تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 مرداد 1399 - 12:29
کد خبر : 69974

حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس شد

حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان در بارندگی های اخیر دچار ورس (خوابیدگی ساقه) شد. ابراهیم اکبرزاده روز پنجشنبه با بیان این که این میزان شالیزارها در ۱۶ شهرستان گیلان طی بارندگی های اخیر دچار ورس یا خوابیدگی ساقه های برنج شده

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان در بارندگی های اخیر دچار ورس (خوابیدگی ساقه) شد.

ابراهیم اکبرزاده روز پنجشنبه با بیان این که این میزان شالیزارها در ۱۶ شهرستان گیلان طی بارندگی های اخیر دچار ورس یا خوابیدگی ساقه های برنج شده است افزود: به دلیل اینکه ساقه ها در مرحله رشد برنج و رسیدگی بود خسارت آنچنان به لحاظ تولید کمی نخواهیم داشت.

مدیر امور زارعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: کمباین هایی که در سال های اخیر در گیلان توزیع شده قابلیت برداشت مزارع ورس شده را دارد اما هزینه های بهداشت بیشتر از شرایط معمول است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان برداشت شده ،یادآور شد: سال زراعی گذشته ۱۶۱ هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان با “کمباین” برداشت شد و پیش بینی می شود این میزان در سال زراعی جاری به بیش از ۱۷۰ هزار هکتار برسد.

از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان در سال زراعی جاری حدود ۱۶۲ هزار هکتار از طریق ماشین نشاکاری به صورت مکانیزه کشت شده که این میزان در سال گذشته ۱۴۷ هزار هکتار بود.

ورس “خوابیدگی ساقه‌های برنج” در شرایط محیطی بسیار حاصل خیز رخ می‌دهد و از طرف دیگر بهره برداری از عوامل افزایش دهنده عملکرد را محدود می‌کند. سه نوع ورس وجود دارد؛ خم شدن ساقه‌ها از پایین گیاه، شکستن ساقه در هر نقطه‌ای از آن و ورس ریشه.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.