تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 - 17:55
کد خبر : 77917

۱۰هزار تن راتون در صومعه سرا برداشت شد

۱۰هزار تن راتون در صومعه سرا برداشت شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا گفت : کشاورزان این شهرستان توانسته اند بعد از اتمام برداشت شالیزارهای خود بیش از ۱۲هزار هکتار از شالیزارهای خود را به کاشت راتون (شاه بج ) اختصاص دهند و ۱۰هزار تن شلتوک برداشت کنند. احمد پادیاب با اشاره به اینکه راتون از لحاظ

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا گفت : کشاورزان این شهرستان توانسته اند بعد از اتمام برداشت شالیزارهای خود بیش از ۱۲هزار هکتار از شالیزارهای خود را به کاشت راتون (شاه بج ) اختصاص دهند و ۱۰هزار تن شلتوک برداشت کنند.

احمد پادیاب با اشاره به اینکه راتون از لحاظ اقتصادی برای کشاورز به صرفه است، یادآور شد: با توجه به اینکه امسال بخاطر بارندگی ها شالیزارها دچار خسارت شد سطح زیر کشت راتون کاهش پیدا کرد .
وی در ادامه افزود: بیشتر برداشت راتون مربوط به برنج از نوع هاشمی است و از بازارپسندی و قیمت خوبی بخاطر کیفیت بهتر برخوردار است .

شهرستان صومعه سرا در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد با ۱۳۰هزار نفر جمعیت با دارا بودن ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری سالانه ۱۲۶ هزار تن شلتوک تولید می کند که از آن ۷۵ هزارتن برنج سفید استحصال می شود.
راتون رویش دوباره برنج از ساقه های درو شده شالی است که پس از فصل برداشت، مجددا خوشه می زنند که این برنج به دلیل استفاده نکردن از کود، برنجی ارگانیک و طبیعی محسوب می شود و از لحاظ استفاده نکردن از نیروی کار در عملیات کشت و نداشتن وجین و آبیاری، بسیار با صرفه تر از محصول اولیه و قیمت این نوع برنج (راتون) نیز در بازارهای گیلان بالاتر از رقم برنج های معمولی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.