تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1399 - 23:04
کد خبر : 71240

۱۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان دچار ورس شد

۱۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان دچار ورس شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: طی بارندگی های اخیر (سه هفته اخیر) در مجموع ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان دچار ورس (خوابیدگی ساقه برنج) شدند. مسعود الماسی روز سه شنبه افزود: بارش باران در شالیزارها موجب کاهش کیفیت محصول و افزایش هزینه برداشت شلتوک می‌ شود. وی اظهار

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: طی بارندگی های اخیر (سه هفته اخیر) در مجموع ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان دچار ورس (خوابیدگی ساقه برنج) شدند.

مسعود الماسی روز سه شنبه افزود: بارش باران در شالیزارها موجب کاهش کیفیت محصول و افزایش هزینه برداشت شلتوک می‌ شود.

وی اظهار داشت: کارشناسان بیمه برای ارزیابی خسارت در شالیزارها حضور دارند تا با خسارت وارده به کشاورزان برخوردار از بیمه شالیزاری را برآورد و غرامت پرداخت کنند ضمن اینکه از مدیریت ستاد بحران استان درخواست شده برای کمک به آن دسته از کشاورزانی که بیمه نبودند و جبران بخشی از خسارت آنها برنامه‌ ریزی‌ کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: با توجه به مساعد شدن وضعیت جوی کشاورزان می‌توانند از امروز سه شنبه برداشت محصول شالیزار هایشان را از سر بگیرند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد اراضی شالیزاری گیلان برداشت شده است، افزود: ۱۳۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی گیلان نیز به صورت مکانیزه برداشت شده است.

از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان در سال زراعی جاری حدود ۱۶۲ هزار هکتار از طریق ماشین نشاکاری به صورت مکانیزه کشت شده که این میزان در سال گذشته ۱۴۷ هزار هکتار بود.

ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج در شرایط محیطی بسیار حاصلخیز رخ می‌دهد و از طرف دیگر بهره برداری از عوامل افزایش دهنده عملکرد را محدود می‌کند. سه نوع ورس وجود دارد؛ خم شدن ساقه‌ها از پایین گیاه، شکستن ساقه در هر نقطه‌ای از آن و ورس ریشه.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.