تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 18:52
کد خبر : 95987

مسئول انجمن نجوم گیلان خبر داد گرامیداشت مجازی هفته جهانی ستاره شناسی در گیلان/ بررسی رویت پذیری هلال شوال

مسئول انجمن نجوم گیلان خبر داد گرامیداشت مجازی هفته جهانی ستاره شناسی در گیلان/ بررسی رویت پذیری هلال شوال

جارستان-ایسنا:مسئول انجمن نجوم گیلان، با بیان اینکه ۲۰ لغایت ۲۶ اردیبهشت هفته جهانی ستاره شناسی است، گفت: انجمن نجوم ثاقب گیلان مانند سال های گذشته با مشارکت و همراهی اساتید نجوم و اعضای انجمن میزبان هفته جهانی ستاره شناسی خواهد بود. آمنه جاوید در گفت وگو با ایسنا، ۲۰ لغایت ۲۶ اردیبهشت را هفته جهانی نجوم و ستاره شناسی دانست

جارستان-ایسنا:مسئول انجمن نجوم گیلان، با بیان اینکه ۲۰ لغایت ۲۶ اردیبهشت هفته جهانی ستاره شناسی است، گفت: انجمن نجوم ثاقب گیلان مانند سال های گذشته با مشارکت و همراهی اساتید نجوم و اعضای انجمن میزبان هفته جهانی ستاره شناسی خواهد بود.

آمنه جاوید در گفت وگو با ایسنا، ۲۰ لغایت ۲۶ اردیبهشت را هفته جهانی نجوم و ستاره شناسی دانست و اظهار کرد: همه ساله در حدود اوایل نیمه دوم فصل بهار، ستاره شناسان و علاقمندان به دنیای آسمان به مدت یک هفته تحت عنوان «هفته جهانی ستاره شناسی»، با به اشتراک قرار دادن دانش خود از علم نجوم به شیوه های مختلف، در مسیر ترویج این علم گام بر می دارند.

وی با بیان اینکه ایده رویداد نجوم نخستین بار توسط داگ برگر، رئیس وقت انجمن نجوم کالیفرنیا در سال ۱۹۷۳ با هدف گسترش و ترویج دانش ستاره شناسی میان عموم مردم مطرح شد، تصریح کرد: امروزه انجمن ها، رصدخانه ها و گروه های مختلف می کوشند با فعالیت هایی همچون بردن تلسکوپ ها و ابزارهای نجومی در پارک ها و فضای عمومی، رصد سیارات، برپایی آسمان نما، برگزاری کارگاه های عمومی شناخت صورت های فلکی، جهت یابی و کار با ساعت های آفتابی و تعیین زمان، بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات نجومی و… هرچه بیشتر مردم را با این علم آشنا کرده و فرصتی ارزشمند برای گام نهادن علاقمندان به این علم در مسیر رشد و آگاهی ایجاد کنند.

مسئول انجمن نجوم ثاقب گیلان، با اشاره به گرامیداشت هفته ستاره شناسی در ایران از دهه ۸۰، عنوان کرد: با توجه به اینکه ستاره شناسی، به عنوان دانشی کهن در فرهنگ و تمدن ایرانی ریشه دارد، با گسترش این طرح و ورود آن به ایران، گروه های نجومی، رنگ و بویی ایرانی نیز به آن بخشیده و مباحثی مانند نجوم در ادبیات فارسی، تاریخ نجوم در ایران، ستاره شناسی باستان و… را به مردم معرفی می کنند تا آن میراث فراموش شده ایرانی، از نو حیاتی تازه بیابد.

جاوید، با بیان اینکه انجمن نجوم ثاقب گیلان مانند سال های گذشته با مشارکت و همراهی اساتید نجوم و اعضای انجمن میزبان هفته جهانی ستاره شناسی خواهد بود، ادامه داد: با توجه به همه گیری کرونا و شرایط خاص حاکم بر کشور، ویژه برنامه های این هفته مجازی برگزار خواهد شد.

وی «نقش منجمان ایرانی در نجوم دوره اسلامی»، «کارکاه ساخت بازی مریخ نورد ناسا ویژه کودکان و نوجوانان»، «تور مجازی ساعت های آفتابی»، «بازدید مجازی از رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد»، «نجوم در ادبیات فارسی» و «در اخترشناسی امروز چه می گذرد» را از جمله عناوین برنامه های هر روز هفته ستاره شناسی دانست و یادآور شد: یکی از این ویژه برنامه «بررسی رویت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۲ هجری قمری» خواهد بود.

مسئول انجمن نجوم گیلان، با بیان اینکه علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینستاگرامی «thethaqib@» مراجعه کنند، گفت: معرفی کتاب و فیلم های نجومی از برنامه های جانبی انجمن خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.