تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 - 16:41
کد خبر : 94788

رودخانه خمام رشت نیازمند لایروبی است

رودخانه خمام رشت نیازمند لایروبی است

جارستان به نقل از ایرنا؛ مرگ تعدادی ماهی در رودخانه خُمام در استان گیلان طی چند روز اخیر در فضای مجازی پیچیده و اینک پاسخ محیط زیست گیلان به این موضوع، ضرورت لایروبی این رودخانه اعلام شده است. پس از وایرال (همرسانی) شدن خبری مبنی بر مشاهده مرگ تعدادی ماهی در رودخانه محدوده بلوار پاسداران

جارستان به نقل از ایرنا؛ مرگ تعدادی ماهی در رودخانه خُمام در استان گیلان طی چند روز اخیر در فضای مجازی پیچیده و اینک پاسخ محیط زیست گیلان به این موضوع، ضرورت لایروبی این رودخانه اعلام شده است.

پس از وایرال (همرسانی) شدن خبری مبنی بر مشاهده مرگ تعدادی ماهی در رودخانه محدوده بلوار پاسداران این شهر، ایرنا گیلان علت را از روابط عمومی اداره کل حفاظت و محیط زیست گیلان جویا شد و پاسخ به بعد از نتیجه بررسی موکول شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت پس از بررسی موضوع اعلام کرد: رودخانه مذکور رودخانه‌ای مثل دیگر رودخانه‌های استان آلوده و پر از زباله، لاستیک و غیره بوده و نیازمند لایروبی است.
حمزه عشوری به روابط عمومی این اداره کل اعلام نموده است: گمان برق انداختن و یا سم ریزی در این رودخانه دور از ذهن است چرا که وضعیت رودخانه اصلا مناسب ماهیگیری به نظر نمی‌رسد.
وی بیان کرد: دیگر جانداران چون قورباغه و لاک پشت در رودخانه به چشم می خورد؛ اما چیزی که مسجل است، نیاز مبرم به لایروبی و جمع آوری زباله از رودخانه است.

شهر خمام بر سر راه ارتباطی دو شهر رشت و بندر انزلی واقع شده است و به عبارتی مسیر بین‌المللی و ترانزیتی مرکز استان گیلان به سمت بزرگترین بندرِ شمالِ کشور یعنی بندرانزلی از شهر خمام می گذرد.
خمام نزدیکترین شهر به مرکز گیلان (رشت) است، فاصله شهر خمام تا شهر رشت ۷ کیلومتر و تا شهر انزلی ۱۵ کیلومتر است؛ خمام در شمال از طریق ساحل زیبای جفرود بالا به دریای خزر متّصل است و شهری مرزنشین محسوب می‌شود و در غرب از طریق روستای دهنه سرشیجان و روستای جیرسرباقرخاله به ساحل شرقی تالاب انزلی متّصل است.

در فرهنگ یک هزار ساله خمام چنین آمده که مردمان این منطقه برای نگهداری آب شربِ مورد استفاده خود آن را داخل خُم‌ نگه می‌داشتند به طوری که در اکثر خانه‌ها این خم‌ها وجود داشته و به همین دلیل این منطقه به خُمآب معروف شد که به مرور زمان به خمام تغییر نام پیدا کرد و امروز رودخانه های سرزمین آب و آبادانی نیازمند جان رسانی دوباره اند.

اگر چه گلوی رودخانه های گیلان علاوه بر آلودگی، زخمی خشونت بیل های مکانیکی در برداشت غیر مجاز شن و ماسه نیز هستند و صدای فریاد این جاری های زلال هر بار خاموش تر از پیش و نت های آوازشان هر بار کم رمق تر از همیشه دل اهالی دهکده ها را می نوازد.
گیلان دارای ۵۴ رشته رودخانه دائمی است که تعداد ۱۸ رودخانه بنام های سفیدرود، پلرود، شفارود، شلمان رود، زرجوب، گوهررود، پیربازار، پسیخان، سیاه درویشان، ماسوله رودخان، مرغک، دیناچال، لیسار، لمیر، حویق، لوندویل، آستاراچای و آچی رود از لحاظ بیولوژیکی و اکولوژیکی و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
از سال ۱۳۹۰ بویژه ۱۳۹۵ به بعد رودخانه های استان هرساله بر اساس دستور العمل ها و بخش نامه های سازمان حفاظت محیط زیست به صورت فصلی توسط آزمایشگاه این اداره کل مورد نمونه برداری و پارامترهای فیزیکوشیمیایی آن آنالیز و با استفاده از نرم افزار شاخص کیفیت رودخانه ها (شاخص کیفیت منابع آب سطحی ایران IRWQsc) در پایان سال گزارش کیفی آن تهیه و نتایج به تفکیک هر رودخانه به سازمان مذکور و دستگاههای ذیربط اعلام می شود.
طول رودخانه های گیلان حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که ۱۰ رشته رودخانه مهم برای رها سازی تولیدات شیلات گیلان در استان وجود دارد که در آنها امکان مهاجرت انبوه ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.