تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 - 13:07
کد خبر : 83545

گسترش درخشش مزارع آفتابگردان در رودبار

گسترش درخشش مزارع آفتابگردان در رودبار

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر جهاد کشاورزی رودبار، با بیان اینکه یکی از راهکارها برای تولید گیاهان با دانه‌های روغنی در این شهرستان توسعه کشت آفتابگردان است، گفت: امیدواریم بار دیگر شاهد درخشش گل های آفتابگردان و غنچه های زرد رنگ و چشم نواز کلزا باشیم. سروش ابراهیمی با اشاره به وضعیت کشت کلزا در شهرستان رودبار،

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر جهاد کشاورزی رودبار، با بیان اینکه یکی از راهکارها برای تولید گیاهان با دانه‌های روغنی در این شهرستان توسعه کشت آفتابگردان است، گفت: امیدواریم بار دیگر شاهد درخشش گل های آفتابگردان و غنچه های زرد رنگ و چشم نواز کلزا باشیم.

سروش ابراهیمی با اشاره به وضعیت کشت کلزا در شهرستان رودبار، گفت: اهداف ما برای کشت کلزا در سطح اراضی تعیین شده محقق نشد و یکی از دلایل محقق نشدن این امر نامساعد بودن شرایط آب و هوایی بود.

وی افزود: بارندگی پی در پی برای کشت این محصول موجب شد که فرصت کشت کلزا در برخی از اراضی این شهرستان فراهم نشود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار ادامه داد: سال گذشته در ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان کلزا کشت شد و امسال برنامه داشتیم که در ۳۰۰ هکتار این محصول کشت شود که متاسفانه به این برنامه ریزی دست نیافتیم.

ابراهیمی، با بیان اینکه کشت کلزا به صورت بهاره و پاییزه است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در کشت بهاره کلزا که در پیش داریم سطح بیشتری از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یابد.

وی ادامه داد: توسعه کشت کلزا به منظور تامین مواد اولیه بیشتر در جهت نیاز مواد اولیه برای تولید روغن مورد نیاز جامعه صورت می‌گیرد و در شهرستان رودبار تعداد افرادی که به کشت کلزا مشغول هستند اندک است.

مدیر جهاد کشاورزی رودبار تصریح کرد: کشت کلزا برای برخی از کشاورزان ریسک بالایی دارد؛ به همین دلیل باید برنامه‌ریزی کنیم تا کشاورزان برای کشت این محصول رغبت بیشتری داشته باشند.

ابراهیمی، خرد و کوچک بودن اراضی و کم بودن سطح مالکیت را یکی دیگر از مواردی دانست که موجب شده کشت کلز برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارها برای تولید گیاهان با دانه‌های روغنی در این شهرستان توسعه کشت آفتابگردان است، گفت: آفتابگردان سابقه طولانی در شهرستان رودبار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رودبار اضافه کرد: اگر تامین بذر و خرید تضمینی برای کشاورزان محقق شود، حتما شاهد توسعه و تولید کشت گل آفتابگردان در اراضی این شهرستان خواهیم بود. کشاورزان این شهرستان تمایل زیادی برای کشت آفتابگردان دارند و ما نیز کلاس های آموزشی مختلفی برای کشاورزان برگزار کرده ایم تا شاهد توسعه و تولید گل آفتابگردان در شهرستان رودبار باشیم.

وی متذکر شد: شهرستان رودبار دارای بزرگترین مزارع آفتابگردان در استان گیلان است و حمایت از آفتابگردان کاران موجب خواهد شد برای بار دیگر شاهد فراموشی این محصول نباشیم.

ابراهیمی، با بیان اینکه امیدواریم بار دیگر شاهد درخشش گل های آفتابگردان و غنچه های زرد رنگ و چشم نواز کلزا باشیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه زنان روستایی این شهرستان در کشت و تولید گل آفتابگردان مهارت و نقش پررنگی دارند، جوانان نیز اخیرا برای کشت و تولید این محصول متقاضی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی رودبار گفت: سال گذشته ۱۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت آفتابگردان اختصاص یافته بود و امسال برنامه داریم تا ۹۰۰ هکتار مزارع آفتابگردان رودبار را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه از ۳۵ درصد محصولات برداشت شده، روغن آفتابگردان به دست می آید و مابقی به صورت آجیلی است، یادآور شد: برای روغن گیری یک واحد صنعتی وجود دارد و در بخش آجیلی واحدها به صورت سنتی هستند.

ابراهیمی، با بیان اینکه بیشتر تمرکز ما بر تولید ارقام روغنی است، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی این شهرستان کیفیت گل های آفتابگردان این منطقه بسیار خوب است و کشت آن معمولا در اسفندماه شروع می شود و تا تیرماه ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.