تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 18:34
کد خبر : 97619

مرمت کاخ سردار امجد تالش با حضور وزیر میراث فرهنگی آغاز شد

مرمت کاخ سردار امجد تالش با حضور وزیر میراث فرهنگی آغاز شد

جارستان-ایرنا:مرمت و بازسازی کاخ تاریخی سردار امجد در شهرستان تالش به منظور احیای این بنای کهن و تبدیل آن به موزه دفاع مقدس و مردم‌شناسی، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار گیلان آغاز شد. علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران عصر پنجشنبه از کاخ سردار

جارستان-ایرنا:مرمت و بازسازی کاخ تاریخی سردار امجد در شهرستان تالش به منظور احیای این بنای کهن و تبدیل آن به موزه دفاع مقدس و مردم‌شناسی، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار گیلان آغاز شد.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران عصر پنجشنبه از کاخ سردار امجد در مرکز شهرستان تالش بازدید کرد و در گفت و گو با مسئولان استانی و محلی، در جریان سابقه این بنا و برنامه های مدنظر برای مرمت و تبدیل آن به موزه مردم شناسی و دفاع مقدس قرار گرفت.

محمد حسین شاهکویی فرماندار تالش طی این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این بازدید نسبت به مرمت و بازسازی کاخ سردار امجد قول مساعد داد و طرح فنی پروژه در کمیته فنی وزارتخانه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تصویب خواهد شد.

وی افزود: اعتبارات لازم برای مرمت و احیای این بنای تاریخی از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی پیش بینی شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تالش نیز در خصوص این پروژه گفت: مساحت این ساختمان با احتساب ۲ طبقه یکهزار و ۲۶۰ متر مربع می باشد اما طبق تصاویر مربوط به دهه های قبلا، ساختمان از محوطه و بناهای جانبه متعددی برخوردار بوده است.

پردل امیری نژاد افزود: این ساختمان در حال حاضر در اختیار سپاه پاسداران است و طبق هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با سپاه استان، طبقه اول آن برای ایجاد موزه مردم شناسی تالش و طبقه دوم برای ایجاد موزه دفاع مقدس استفاده خواهد شد.

براساس مستندات و اطلاعات موجود، کاخ سردار امجد با بنای سنگی به عنوان کاخ زمستانی نصرت‌اله خان معروف به سردار امجد بوده و از مهمترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش(هشتپر) به‌شمار می‌رود.

سردار امجد از اواسط دوره ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگان رود تالش بوده و از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود که این کاخ را برای قدرت‌نمایی و تدارک نظامی مکانی مناسب جهت پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار احداث کرده بود.

احداث و تکمیل این بنا ۲۵ سال به طول انجامیده‌ و سنگ‌های به کار رفته در آن از ارتفاعات ییلاقی تالش به این مکان آورده شد. نام دیگر این کاخ، اطاقسرا است و در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش، با نمای آبی رنگ و طاق نماها و درگاه‌های هلالی توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

این ساختمان در جریان شورش‌های محلی مردم تالش در دوره انقلاب مشروطه به آتش کشیده شد و به مدت ۶۰ سال به‌صورت متروکه بود تا اینکه در اوایل دهه ۱۳۵۰ مورد بازسازی قرار گرفت. ساختمان و محوطه بزرگ آن به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران واگذار شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت.

اکنون بخشی از محوطه شرقی آن در مجاورت میدان اصلی شهر تالش به پارک تبدیل شد و طبق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، کاخ سردار امجد برای تأسیس موزه تالش انتخاب شده است.

شهرستان گردشگرپذیر تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.