تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 21:13
کد خبر : 61097

۸۵ درصد اراضی شالیزاری گیلان نشاکاری شده است

۸۵ درصد اراضی شالیزاری گیلان نشاکاری شده است

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از نشاء ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: تا کنون ۸۵ درصد ارضی شالیزاری استان نشاء شده است. علی درجانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان با بیان اینکه تامین آب ۷۲ درصد شالیزارهای استان از سد سفید رود فرصت

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از نشاء ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: تا کنون ۸۵ درصد ارضی شالیزاری استان نشاء شده است.

علی درجانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان با بیان اینکه تامین آب ۷۲ درصد شالیزارهای استان از سد سفید رود فرصت خوبی برای تولید است، افزود: کشت برنج حداکثر تا دهم خرداد ماه جاری به پایان می رسد.

وی با اشاره به نقش برنج در اقتصاد ، اشتغال و معیشت استان اظهار کرد: به لطف الهی با وجود مشکلات ناشی از کرونا برای کشت برنج نسبت به سال گذشته دارای شرایط خوبی قرار داریم و انتظار می رود که امسال فصل زراعی خوبی را برای این محصول تجربه کنیم .

وی تصریح کرد: سال گذشته سطح زیرکشت ارقام پرمحصول ( اصلاح شده) در استان ۲۱ هزار و ۳۷۸ هکتار بوده که امسال رشد ۳۰ درصدی داشته است.

درجانی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۱۵۶ هزار تن شلتوک در استان حاصل شد،پیش بینی کرد: امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک اراضی شالیزاری استان داشته باشیم.

وی ارزش اقتصادی این میزان شلتوک را افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد : انتظار می رود امسال از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان ۱۷۰ هزار هکتار برداشت مکانیزه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین از توزیع بیش از ۱۵۹ هزار تن کود در بین کشاورزان خبر داد و اظهار کرد: این میزان توزیع کود امسال نسبت به سال گذشته در همین مدت یک هزار تن بیشتر است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود؛ این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.