تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مرداد 1399 - 9:13
کد خبر : 70657

حمام تاریخی گیلان کافه موزه می شود

حمام تاریخی گیلان کافه موزه می شود

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن اعلام پایان فاز دوم مرمت و محوطه سازی حمام تاریخی مریان تالش گفت: این بنای تاریخی با کاربری کافه موزه از طریق صندوق احیاء وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار می‌شود. ولی جهانی روز پنجشنبه در این مورد

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن اعلام پایان فاز دوم مرمت و محوطه سازی حمام تاریخی مریان تالش گفت: این بنای تاریخی با کاربری کافه موزه از طریق صندوق احیاء وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

ولی جهانی روز پنجشنبه در این مورد افزود: این اثر مربوط به عصر قاجاریه است و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۱۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
وی اظهار داشت:در جلسه کمیته فنی و کاربری بناهای تاریخی در کشور مقرر شد، حمام تاریخی مذکور بدلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و هزینه نگهداری بالا، با کاربری کافه موزه از طریق صندوق حفظ و احیاء وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار شود.
وی ادامه داد: مرمت حمام تاریخی مریان تالش از سه سال گذشته آغاز شده و محوطه سازی داخل عرصه و بیرون عرصه از محل اعتبارات استانی انجام شده‌ است.
جهانی با بیان اینکه مالکیت این بنا متعلق به اداره کل میراث فرهنگی گیلان است، افزود: مصالح به کار برده شده در بنا، آجر و سنگ است و به شیوه معماری کوهستان و حمام های قدیمی که در گیلان نظیر آن را داریم، ساخته شده است.
جهانی یادآور شد: فاز نخست مرمت و بازسازی بنای تاریخی یادشده در روستای مریان تالش با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال انجام شده است ودر این مرحله مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای محوطه سازی و حصارکشی دور محوطه و ادامه مرمت این بنا هزینه شده است.
حمام تاریخی مریان در شهرستان تالش، بخش مرکزی، روستای آق‌اولر در غرب گیلان واقع شده است.
استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۷۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.