تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 21:18
کد خبر : 91459

استاندار در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه گیلان مطرح کرد؛ توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف، بهترین راه مقابله با اثرات مخرب تحریم / با تکمیل بنادر گیلان به اهداف چند برابری صادرات می‌رسیم / پرداخت تسهیلات حمایتی به سرمایه‌گذاران برای گسترش تولیدات کشاورزی صادرات‌محور

استاندار در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه گیلان مطرح کرد؛ توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف، بهترین راه مقابله با اثرات مخرب تحریم / با تکمیل بنادر گیلان به اهداف چند برابری صادرات می‌رسیم / پرداخت تسهیلات حمایتی به سرمایه‌گذاران برای گسترش تولیدات کشاورزی صادرات‌محور

جارستان: نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه با تکمیل بنادر استان، به اهداف چند برابری صادرات می‌رسیم، صادرات غیرنفتی را از مولفه‌های تحقق سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید دانست و گفت: توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف، بهترین راه مقابله با اثرات مخرب تحریم های غیرقانونی علیه کشور و ملت

جارستان: نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه با تکمیل بنادر استان، به اهداف چند برابری صادرات می‌رسیم، صادرات غیرنفتی را از مولفه‌های تحقق سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید دانست و گفت: توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف، بهترین راه مقابله با اثرات مخرب تحریم های غیرقانونی علیه کشور و ملت ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع عصر امروز (سه شنبه) در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان با عنوان صادرات، تجلی حمایت از کالای ایرانی که با حضور معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت و نیز معاون اتاق بازرگانی ایران در رشت برگزار شد؛ با اشاره به اینکه تاجران و دست اندرکاران امر تولید و صادرات همواره در جوامع مورد تکریم هستند، اظهار داشت: در کشوری که با چالش‌های ناشی از تحریم و جنگ اقتصادی روبه‌روست این تلاش‌ها شایسته تقدیر است چراکه علیرغم موانع مختلف، استوار ماندند و به این وظیفه ملی، اخلاقی و دینی به شایستگی عمل کردند.

وی به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان “جهش تولید” اشاره و اضافه کرد: توفیقات به دست آمده امسال به ویژه در زمینه صادرات غیرنفتی، با اهتمام تلاشگران امر صادرات ، تولید و حمایت کارگزاران دولت تدبیر و امید ، تبلور افتخارآفرینی جهادگران عرصه تجارت است.

وی افزود: این افراد، قهرمانان افتخارآفرینی هستند که از سد تحریم‌ها گذشتند و امروزه همه معتقدیم که در شرایط کنونی، توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف، بهترین راه مقابله با اثرات مخرب فشار تحریم هاست.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های تحقق سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، توسعه صادرات غیرنفتی است، گفت: تحقق پیش بینی ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی استان در سال ۹۹ اصلی ترین انتظاری بود که از مدیران مرتبط با حوزه تجارت خارجی داشتیم.

وی به موقعیت های ژئوپلیتیک گیلان و پتانسیل های غنی این استان اشاره کرد و ادامه داد: البته به این میزان صادرات، قانع نیستیم چراکه با تکمیل بنادر گیلان به اهداف بلند چندبرابری نسبت به امسال می‌توانیم دست یابیم.

دکتر زارع افزود: برای سال ۱۴۰۰، هدفگذاری ۷۲۰ میلیون دلاری مورد انتظار است و اقدامات بخش دولتی و خصوصی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، در تحقق این هدف تأثیرگذار است.

استاندار گیلان بر ضرورت استفاده شایسته و مطلوب بازرگانان استان از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر افزایش میزان صادرات تأکید و تصریح کرد: گیلان با صدور ۳۲ هزار فرم CT3 در طول ۱۱ ماه سال جاری با مشارکت اتاق بازرگانی، بیشترین بهره مندی را از عقد موافقتنامه اتحادیه اوراسیا داشته است.

وی گفت: در این میان از ظرفیت وجود بنادر انزلی، منطقه آزاد و بندر کاسپین با تکمیل کریدور شمال – جنوب و اتصال راه آهن باید استفاده مطلوب تری شود.

دکتر زارع خاطرنشان ساخت: رشد حدود ۹۰ درصدی صادرات کالا از بندرآستارا از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حاصل تلاش بازرگانان، گمرک و بنادر استان است.

وی با اشاره به وجود تنگناهایی در برخی استان ها به لحاظ شرایط ناشی از تحریم گفت: رشد صادرات در گیلان حدود ۴۰ درصد مثبت را نشان می‌دهد که نمایانگر اینست اگرچه شرایط تجار گیلانی با دیگر بازرگانان یکسان بوده اما همدلی، همراهی و وفاق موجود میان بخش دولتی و خصوصی این موفقیت را رقم زد.

وی نقش محصولات کشاورزی استان در توسعه صادرات را قابل ملاحظه دانست و اظهار داشت: تولیدات گیلان در میان همسایگان به ویژه کشورهای شمالی از مقبولیت برخوردار است و براین مبنا از طریق پرداخت تسهیلات حمایتی به سرمایه‌گذاران در جهت توسعه صنایع تبدیلی، برندسازی، بسته بندی مطلوب و فرآوری محصولات به ویژه در بخش گلخانه‌ای، می توانیم زمینه گسترش تولیدات صادرات محور را فراهم نماییم.

استاندار گیلان فاصله‌گرفتن از خام‌فروشی محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از اهداف دولت تدبیر و امید مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه مضاعف به تولید کالاهای صادرات محور در جهت رقابت پذیری بیشتر با کالاهای مشابه در منطقه خصوصاً کشورهای هدف ، می‌توان شاهد رشد قابل توجهی در این بخش بود.

وی ابراز امیدواری کرد که با بهره‌گیری از پشتوانه تحقیق، پژوهش و مطالعه بازار هدف کشورهای همسایه و توجه به رعایت ضوابط و مقررات فنی کشورهای هدف؛ آموزش تجار و اجرای برنامه های تشویقی و آموزشی شاهد روند صعودی و دستیابی به اهداف مدنظر باشیم.

دکتر زارع اضافه کرد: با عملیاتی نمودن زیرساخت‌های لازم از جمله احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و نیز امور مربوط به میز کالایی محصولات کشاورزی دارای مزیت اقتصادی در استان، امیدواریم بستر بازاریابی محصولات و معرفی آنان در شرایط کنونی بیش از گذشته فراهم شود.

در پایان این مراسم؛ یک واحد تولیدی برتر کشوری در امر صادرات و شماری از صادرکنندگان نمونه استانی تجلیل شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.