تاریخ انتشار : یکشنبه 18 آبان 1399 - 17:59
کد خبر : 78056

طوبای زرّین برای همه هنرمندان تجسمی گیلان

طوبای زرّین برای همه هنرمندان تجسمی گیلان

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون هنری و امور سینمایی گیلان از همه هنرمندان تجسمی، پژوهشگران و دانشگاهیان، انجمن‌های هنری، تشکّل‌ها، مراکز ‌هنری، نگارخانه‌ها و فعالان عرصه هنرهای تجسمی برای حضور در سیزدهمین جشنواره هنرهای ‌تجسمی فجر “طوبای زرین” دعوت کرد. سید امیر مصباح روز یکشنبه بیان کرد: طوبای زرّین با رویکرد گفت‌وگوی هنرها؛ آفرینش

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون هنری و امور سینمایی گیلان از همه هنرمندان تجسمی، پژوهشگران و دانشگاهیان، انجمن‌های هنری، تشکّل‌ها، مراکز ‌هنری، نگارخانه‌ها و فعالان عرصه هنرهای تجسمی برای حضور در سیزدهمین جشنواره هنرهای ‌تجسمی فجر “طوبای زرین” دعوت کرد.

سید امیر مصباح روز یکشنبه بیان کرد: طوبای زرّین با رویکرد گفت‌وگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی ‌بین رشته‌ای و با هدف ایجاد فضای گفت‌وگو میان اهالی جامعه هنرهای تجسمی برگزار می شود.
وی اظهار داشت: رویکرد این دوره از جشنواره بر مخاطب محوری، ویژگی دیگری از هنر معاصر استوار است؛ مخاطب در هنر معاصر از ‌جایگاه بیننده صرف به مقام خالق اثر در دو سطح مشارکت در روند خلق و خوانش اثر هنری ارتقا ‌می‌یابد.
وی ادامه داد: به این ترتیب نقش مخاطب در شکل‌گیری اثر از زمان آغاز خلق اثر هنری پیدا و تا پایان ‌حیات آن ادامه خواهد داشت و این‌گونه رابطه «هنرمند»، «اثر هنری» و «مخاطب» از شکلی ‌یک‌سویه به رابطه‌ای تعاملی در سطوح گوناگون بدل می‌شود.
مصباح، تشویق هنرمندان به سمت شیوه‌های معاصر خلق آثار در بستر هنرهای تجسمی، معرفی و نمایش نمونه‌هایی از برترین و جدیدترین آثار هنرمندان ایرانی و نمایش دستاوردهای خلاقانه ‌هنری، ایجاد زمینه برای رشد هنر معاصر و ایجاد فرصت برای ارتقای آگاهی و هنر هنرمندان را از اهداف بارز این جشنواره عنوان کرد.
وی یادآور شد: جشنواره طوبای زرّین در ۱۰ رشته هنری شامل؛ تصویرسازی، ‌خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و ‌رسانه‌های هنری جدید (ویدئوآرت، پرفورمنس‌آرت و چیدمان) برگزار می‌شود و هنرمندان علاقه‌مند ‌می‌توانند طبق ضوابط جشنواره در رشته‌های یادشده آثار خود را ارائه کنند. ‌

مصباح تصریح کرد: علاقمندان به حضور در جشنواره یادشده می توانند برای ثبت‌نام، تقاضای شرکت و ارسال تصویر آثار خود می توانند فقط از طریق وب‌سایت جشنواره به نشانی‌ ‌www.fajrtajasomi.ir ‌ اقدام نمایند.

هنرهای تجسمی، هایی مبتنی بر حس بینایی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی، طراحی محصول، چاپ دستی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، سرامیک، صنایع دستی، ویدئو، فیلم سازی، معماری و طراحی داخلی است؛ همچنین شامل گروه دیگری با عنوان هنرهای کاربردی مانند طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی داخلی و هنر تزئینی نیز می‌شود.

معاون هنری و امور سینمایی گیلان در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت هنرهای تجسمی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد آموزشگاه های هنری گیلان از سال ۹۲ تا کنون ۲۴ درصد رشد داشته است، افزود: در راستای آموزش تخصصی هنرهای تجسمی، طی سالیان گذشته با صدور مجوز آموزشگاه های آزاد هنری در سطح استان کمک شایانی به این بخش شده است؛ بطوریکه سال ۹۲، ۱۰۹ آموزشگاه دارای مجوز در حوزه هنرهای تجسمی در استان فعالیت داشت و این تعداد در سال ۹۸ به ۱۳۵ آموزشگاه رسید.

مصباح با بیان اینکه طی این شش سال یک هزار و ۲۱۶ نمایشگاه هنرهای تجسمی در گیلان برپا شد، بیان کرد: نخستین اکسپوی نقاشی گیلان در سال ۹۵، نخستین اکسپوی آثار عکاسان جوان گیلان در سال ۹۶، چهارمین جشنواره و نمایشگاه دوسالانه نقاشی گیلان در سال ۹۷، همزمانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با برپایی نمایشگاه «۴۰ نمایشگاه، ۴۰ شهر» در سال ۹۷، دوره های یازدهم تا پانزدهم مراسم معنوی مشق نور با کتابت آیات الهی که با حضور خوشنویسان مطرح استان و استادان برجسته خوشنویسی کشور به عنوان میهمان در ماه مبارک رمضان برگزار شده است.
وی اضافه کرد: سه دوره جشنواره سراسری مجسمه های شنی لنگرود در سال های ۹۵ تا ۹۷، یک دوره جشنواره منطقه ای و دو دوره جشنواره ملی فیلم و عکس دریای دوستی – کاسپین در سالهای ۹۳ تا ۹۵، جشنواره استانی کاریکاتور آسیب های اجتماعی در سال ۹۷، سه دوره جشنواره و همایش استانی مد و پوشش اسلامی ایرانی با عنوان روجا در سال های ۹۴ تا ۹۶، نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی فجر در سال ۹۷، نخستین اجلاس ملی کارآفرینی مد، پوشاک و نساجی در سال ۹۸ از دیگر برنامه های بارز در سال های اخیر در حوزه هنرهای تجسمی بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.