم روی نقطه صفر قرار بگیریم و کارهای زیرساختی مثل ایجاد فرهنگسرا، ایجاد خانه‌های فرهنگ، سرای محله، موزه و سالن‌های ورزشی برای سطح شهر برنامه‌ریزی کنیم.

شما بله اول را بگویید، در یادداشت‌های بعدی به تفصیل در این مورد خواهم نوشت.

آقای شهردار٬ بله؟!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.