تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 18:54
کد خبر : 91441

قزاقستان جزو ۲۰ کشور هدف صادراتی ایران است

قزاقستان جزو ۲۰ کشور هدف صادراتی ایران است

جارستان به نقل از ایرنا؛ رییس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان با تاکید بر ضرورت توسعه تجارت با کشور قزاقستان گفت: قزاقستان جزو ۲۰ کشور هدف صادراتی ایران است امیر عابدی روز سه شنبه در وبینار آشنایی با بازارهای ایران و قزاقستان با بیان اینکه حجم تجارت قزاقستان با دنیا حدود ۹۰ میلیون دلار است،

جارستان به نقل از ایرنا؛ رییس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان با تاکید بر ضرورت توسعه تجارت با کشور قزاقستان گفت: قزاقستان جزو ۲۰ کشور هدف صادراتی ایران است

امیر عابدی روز سه شنبه در وبینار آشنایی با بازارهای ایران و قزاقستان با بیان اینکه حجم تجارت قزاقستان با دنیا حدود ۹۰ میلیون دلار است، افزود: سهم ما متاسفانه از این حجم تجارت حدود نیم درصد است.

وی خاطرنشان کرد: قزاقستان یکی از کشورهای در حوزه دریای خزر و دومین کشور از لحاظ اقتصادی در حوزه اوراسیاست .

وی با اشاره به اینکه از لحاظ ژئوپولیتیک مسیر جاده ابریشم از قزاقستان می گذرد، اظهار داشت: این کشور با کشورهای بزرگ چین و روسیه هم مرز است ؛ ضمن آنکه مشترکات دینی و قومی با قزاقستان داریم.

عابدی با بیان اینکه توافق نامه مهمی با پنج کشور اوراسیا برقرار کردیم، گفت: آرزومندیم تا به تجارت آزاد با پنج کشور اوراسیا که توافق نامه مهمی را داشته ایم ، برسیم.

وی با بیان اینکه مزیت های تجاری و خدماتی برای ما جذاب است ، تصریح کرد: با توجه به توانمندی در بخش خدمات و کالا می توانیم از این مزیت ها در کشور قزاقستان استفاده کنیم .

وی از آمادگی شرکت های ایرانی برای حضور در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع معدنی و ساختمان خبر داد و گفت: البته موانع و مشکلاتی در همکاری ها وجود دارد که باید رفع شوند تا مسیر برای فعالان اقتصادی و تجارت راحت تر شود.

عابدی اظهار داشت: اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان تلاش می کند تا ظرفیت های دو کشور را به طرفین معرفی کند .

وی همچنین از برقراری پرواز گرگان به اکتائو قزاقستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این امر می تواند موجب توسعه تجارت بین استان های شمالی و این شهر شود .

رییس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان در خاتمه اظهار داشت: همچنین اتاق مشترک در سال آینده نمایشگاه دائمی در شهر اکتائو برقرار خواهد کرد.

گیلان با واقع شدن در کرانه دریای خزر و نزدیکی با کشورهای آسیای میانه و وجود بندرگاه و منطقه آزاد انزلی از موقعیت مناسبی برای صادرات برخوردار است . از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی هدف گذاری شده از گیلان ، بیش از ۵۹۲ میلیون دلار تاکنون تحقق یافته است .

قزاقستان از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد.

وسعت قزاقستان ۲٬۷۲۴٬۹۰۰ کیلومتر مربع (بیش از سه برابر ترکیه یا پاکستان و کوچکتر از آرژانتین) است و حدود ۲۰٪ آن در سوی کوه‌های اورال قرار گرفته و به لحاظ جغرافیایی بخشی از آن در اروپا است. البته قزاقستان معمولاً یک کشور آسیایی طبقه‌بندی می‌شود.

اقتصاد این کشور تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.

این کشور از لحاظ منابع زیرزمینی هم بسیار غنی است، از سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش انجام شده‌است. همچنین تخمین زده می‌شود که قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم ، کروم ، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال سنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار می‌گیرد. و همچنین یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.