تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1400 - 11:19
کد خبر : 95768

شالیکاران گیلانی تا اواخر اردیبهشت نشای زمینهایشان را انجام دهند

شالیکاران گیلانی تا اواخر اردیبهشت نشای زمینهایشان را انجام دهند

جارستان به نقل از ایرنا:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان به نشاء برنج بر اساس تقویم زراعی گفت: شالیکاران گیلانی با بهره گیری بهینه از آب موجود در مجاری آب زراعی نسبت به نشای زمینهایشان اقدام کنند. وحید خرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با

جارستان به نقل از ایرنا:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان به نشاء برنج بر اساس تقویم زراعی گفت: شالیکاران گیلانی با بهره گیری بهینه از آب موجود در مجاری آب زراعی نسبت به نشای زمینهایشان اقدام کنند.

وحید خرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با اشاره به آغاز آب گذاری در مجاری آب کشاورزی فومنات و کانال راست سنگر (مناطق شرقی گیلان)  از پنجم اردیبهشت ماه و  آبگذاری  در کانال چپ سنگر (مناطق مرکز گیلان ) از نهم اردیبهشت ماه افزود : با توجه به پایش صورت گرفته، خوشبختانه در تمامی مناطق؛ آب به اندازه کافی در مجاری آبی جریان داشته و کشاورزان  نیز در حال فعالیت در شالیزار های خویش هستند.

وی  توصیه  کرد  شالیکاران با توجه به شرایط مناسب جوی و وجود آب کافی در مجاری آب زراعی ، هر چه سریعتر نسبت به نشاء برنج بر اساس تقویم زراعی اقدام و مازاد آب موجود را نیز برای ذخیره سازی به سمت آب بندان های حوزه فعالیت خویش هدایت کنند.

وی اظهار داشت:  به منظور افزایش بازده شبکه های آبیاری و انهار به دلیل رشد گیاهان و شیب کم موجود در  این مناطق در مجموع امسال برای لایروبی حدود ۵۰۰ کیلومتر از انهار و رودخانه‌های استان برنامه ریزی شده بود که تاکنون بیش از ۴۸۰ کیلومتر  معادل ۹۵ درصد آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان یادآور شد: همچنین  از ۳۷۰ سردهنه خاکی موجود در استان تا کنون ۳۵۶ مورد  بازسازی و آب گذاری شده اند و مابقی نیز در  حال انجام است؛ ضمن آنکه  برای استفاده بهینه از تمامی منابع آب حدود ۶۰ درصد از ایستگاههای پمپاژ و چاههای عمیق تا کنون سرویس و راه اندازی شده و مابقی نیز در صورت نیاز وارد مدار بهره برداری می شوند.

گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که بیشتر آب مورد نیاز این اراضی توسط شرکت آب منطقه ای و عموما از محل سد سفیدرود تامین می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.