تاریخ انتشار : یکشنبه 25 خرداد 1399 - 9:52
کد خبر : 63307

علوی دربررسی پرونده پرمناقشه کودالی با جارستان ؛اختلاف فاحش درقیمت ۴۲میلیاردتومانی/نگرانی از رسیدن شهرداری به مرز ورشکستگی!

علوی دربررسی پرونده پرمناقشه کودالی با جارستان ؛اختلاف فاحش درقیمت ۴۲میلیاردتومانی/نگرانی از رسیدن شهرداری به مرز ورشکستگی!

جارستان بررسی میکند پرونده مناقصه افزایش ظرفیت کودآلی/ اختلاف در قیمت مناقصه؛ ۲۹ میلیارد یا ۴۲ میلیارد؟! علوی، عضو شورای شهر رشت در گفتگو با جارستان مطرح کرد؛ نگرانی از رسیدن شهرداری به مرز ورشکستگی! جارستان -سرویس اقتصادی قسمت (۱)؛ بحث پر مناقشه و پرحاشیه مناقصه شهرداری رشت، در جلسه شورا و توسط اعضا مورد

جارستان بررسی میکند
پرونده مناقصه افزایش ظرفیت کودآلی/ اختلاف در قیمت مناقصه؛ ۲۹ میلیارد یا ۴۲ میلیارد؟!

علوی، عضو شورای شهر رشت در گفتگو با جارستان مطرح کرد؛

نگرانی از رسیدن شهرداری به مرز ورشکستگی!

جارستان -سرویس اقتصادی قسمت (۱)؛

بحث پر مناقشه و پرحاشیه مناقصه شهرداری رشت، در جلسه شورا و توسط اعضا مورد انتقاد گرفت تا جاییکه باعث عزل یا استعفای برخی مدیران شهرداری گردید.
اینکه شهردار رشت با توجه به زمان برگزاری مناقصه و اعتبارملی درنظر گرفته شده برای آن از بی میلی به عملیاتی شدن پروژه، در صحن سخن به میان آورد، بیشتر به شوخی تعبیر میشود، اما نباید نادیده انگاشت این موضع شهردار در عدم تمایل به اجرایی شدن پروژه افزایش ظرفیت کودآلی، شاید بدلیل اشکالات فنی دیده شده در پروژه می باشد، که حتی اگر به این دلیل نیز اعلام مخالفت صورت گرفته است، زمان و وقت هدر رفته در جذب منابع ملی این پروژه بسیار قابل تامل است.
در نزد مردم انچه از معنا تهی نشده است این باور است که، چگونه برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری با توسل به اخذ وام ۱۰ میلیاردی و در دقیقه ۹۰، از این بحران رهایی یافتند اما برای برگزاری یک مناقصه با حجم چند ده میلیارد الزامات برگزاری مناقصه بدرستی رعایت نشده، و در زمان بازگشایی پاکت از حضور شهردار در جلسه خبری نبود…. تا جاییکه یک کارشناس بهمراه چندتن از دیگر مدیران در این مناقصه، مسئولیت بازگشایی پاکات را برعهده داشته است.؟!!
این سوالات و سوالات عدیده دیگر، از جمله تفاوت قیمت فاحش مناقصه، عزل یا استعفا، ادعای شرکت جهش کیمیا برای اجرای پروژه با ۲۹میلیاردتومان، حضورسازمان بازرسی برای نظارت، جلوگیری ازانحراف در پرونده مناقصه ۴۲ میلیاردتومانی و … منجر شد تا سرویس اقتصادی جارستان، جهت روشن شدن ابعاد قضیه به گفتگو با اعضاشورا و افراد مرتبط با این پرونده بپردازد که در بخش اول گفتگو با امیرحسین علوی، عضوشورای شهر انجام پذیرفت که به شرح زیر منتشر می گردد… .

علوی عضوشورای شهر رشت درشروع گفتگو چنین می گوید؛

با توجه به نگاهی که در شورای پنجم و همچنین در استانداری گیلان و حتی وزارت کشور، قوه قضاییه و به تبع آن دستگاه‌های استانی و شورای اسلامی شهر رشت، در دوره پنجم شکل گرفت بحث ساماندهی پسماند در اولویت قرار گرفت و حسب حساسیت هایی که محیط زیست استان های شمالی کشور دارند مجلس و دولت نیز برای آن بودجه‌ای در نظر گرفت.
بر همین اساس و با همین رویکرد البته در شورای قبل، تصفیه خانه شیرابه سراوان با تمام انتقاداتی که به آن سیستم تصفیه شیرابه و حجمی که برای شیرابه و تصفیه آن پیش بینی شده در حالی که در حالت عادی حدود ۱۵ لیتر شیر آبه ا ی است که از مدفن زباله سراوان خارج می شود این تصفیه خانه با ظرفیت ۳لیتر برثانیه قرارداد بسته
شد.در شورای پنجم طبق طرح جامع پسماند شهرستان رشت که افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی و کمپوست راهم در داخل خود دارد در سال جاری شهرداری مناقصه ای برای ایجاد خط ۳ و ۴ با عنوان افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی از ۵۰۰ تن به ۱۰۰۰ تن در شبانه‌روز به منظور پردازش زباله و تولید کود آلی برگزار کرد.

 

در فرایند مناقصه با توجه به اینکه بخش زیادی از آن مربوط به خرید دستگاههای وارداتی است، به واسطه اینکه اسناد خزانه پیش‌بینی شده و نوع ارائه ای که مناقصات با اعداد بزرگ دارند، پیمانکاران طبیعتاً رایزنی‌هایی را در این زمینه در مورد نحوه پرداخت پول و پیش‌بینی منابع انجام خواهند داد و این امکان وجود دارد که تعدادی از شرکت‌کنندگان اسنادی را خریداری کنند ولی به واسطه اینکه شاید مذاکره آنچنان خوبی با آنها صورت نمی گیرد، قیمت مورد نظر خود را ارائه ندهند.
اما از لحاظ شکل قانونی کار، ارائه اسناد و درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار تمام این فرآیند‌ها به صورت قانونی انجام شده است.

وقتی که برآورد قیمت واقعی آن دستگاه و ابنیه که همراه آن بوده و باید ساخته شود که البته عدد آن در مقابل عدد دستگاه و ماشین آلات بسیار ناچیز است انجام می پذیرد، این افزایش قیمت مشخص می‌شود و طبیعتا شورا و دستگاه‌های نظارتی حساس می‌شوند و سازمان بازرسی به عنوان ناظر بر قراردادها و عملکرد شهرداری ها به ضریبی که به عنوان ضریب بالاسری در خرید این ماشین آلات و مناقصه پیش‌بینی می‌شود با عدد ۲۷ درصد ایراد وارد می‌کند، زمانی که این ایراد وارد می‌شود شهرداری را مخیر می‌کند که با این قیمت پیمانکار مناقصه را بپذیرد یا مناقصه را تجدید می کند.

علوی در مورد حساسیت مطرح شده در جلسه ی شورا توسط اعضای شورا این چنین بیان کرد:

الان بحثی که مطرح می باشد این است که آقای شهردار در جلسه داخل صحن شورا گفت که من اصلا این تکنولوژی را قبول ندارم و این نظر ایشان و زمان مطرح کردن آن مورد انتقاد ما قرار گرفته است.
وی گفت: انتقاد ما این بود که، دلیل اینکه آقای شهردار که به ظن اظهاراتشان خود را متخصص در این زمینه معرفی می کردند و از روزی که به عنوان شهردار ورود کرده اند، تمرکز خود را بر روی پسماند زمان زباله ها قرار داده اندو همچنین با توجه به اینکه منابع این کار از منابع دولتی تامین شده است، بعد از یکسال کار کردن در شهر رشت نباید مناقصه را با این انحراف مالی فاحش برگزار کنند و بعد نیز بگویند که با آن اصلا موافق نیستند.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا شهردار دلیل مخالفت خود با این طرح را بیان کردند یا نه، گفت:

آقای شهردار گفتند که ما تسلط لازم به این تکنولوژی را نداریم و در ایران خیلی روی آن کار نشده است و امکان دارد بعد از وارد کردن این دستگاه کارایی لازم را نداشته باشدو خیلی موضوعات دیگر.

در ادمه این سوال مطرح شد که چرا در صورت مخالف بودن با این طرح، شهردار نظر خود را قبل از برگزاری مناقصه مطرح نکرد؟

علوی در پاسخ اینچنبن بیان کرد که یکی از سوالات و انتقادات ما هم همین بود که اگر شما این طرح را قبول نداشتید چرا مناقصه را برگزار کردید و اگر برگزار نیز کردید، چرا این اختلاف قیمت فاحش که عدد نزدیک به ۳۰ درصد اختلاف قیمت است.
وی در ادامه گفت این اختلاف قیمت قابل توجیه نبوده و هنوز نیز به نظر بنده قابل توجیه نیست.

علوی در انتقاد به عملکرد در شهرداری رشت گفت:

یکی از نگرانی‌های بنده با توجه به روند در پیش گرفته شده شهرداری همانطور که در جلسه هفته گذشته شورای شهر نیز مطرح شد، رسیدن شهرداری به مرز ورشکستگی می باشد و این که ما خدای ناکرده با بحران های جدی تر مواجه شویم.
با توجه به اهمیت برگزاری مناقصه و وجود اختلاف قیمت ۱۱ میلیاردی توسط دو شرکت مورد نظر این سوال مطرح شد که به نظر شما تعمدی در مورد انتخاب شرکت برنده به جای شرکت جهش کیمیادر کار بوده است؟

این عضو شورا در پاسخ اینچنین بیان کرد که، از نیت افراد که بنده مطلع نیستم که در مورد آن نظر خود را بیان کنم، اما چیزی که در این قضیه مشخص است، این مهم است که، این اختلاف قیمت فاحش عدد بسیار بزرگی است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، و اگر فرض را بر این بگذاریم که شورا و دستگاه‌های نظارتی متوجه نمی‌شدند اتفاقی که می افتاد ضایع شدن حقوق مردم این شهر بود.

علوی همچنین در مورد این سوال که آیا پیگیری‌های لازم انجام شده است که چرا شرکت جهش کیمیا،قیمت مورد نظر خود را ارائه نداده است، اینچین توضیح می دهد:

مذاکراتی که در صحن کمیسیون با این شرکت داشتند، ظاهرا این شرکت مدعی شده است، که به ما گفته اندپول برای پرداخت نداریم، در صورتی که بخشی از اسناد خزانه برای این طرح آماده بوده و اسناد خزانه نرخ تنزیلی دارند که به هر فردی پرداخت شود، آن نرخ تنزیل را نیز شامل می‌شود و تفاوتی بین پیمانکاران نیست.

خبرنگار ما به منظور تاکید بیشتر بر چگونگی متن مناقصه این سوال را مطرح نمود که پس در متن مناقصه مشکلی وجود نداشته است؟

علوی با صراحت بیان نمود که به هیچ وجه در متن مناقصه و فراخوان مشکل وجود نداشته است،بلکه در شیوه انجام و بیان آن مشکلاتی وجود داشته.

خبرنگار ما در اینجا این سوال را مطرح نمود که، برداشت بنده از صحبت‌های شما این است که فردی از عمد به شرکت مذکور اطلاعات اشتباهی داده است، آیا شما نظر بنده را تایبد میکنید؟

علوی در پاسخ گفت: من این حرف شما را تایید نمی کنم ولی رد هم نمی کنم.

وی در ادامه گفت پیگیری های لازم به منظور شناسایی فردی که این اطلاعات را به شرکت مورد نظر داده است، توسط دستگاه‌های نظارتی در حال انجام است و این موضوع جز وظایف شورا نمی‌باشد.

علوی در مورد انعقاد این قرارداد در آینده نیز اظهار کرد:

بعید می‌دانم که این قرارداد با این قیمت منعقد شود مگر اینکه این شرکت با قیمت اعلام شده از سازمان بازرسی موافقت نماید.

در پایان این موضوع مطرح شد که با توجه به اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دارد، شرکت مذکور قصد خرید دستگاه‌های وارداتی را از شرکت جهش کیمیا داشت، که در اینصورت اگر این موضوع صحت داشته باشد در واقع با ورود این شرکت‌، فقط یک واسطه به این قرارداد اضافه شده است، نظر شما در این مورد چیست؟

علوی اظهار داشت؛ شرکت برنده بیان کرده است که اجباری برای خرید دستگاه از این شرکت را ندارد و چون در این مناقصه ساخت ابنیه نیز مطرح و پیوست شده است، این شرکت نیز در مناقصه شرکت کرده و قیمت خود را بیان نموده و برنده نیز شده است، شهرداری باید در این مورد دقت بیشتری به خرج می داد.
علوی در پایان گفت امیدوارم که این موضوع و همه ی موضوعاتی که پیرامون شهر می باشد به نفع شهر و مردم شهر رشت باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مسعود جاوید یکشنبه , ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

به آقای علوی بفرمایید در زمان آقای دکتر دوست داشتنی شون هن کارها بررسی میشد یا هر چی آقای دکتر جون میگفت همون بود
دوتانمونه
سنگ فرش های زیبایی که در پیاده راه واقعا فرهنگی رشت که به بهترین شکل ممکن اجرا شد چطور؟
آب نمای زیبایی که تمامی مسافران مات و مبهوت زیبایی و عظمت این آب نما در میدان شهرداری انجام شد چطور
ایا واقعا اینا بررسی شد
نیمکت های چوبی دور میدان سبزه میدان چی
بعد از دستگیری دوتا از نماینده های مجلس
ان شاالله مردم رشت هم چشمشون به خیلی چیزها باز میشه