تاریخ انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1399 - 17:34
کد خبر : 71712

بارش های اخیر موجب کندی برداشت شالیزاهای گیلان شد

بارش های اخیر موجب کندی برداشت شالیزاهای گیلان شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ بارش های سیل آسای هفته های اخیر موجب کندی برداشت برنج در استان گیلان شده است. طی بارندگی های اخیر (سه هفته اخیر) در مجموع ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان دچار ورس (خوابیدگی ساقه برنج) شدند که این مهم علاوه بر کاهش کیفیت محصول افزایش هزینه برداشت شلتوک

جارستان به نقل از ایرنا؛ بارش های سیل آسای هفته های اخیر موجب کندی برداشت برنج در استان گیلان شده است.

طی بارندگی های اخیر (سه هفته اخیر) در مجموع ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان دچار ورس (خوابیدگی ساقه برنج) شدند که این مهم علاوه بر کاهش کیفیت محصول افزایش هزینه برداشت شلتوک را به همراه داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز دو شنبه در این باره گفت: تاکنون ۹۰ درصد از شالیزارهای این استان معادل ۲۱۴ هزار هکتار برداشت شده است.

مسعود الماسی یادآور شد: سال گذشته در این مدت ۹۷ درصد از شالیزاهای گیلان برداشت شده بود.

وی با بیان اینکه تاکنون برداشت ۱۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان به صورت مکانیزه انجام گرفته پیش بینی کرد که از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک، ۷۵۰ هزار تن برنج سفید در گیلان استحصال شود .

ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج در شرایط محیطی بسیار حاصلخیز رخ می‌دهد و از طرف دیگر بهره برداری از عوامل افزایش دهنده عملکرد را محدود می‌کند. سه نوع ورس وجود دارد؛ خم شدن ساقه‌ها از پایین گیاه، شکستن ساقه در هر نقطه‌ای از آن و ورس ریشه.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.