تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 22:19
کد خبر : 92578

مدیرکل هواشناسی گیلان: میزان بارندگی پارسال در گیلان ۱۶ درصد کاهش داشت

مدیرکل هواشناسی گیلان: میزان بارندگی پارسال در گیلان ۱۶ درصد کاهش داشت

جارستان: مدیرکل هواشناسی گیلان گفت : میزان بارندگی در استان از ابتدای سال گذشته تا تاریخ ۲۶ اسفند، نسبت به سال ماقبل ۱۶ درصد و نسبت به نرمال بلند مدت ۹ درصد کاهش را نشان می دهد. به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان، محمد دادرس خاطرنشان کرد: با این وجود

جارستان: مدیرکل هواشناسی گیلان گفت : میزان بارندگی در استان از ابتدای سال گذشته تا تاریخ ۲۶ اسفند، نسبت به سال ماقبل ۱۶ درصد و نسبت به نرمال بلند مدت ۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان، محمد دادرس خاطرنشان کرد: با این وجود بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی کشور، گیلان با میانگین۴۷۵.۵ میلیمتر در پهنه این استان تا تاریخ ۲۶ اسفند ۹۹ حائز رتبه اول در کشور شده است.

وی اظهار داشت: طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، استان گیلان تا پایان پائیز ۹۹ نسبت به سال ماقبل و بلندمدت بیشترین میزان بارندگی در کشور را به خود اختصاص داده و در سال ۹۹ نیز به اتفاق استان کهکیلویه و بویر احمد رتبه اول را تا این تاریخ کسب کرده است.

وی یاداور شد: البته در اسفند ماه سال ۹۹ روند بارندگی افزایشی بود بنحوی که در این مدت میانگین بارندگی در استان گیلان ۹۴ میلیمتر و نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد و نسبت به نرمال بلند مدت ۶۰ درصد افزایش بارندگی را شاهد بوده ایم.

به گفته وی با وجود کاهش مجموع میزان باران در سال گذشته ، طبق آمارها تا تاریخ ۲۶ اسفند ماه از مجموع میزان بارندگی پیش بینی شده برای استان در کل سال آبی ۵۰.۷ درصد تامین شده است و انتظار میرود با آغاز فصل بهار علاوه بر تحقق کامل این میزان بارندگی آمار نهائی بیشتر از برآوردها باشد.

مدیرکل هواشناسی گیلان توصیه کرد با این وجود کشاورزان برای استفاده بهینه از نزولات جوی نسبت به آماده سازی زمین‌های زراعی با آبهای ناشی از بارندگی‌های اخیر در مزارع برنج نسبت به آماده سازی مزارع برای کشت برنج در اوایل بهار اقدام نمایند.

متوسط بارش باران سالیانه در گیلان بیش از یک هزار میلیمتر است.

قرار گرفتن گیلان بین ارتفاعات البرز و دریای خزر و تاثیر متقابل این دو پدیده جغرافیایی بر یکدیگر و بازتاب آن بر شرایط اقلیمی استان ،‌ موجب پیدایش یکی از شاخص‌ترین شرایط آب‌وهوایی ایران در منطقه گیلان گردیده است که ویژگی بارز آن بارندگی زیاد ، دمای معتدل ،‌ پوشش گیاهی انبوه و استانی برخوردار است. در این استان سلسله جبال البرز یکی از شگرف‌ترین مرزهای گسستگی اقلیم در جهان را به وجود آورده است.

به سبب موقعیت استان گیلان در بین ارتفاعات البرز و منبع رطوبتی دریای خزر و برخورداری از رژیم اقلیمی معتدل خزری حالت متعادلی دارد و نوسان دما بین شب و روز و بین زمستان و تابستان زیاد نیست. به همین جهت تعداد روزهای یخبندان در شهرهای استان گیلان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور در حد نازلی قرار دارد.

البته در سالهای اخیر خصوصا پس از سال ۱۳۷۳ به دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای این اختلاف دمای شب و روز کمتر نیز شده است. دمای این استان بین حدود ۳ درجه سانتیگراد در دی ماه ( ژانویه ) تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد در تیر ماه ( ژوئیه ) متغیر است.

میانگین دمای سالانه استان در حدود ۱۵.۸ درجه سانتیگراد است. بطور کلی سواحل جنوب غربی دریای خزر ( گیلان ) سردتر از سواحل جنوب شرقی آن ( مازندران و گلستان ) است. میانگین تقریبی دمای فصلی استان در بهار : ۱۸.۵ سانتیگراد ، تابستان : ۲۴ ، پاییز : ۱۳.۵ و زمستان : ۷.۵ درجه سانتی گراد است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.